Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjäälp! Hårddisk-krash.


Tophe

Rekommendera Poster

Hela min dator håller på att bryta ihop!

 

Jag har haft en massa problem med blåskärmar och grejer. Nu håller jag på och försöker rädda mina filer från en STA-hårddisk.

 

Jag har XP installerat på en gammal 3gb-maxtor. Det funkar bra. Jag kommer in i datorn och allt. Min ena SATA-disk går att kolla ordentligt och så.

 

Men min gamla systemdisk, den som verkar ha krashat, kan jag inte ha inkopplad. När jag startar upp datorn med den i, laddar windows (fåpn den lilla maxtor-disken) men fryser strax efter att den laddat lite från SATA-disken. Om jagkoppla in den som plug-n-play så låser sig XP tills jag drar ut den igen.

 

Den har två partitioner. En med en gamla installationen XP och en med lite annat tjafs. Vad kan vara problemet?

 

Finns det nåt checkdisk-program jag kan köra utanför windows för att scanna disken? Den dyker upp som detekterad i startupen.

 

Jag vill bara komma åt filerna på den och sedan formattera eller kassera den.

Hjälp snälla. Det ligger massor med gamla filer som betyder mycket flr mig på den disken.

 

// Tophe

 

 

**** edit ****

Ungefär 10 minuter efter att jag kopplat in disken som plug-n-play dyker den upp som "lokal disk(G:)". Endast en disk dock (den har ju två partitioner). Och utan sitt riktiga namn. Om jag klickar på den tar det ett tag, sen står det nåt om I/O fel.

 

 

[inlägget ändrat 2007-07-08 23:45:16 av Tophe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det nåt checkdisk-program jag kan köra utanför windows för att scanna disken?

Disktillverkarna tillhandahåller sådana program på deras respektive sajter, t ex SeaTools för Seagate och Maxtor eller Data Lifeguard för Western Digital.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack kör det programmet nu.

Det verkar som hårddisken har varit överhettad.

 

Finns det något sätt att byta ut de delar som är trasiga för att få fram informationen? ELler plocka in den i ett annat kabinett på något sätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något sätt att byta ut de delar som är trasiga för att få fram informationen? ELler plocka in den i ett annat kabinett på något sätt?

Hårddiskar är hermetiskt tillslutna för att hålla ute minsta lilla dammkorn, som annars kan göra stor skada. För tio år sen var avståndet läshuvud-skiva motsvarande tjockleken för ett hårstrå, idag svävar huvudet inte högre upp än tjockleken för ett fingeravtryck. Kommer då någonting in i disken förstår man att katastrofen snabbt blir ett faktum.

 

Men visst går det att rädda endel av datan även om det knappast är något för gemene man att syssla med. Det kanske rör sig om en disk som legat på sjöbotten, brunnit, kossats el dyl. Företaget ibas är väl ett av de (kanske mest?) kända på området:

http://www.ibas.se/datarekonstruktion?psearch_Google_SE_HotWords_Ad4

 

Då får man ställa värdet av datan mot vad det kostar att återställa den. Efter att exempelvis en företagsbyggnad brunnit ner (och de inte varit smarta nog att förvara backuper i en helt annan byggnad än arbetsdatorerna) kanske hela företagets fortsatta existens står och faller med att data går att återställa igen.

[inlägget ändrat 2007-07-09 02:03:45 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe...

Jag petade in den i frysen under natten. Nu lyckades jag återställa en enda liten ynka sektor och kommer helt plötsligt åt all information på den :)

 

Windows körde ihop sig efter ett tag, men då hade jag mina viktigaste filer.

Synd att man inte får ge sig själv poäng!

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-07-09 07:11:39 av Tophe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe...

Jag petade in den i frysen under natten.

Hoppsan..! :) Det var då en tämligen okonventionell metod... du glömde väl inte att tina upp disken på defrost i microugnen sen? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe. Kanske skulle lagt den i ett varmt vattenbad.

För er som läser denna tråd och har stött på liknande problem... Så här gjorde jag.

 

Först höll jag på en hel kväll med alla möjliga sätt att diagnostisera och greja med disken... Men det var svårt eftersom Windows inte alls fick kontakt med den. Jag hittade Seagates egna verktyg (med benägen hjälp här på forumet).

 

Då framgick det att den hade blivit överhettad. Den hittade fel på nästan varje sektor och misslyckades med diagnosen.

 

Då tog jag disken och la den i en antistat-påse (anarkistpåse?). En sån man brukar få komponenter i. Sen la jag den i en ICA-kasse och virade runt ordentligt, knöt och satte för med buntband.

 

Sen stoppade jag in den i frysen, och gick och la mig. HD'n fick ligga där tills imorse.

 

Då startade jag upp datorn, gjorde iordning för att backa upp all data på disken. Jag tänkte att det kanske bara fungerar en kort stund så det är bäst att ha datorn redo.

 

Sen plockade jag ut HD'n ur frysen och kopplade direkt in den till datorn (SATA är ju plug-n-play). Den var rejält kall.- Kändes som en djupfryst isklump. Med kondens på och allt. Inte mycket hände först. Det tog ett tag för den att varva upp. Jag knackade lite på den, men inget hände.

 

Nu böjade disken tina lite. Då körde jag demoversionen av HDD Regenerator v1.51 (man fick göra en bootdisk till den). Demoversionen fixar bara första sektorn den hittar med fel. Så den gjorde det och jag bootade om datorn. Då plötsligt dök mina båda partitioner upp. Jag kunde backa upp all min data, och nu gå det även boota disken.

 

Jag har scannat den med CHKDISC och kört flera tester på den. Nu hittar datorn inte ett enda fel på den. Den funkar som ny.... Just nu iallafall.

 

 

Sensmoral -> Gör seriös backup av viktig data, OFTA! Och om inget annat funkar... frys ner åbäket!

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-07-09 12:24:56 av Tophe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...