Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows försvann! Hjälp, någon?!


California

Rekommendera Poster

California

 

Har hamnat på en öde ö jag också. Dvs utan att kunna starta datorn.

 

Laddade hem lite med uTorrent, och så hängde plötsligt hela datorn. Startade om och körde 2 dar. Igår hände det igen, även nu vid nedladdning, men nu blev grafiken lite snedvriden först i 5 sek, sen tog det totalstopp och jag kunde inte komma på fötter igen. Söksidorna till uTorrent som vanligt var allmänt 'tråkiga' med porrbanners på sidorna, så tankarna går givetvis till virus el trojan? Fick kryssa ner fula pop-ups vid något tillfälle. (nej, tryckte _inte_ på nåt i dem. Lugn. *lol*)

 

Start ger nu följande text:

"Det gick inte att starta Windows eftersom följande fil saknas eller är skadad:

<windows-rot>\system32\hal.dll.

Installera en kopia av filen ovanför på nytt."

Sen är det stopp.

Eftersom NTFS inte släpper in en vanlig knegare, kan jag ju inte heller norpa hal.dll på en annan maskin och klistra in.

 

WinXP-skivan hittar dessutom inget Windows på maskinen. Däremot går det att köra igång Återställningsfunktionen med skivan, och köra lite DIR och CHKDSK m fl. Jag körde CHKDSK med –r (=reparera automatiskt) tidigt. Misstag? För när jag började leta efter Windowsmappen, var denna borta?! Verkar som om CHKDSK eller ett virus flyttat ner alltihop i en hög under en ny mapp med namnet found.000. Där ligger undermappar med namn som: dir0001.chk. Innehållet är helt klart smulor av gamla Xp:t. Känner igen detta från gamla goda DOS-tiden. (ja, jag ÄR gammal *skratt*).

 

Är det svaj på disken, eller virus? Eller kan nån fildelar-snorunge varit inne genom Win-brandvägg?

Nån som är tillräckligt klurig nog att ge en hint? Kan man återskapa filerna / Windowsmappen? Det kanske finns nåt fiffigt verktyg? Även om min egen intuition pekar i en helt annan mer sorglig riktning…

 

Maskinen är ett 5 år gammalt värdelöst monster, men innehållet vill jag åt innan jag tippar den...

Kör(de) WinXP med alla uppdat t o m 3/7, Avast antivirus (uppdaterat), Win brandvägg med en port öppen för uTorrent och mobilt bredband.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som om CHKDSK eller ett virus flyttat ner alltihop i en hög under en ny mapp med namnet found.000.

Det är Chkdsk.

 

Det låter som att något allvarligt har hänt med hårddisken. Normalt så brukar man kunna återställa Windows vid fel på hal.dll men nu verkar det som att stora delar av dina Windows filer försvann från sin vanliga mapp och då kan det nog bli svårt att laga Windows.

 

Eftersom du framför allt är intresserad av innehållet på hårddisken och inte av att kunna köra datorn, så är det nog enklast att flytta över hårddisken till en annan dator som slav-hårddisk och där kopiera över de viktiga filerna. Efter det så kan du köra ett hårddisktestprogram och se om det hela beror på att hårddisken håller på och går sönder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

California

Jo, det känns som om disken rasat. Just där XP låg... Letar bara efter möjliga kryphål. :)

Hur funkar NTFS om man dundrar in i en annan burk med den halvtrasiga disken. Har jag verkligen åtkomst så jag kan rädda filerna på det viset?

 

Är f n inne på en annan linje.

 

Har två partitioner idag C, D.

-Funderar på att göra en tredje (typ K:).

-Sen skulle jag kunna Ghosta (världens bästa program alla kategorier!) ner en imagefil alt klona C: på den.

-Därefter formatera C: och installera om XP.

-Rädda vad som räddas kan på K: sedan. Ut på nätverk alt extern disk.

 

Alt 2: Försöka få igång en extern usb-disk, och kopiera dit från dos/ återställningskonsolen, men PUH vilket pyssel! Skapa mapp för mapp...

Kopiera t ex "C:*.* K:" skapar väl inte mapparna på måldestinationen, resp tar väl inte allt i undermapparna med mappstruktur osv från källan?

 

*minns inte DOS längre*

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar gå bra att komma åt ens filer när man flyttar över hårddisken. Man kan behöva sätta ny ägare till dem men Microsoft beskriver det bra om det visar sig behövas.

 

Alt1. Det gäller då att inte några av dina egna filer har försvunnit också och behöver ett filräddningsprogram för att återställas. Fast Ghost kanske tar en fysisk kopia även av "outnyttjat" utrymme?

 

Alt2. Återställningskonsolen kommer normalt inte åt dina egna filer utan bara sådant som ligger i Windows-mappen och mappar under den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

California

Hej Cecilia!

 

Alt1. Det gäller då att inte några av dina egna filer har försvunnit också och behöver ett filräddningsprogram för att återställas. Fast Ghost kanske tar en fysisk kopia även av "outnyttjat" utrymme?

 

Ghost är ett grymt verktyg, speciellt på FAT-system. (som man ju inte nyttjar längre... *hm*) Det Ghost gör, är att klona en partion, eller hela disken (väljs) till CD-skivor eller annan enhet eller nätverksenhet etc. Den kan sedan användas som backup. Ghost frågar dessutom om man verkligen vill skriva bad sectors. Dvs kopian av partitionen är total, sektor för sektor, även tomt utrymme. Alltså: om man vill ha en totalbackup av en partition, är en bra ide att göra en Ghost-image på annan partition. Så har man en grym backup precis exakt så som systemet såg ut med operativ och dokument! Har tillämpat det i många år, men har slarvat lite på sistone som du kanske märker. :)

 

Vinnartipset är nog:

C: för operativ.

D: för dokument, filer

X: att lägga Ghost imagefiler på. X: ska helst vara en egen disk (eller i nödfall en partition).

På detta vis får man säkerhet på 'banknivå'.

Ghostar gör man hur lätt som helst!

 

Vet du om nåt bra (=gratis) filräddningsprogram för att rädda CHK-filerna? Eller menade du för att rädda andra filer?

 

Tack för hjälpen så här långt!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...