Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

USB vs Expresscard


arash82

Rekommendera Poster

Tänkte skaffa ett hybridkort till min bärbara och tänkte kolla vilket osm är bäst, USB eller expresscard.

 

Har hört att USB versionerna kräver mycket systemresurser. Hur är det då med expresskortetn. Är de bättre?

 

Hur är det med denhär:

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010111222

 

Alla reflektioner ni har att dela med er är välkomna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mängden resurser som krävs är jag nog inte kvalificerad att bemöta men jag tror nog den skillnaden är så liten att de inte spelar någon roll.

 

Strikt kan man säga att Expresscard ligger lite närmre datorns hårdvara än USB. Expresscard är en förlängning (grovt utryckt) av PCI-express kanalen i datorn. Snabb access, hög bandbredd kännetecknar denna.

 

USB är snarare ett externt grännsnitt som ligger lite längre ifrån övriga hårdvaran men vad detta innebär i praktiken vet jag inte. Vi kan bara konstatera att USB-korten fungerar alldeles utmärkt. Med USB2 finns tillräckligt med band bandbredd för TV-kort (även HDTV bör rymmas om själva avkodningen sker i datorn)

 

Mao - jag tycker du ska välja utefter hur du tänkt använda TV-kortet. Bara i din bärbara med PCIexpress-port eller även i någon stationär dator eller annan bärbar utan PCIExpress? PCIExpress har tillgång till större bandbredd (2,5 GBit/s) än USB2 (480 MBits/s) men det tror jag inte spelar någon större roll vad gäller DVB-T, då är storleken och kvalitén på din TV-antenn viktigare.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att kvaliten på tv kort beror på vilken tuner man har och ifall om tv kortet har en separat processor osv. Det var främst därför jag undrade.

 

Du vet ingen sida där man har testat olika kort eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pcföralla - prylnytt.

 

Intressant att de koncentrerar sig på antennerna. De där anternnerna fungerar som sagt enbart där man har mycket mycket bra mottagning. Vore mer intressant om de kopplat dem till en "vanlig" antenn och sett hur de presterar med en bra signal samt hur bra deras egen antenn är.

 

Där får man annars intrycket att bästa antenn vinner det där "testet", inte bildkvaliten som tagits emot eller de funktioner, ex.v. inspelning, som kan finnas i programvaran. Uselt rent ut sagt.

 

Det som sklijer TV-kort emellan, mestadels, är storleken på antennen/funktionalitetet hos den, känsligheten i själva mottagaren och i viss mån vilket TV-chip som sitter i mottagaren.

 

Men vilken som är bäst? Omöjligt för mig att säga. Erfarenheterna är begränsade. Tror det är större skillnad på programvaran är TV-kretsarna och större skillnad mellan olika USB-mottagare än det är mellan en bra USB-mottagare och en bra Expresscard-mottagare.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2007-07-08 23:41:49 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...