Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

windows vista


jimb3n

Rekommendera Poster

Hej jag har en Fujitsu Siemens Scaleo C Pentium 4 3.2GHz / 1024MB / 200GB / DVDRW / WinXP Media Centre Edition. och ja vill ha windows vista på den det står att den är kompatibel men när ja instalerar så hänger den sej:( någon som vet va de beror på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en äkta Vista-skiva?

När under installationen hänger det sig och på vilket sätt hänger det sig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör du en uppgradering eller försöker du installera Vista på egen partition?

I så fall hur stor är partitionen?

Vilken version av Vista och vilket språk?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte alltid så enkelt att byta operativsystem för datorer från Siemens, Hp, Packard bell osv. Du har säkert fått med en så kallad recoveryskiva som du ska använda för att installera om allt.

 

Den innehåller alla drivrutiner och det kan vara lite klurigt att få det att fungera annars.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har en likadan dator och jag lyckas inte heller få in Vista. Installationen stannar utan felmeddelande och man måste stänga av datorn för att komma loss. Det händer inte på samma ställe i installationen varje gång. Problemet är att jag inte har någon XP-skiva till den utan bara en etikett på datorn med nyckeln. Jag fick ett cirkapris från Fujitsu-Siemens på 500 kronor för en ny skiva med XP och jag tycker att det var lite för mycket. Annars skulle jag nog kunna leva med att ha XP i den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en likadan dator och jag lyckas inte heller få in Vista. Installationen stannar utan felmeddelande och man måste stänga av datorn för att komma loss.

Välkommen till Eforum!

 

Försöker du göra en uppgradering, eller installera Vista på egen partition? I så fall, hur stor är partitionen?

Bootar du med Vista-DVD:n eller gör du det inifrån XP?

Språk på XP?

Vilken version av Vista handlar det om?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för svaret.

 

Jag testar med Vista ultimate engelsk. Jag skulle kanske försöka komma över en annan version, bara för att testa om det funkar. Det finns ju inte så mycket att gå på, inga felmeddelanden eller liknande, bara en låst dator.

 

Jag bootar med DVD'n och formatterar partitionen, den är på 200GB. Alltså ingen uppgraderingsprocedur.

Vad kan vara problem med storleken på partitionen, larmar inte Vista om den är för liten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej,

 

Löste ni problemet, och i så fall hur ?

Jag har samma fel, både då jag försöker uppgradera och då jag gör en clean install. Någonstans 60-80% in i installationen stannar den bara. Jag har en riktig Vista Home Premium.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...både då jag försöker uppgradera och då jag gör en clean install.

Välkommen till Eforum!

 

Då du försöker att uppgradera, vilket är det tidigare operativsystemet?

Något antivirus på det?

Hur stor är partitionen du valt att installera Vista på?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack !

 

Vid uppgraderingen har jag Win MCE 2005 på en 60GB partition, nod32 antivirus.

Vid clean install har jag en nyformaterad (NTFS) disk med en partition på 160 GB, så det borde inte leda till något problem. Installationen stannar utan meddelande efter kopieringen av alla filer under det att den står och jobbar (och som sagt inte alltid på samma ställe %-mässigt)

 

mvh/nevsaynev

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid uppgraderingen har jag Win MCE 2005

Det finns inget stöd för uppgradering från MCE till Vista, utan där krävs ren installation.

 

http://www.microsoft.com/sverige/windows/products/windowsvista/buyorupgrade/upgradepaths.mspx

 

Vid clean install har jag en nyformaterad (NTFS) disk med en partition på 160 GB, så det borde inte leda till något problem.

Håller med om att det inte borde vara något problem.

Har du möjlighet att köra Windows Vista Upgrade Advisor i den datorn?

 

http://www.microsoft.com/sverige/windows/products/windowsvista/buyorupgrade/upgradeadvisor.mspx

 

Har du testat med att låta Vista formatera disken innan själva installationen börjar?

Vad har du för hårdvara i burken, t.ex. moderkort, hårddisk, grafikkort osv?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för hjälpen "sofar"

 

Vista Upgrade Advisor:

System: No issues

Devices: Wireless adapter needs upgrade. No data available for the drivers to the TV card /Hauppauge HVR 1300/

Software: Några problem, men det är ju inte relevant vid clean install.

 

Jag har inte testat med att låta Vista formatera, utan det är en disk formaterad med Partition Manager.

 

Utöver TV kortet ovan har jag:

Scale C med moderkort MS-7072L

HDD Samsung ST320O021A

Videokort Nvidia FX5500

Microsoft eHome keyboard, mouse och remote reciever från Fujitsu-Siemens

1GB minne

Intel P4 HT Dual Core 3,2 GHz

 

mvh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nevsaynev skrev:

 

Hej och tack för hjälpen "sofar"

Jag har inte testat med att låta Vista formatera.

Inte mycket till hjälp ännu, eftersom du är kvar på ruta ett.

Testa med att Vista formaterar. Välj att du inte är online under installationen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej,

 

Jag har nu testat alla varianter jag kan komma på, inklusive att ta ur tv-kortet under installationen. Två gånger av fem kommer jag in till ca 75% av installationen innan den slocknar. De övriga gångerna stannar installationen efter "Loading Windows Files..."

 

Jag skall se om jag kan få någon support från Fujitsu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...