Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatera win 98


Glenn Karlsson

Rekommendera Poster

Glenn Karlsson

Hej

 

Jag skulle behöva lite hjälp med formaterin, om det är någon som vet ett program som man bara bootar upp i cd:n och inte måste installera i windows. För det är ju så att jag skulle fixa nytt opertivsystem för att jag fick nåt virus så att filer saknades i windows, så då ladda jag ner ett program som formatrar det hette KillDisk, men det var man tvungen och installera i windows först. Så då installera jag det och det formatera. Sedan installerade jag windows 98, men då saknades det filer där med efter installation. Då installera jag XP igen och körde KillDisk yttligare en gång. Då vart det samma sak. Jag vet inte om KillDisk är ett bra program att formatera med. Men när jag skulle installera windows 98 igen så står det att jag har inte tillräckligt med utrymme. Vet nån hur man formaterar via windows 98 cd:n. Eller nåt bra program som man kan boota upp. Väldigt tacksam för svar

 

/Glenn Karlsson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Killdisk formaterar väl inte utan tömmer en hårddisk på all information inklusive formateringsinformation. De flesta versioner av Killdisk går inte under Windows utan körs från en startbar diskett, USB-minne eller CD.

http://www.killdisk.com/downloadfree.htm kolumnen DOS version only

 

Anledningar till att man får att filer saknas under installationen brukar vara följande:

Skadad CD

Trasig hårddisk

Fel på RAM-minnet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Karlsson

KillDisk är man tvungen att installera i windows först innan man kan boota upp den i cd spelarn. plus, den bärbara datorn har ingen floppydisk :P.

om någon har fler tips om hur man tömmr hdd:n på allt.

(testa installerar om windows 98, så står det att den har inte tillräkligt med minne).

Eller så kan det va som cecilia säjr, fel på hårddisken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Download Bootable ISO Image of Active@ KillDisk to burn CD

http://download2.lsoft.net/boot-cd-iso.zip

Är en zippad ISO-fil som man direkt bränner på en CD som man sedan startar datorn ifrån, det är inget som ska installeras.

Eller menar du att datorn inte kan starta från CD-skiva?

 

Du kan testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. I ditt fall så får du nog läsa på hårddisken för att se vem som tillverkat den. Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför inte formtera med XP cdn?

skriv fromat C: i kommandotolken på 98 cdn för att formatera med den

Själv skulle jag dock formaterat med en linux cd

 

Jag rekommenderar dig dock inte att installera 98 alldeles för gammalt OS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...