Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ang retur av felaktig vara.


ldt0

Rekommendera Poster

Köpte förra veckan en 256mb minnesmodul från Macoteket som inte fungerade. Nu ska jag returnera den för att antingen få en ny vara eller få pengarna återbetalda.

Enlig Macoteket ska jag betala returfrakten, trots att de skickat mig en felaktig produkt, detta kan väl inte stämma? Säljaren (Macoteket) måste väl själv stå för mina omkostnader (returfrakten), de är ju trots allt de som sålt mig en vara som inte fungerar...

Och dessutom, om jag väljer att häva köpet pga. varan är felaktig måste jag väl även kunna kräva åter hela den summa jag betalat, inkl. frakt och pf-avgifter?

 

I senaste mailet (Där jag frågat hur jag ska skicka returen) skriver de "Hej xxxxx ! Nej du står för retur frakten, vi för frakten på ny vara , allt enl. KL."

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saxat ur KL 26 §

 

Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter

det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller

väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).

 

Och om det är fel på varan har köparen rätt att kräva omleverans.

 

källa

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SFS1990:932&rm=1990&bet=1990:932

 

-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Enligt KKL:

 

"Säljaren ska reparera eller byta varan utan kostnad för dig"

 

Dvs, de ska stå för frakten.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Enl. sida från konsumentverket (säger väl i princip samma sak som 0x2As länk

Dina rättigheter när det är fel på varan

Om det skulle vara fel på din vara har du i första hand rätt att få den reparerad eller utbytt. Detta ska ske utan kostnad för dig. Reparationer och byten ska göras inom rimlig tid och utan väsentlig olägenhet för konsumenten.

 

Att reparation eller byte skall ske kostnadsfritt innebär att konsumenten ej skall behöva ha utgifter för frakt-, arbets- eller materialkostnader för att återställa varan till avtalsenligt skick.

 

Om reparation eller byte inte kommer ifråga, inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för dig, har du rätt att kräva ett lämpligt prisavdrag eller häva avtalet. Hävning av avtalet betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som du har betalat mot att du lämnar tillbaka varan. Du har dock inte rätt att häva avtalet om felet är obetydligt.

 

http://www.konsumenteuropa.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1520

[inlägget ändrat 2007-07-09 14:44:32 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen allihopa, ska stå på mig här. Gäller visserligern bara småsummor, frakten kan väl inte kosta mer än 50-60kr. Men det är en principsak. Tråkigt bara att just Macoteket ska strula för en sån här skitsumma, de har framtills nu varit väldigt bra att handla från.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...