Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SOC och sambo


kallestaden

Rekommendera Poster

kallestaden

Första inlägget...

Min sambo och jag blir färdiga med vår universitetsutbildning nu under sommaren/hösten. Vi har nyttjat studiemedel båda två och aldrig haft ett arbete annat än sommar- och ströjobb. Själv har jag en förmögenhet i fonder på >70'000kr (gåvor från släkt från födsel), men hon har inga sparpengar. Hur blir det nu när vi inte längre kan nyttja studiemedlet som inkomst, måste jag försörja henne med mina sparpengar? (Förutsatt att vi inte får jobb direkt.) Detta har både hon och jag stora problem med - jag vill inte "ge upp" mina sparpengar som skänkts mig av släkt (pengar som skulle "hjälpa mig i livet") och hon vill leva utan ekonomisk och känslomässig skuld till mig.

 

Kan SOC kräva en separation? Skulle ett skrivet papper oss mellan hjälpa situationen? Ett alternativ är att separera till skilda boenden, men detta känns oärligt och väldigt fel, för att inte nämna krångligt, dyrt och mycket ledsamt. Vi vill ingenting hellre än att leva tillsammans, men utan att hon ska känna sig skuldsatt och utlämnad till mig.

Bespara mig hatiska inlägg om snålhet eller dyl., jag postar det under juridik av en anledning.

 

Hjälp oss!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ringer du inte till Soc och frågar?

 

Om du är rädd för att de ska göra det surt för dig...ring till annan soc i på annan ort och be att få vara anonym.

 

Säg till dom precis som det är...var ärlig.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte helt säker, men tror inte att du har försörjningsskyldighet förrän ni är gifta. Dvs. hon kan få bidrag från soc för sitt personliga uppehälle + halva hyran. Enligt sambolagen har ju inte sambor försörjningskyldiget. Men ring ett anonymt samtal till något sockontor och fråga för att vara säker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vanligtvis är det så att gifta eller sambosars ekonomi räknas ihop och att man måste söka stöd tillsammans. Det är nog så att i ett samboförhållande har man försörjningsskyldighet gentemot varandra utifrån socialtjänstens synvinkel.

 

Osäker på hur man räknar när du har förmögenhet, vanligtvis så är du ju inte berättigad till stöd eftersom du innehar sparpengar.

 

Om ni inte får jobb så kan ni väl stämpla från a-kassan, iofs så är det väl en massa karensdagar, men lite pengar är det ju ändock.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, kollade lite om detta på sos hemsida, och tyvärr så stämmer det att även sambosars ekonomi räknas ihop. Citat från sos hemsida "I socialtjänstens beräkningar ingår gifta, sambor och registrerade partner normalt i samma hushåll och har gemensam ekonomi."

Mer info finns på http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/35076888-9901-4348-A202-96A805E7DA08/6802/Svenska200611425rev.pdf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Kan ni inte ta lite påbyggnadskurser och plocka studiemedel fram tills ni hittat varsitt jobb? Lite extra utbildning skadar ju ändå inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kallestaden

Mitre: självklart ska jag inte ha bidrag eller stöd på något sätt, det är ju det pengarna är till för.

 

Idt0: tack för informationen. Det är ju faktiskt rätt underligt, om vi hade varit gifta hade det inte varit några problem - giftemål innebär ju juridiska åtaganden som inte gäller för ogifta par. Det är rätt jäkla underligt vi inte ärver varandra om vi skulle dö (utan testamente), men att vi är skyldiga att ekonomiskt underhålla varandra när vi lever. Var ligger logiken i det?

 

Anjuna: jo, självklart skulle vi kunna göra det, men vi hade hoppats på att kunna börja så snart som möjligt med arbetet; dessutom byggs ju studieskulden på...

 

Då följer ju nästa fråga, som kanske är av en mer filosofisk karaktär: när är man sambos? Hur ofta måste man sova hos någon? Eller räcker det att man är skriven? Är alltid kvinna-man som bor ihop sambos? Hur är det då med samboende homosexuella, har de det lättare än heterosexuella att "bidragsfuska"? Jag har tex flertalet vänner som bor ihop kvinna-man men som endast är vänner, är de underhållsskyldiga varandra? Vissa av dem har ju haft samlag också, och då måste det väl gälla? Kan man påstå att man bara är samlevande, men inte under äktenskapsliknande förhållanden (m a o inte har samlag)?

 

[inlägget ändrat 2007-07-07 15:22:30 av kallestaden]

[inlägget ändrat 2007-07-07 15:23:21 av kallestaden]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte så insatt i lagar och sånt, men sambolagen definerar väl vad som räknas som sambos, i sambolagen §1 står det "Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll."

Det är visserligen ganska vagt definerat, vad räknas t.ex som stadigvarande och vad menas med parförhålland? Antar att det finns en del prejudicerande fall, måste ju varit många tvister om sambos arvsrätter och liknande.

 

Länk till sambolagen http://lagen.nu/2003:376#P1S1

[inlägget ändrat 2007-07-07 17:31:36 av ldt0]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kallestaden

Tack för svaret igen!

Läste igenom Sambolagen och Socialtjänstlagen, och man kan väl konstatera att det är två helt skilda lagar. Det verkar som att SOC går över Sambolagen. Mycket underligt hur det kan vara såhär... det verkar som att SOC endast är till för dem som inte orkar, kan eller vill göra någonting åt sin situation och att andra som behöver stöd en kort tid får åka snålskjuts på bekanta. Mycket underligt pedagogik. Min sambo har alltså utbildat sig i 5 år för att bli ekonomiskt beroende av mig på min bekostnad, även om det förhoppningsvis endast är för en kort tid. Jag undrar vad merparten av socialbidragstagarna gör åt sin situation... utbildar sig i 5 år?

 

SAMBOLAGEN

4§ I samboegendomen ingår inte

1. 1. egendom som en sambo har fått i gåva av någon annan än den andra sambon med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,

 

"i gåva"

 

SOCIALTJÄNSTLAGEN

§1 Socialtjänsten skall under hänsynstagande till människans ansvar för sin och andras sociala situation inriktas på att frigöra och utveckla enskildas och gruppers egna resurser.

Verksamheten skall bygga på respekt för människornas självbestämmanderätt och integritet.

 

 

"självbestämmanderätt och integritet." Å andra sidan...

 

Kap 4

1§ Den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till bistånd av socialnämnden för sin försörjning (försörjningsstöd) och för sin livsföring i övrigt.

 

Vad är "på annat sätt"? Föräldrar? Vänner?

Vidare i 1§

 

§1 Biståndet skall utformas så att det stärker hans eller hennes möjligheter att leva ett självständigt liv.

 

"leva ett självständigt liv"

[inlägget ändrat 2007-07-07 19:00:59 av kallestaden]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kallestaden skrev:

(Förutsatt att vi inte får jobb direkt.) Detta har både hon och jag stora problem med - jag vill inte "ge upp" mina sparpengar som skänkts mig av släkt (pengar som skulle "hjälpa mig i livet") och hon vill leva utan ekonomisk och känslomässig skuld till mig.

 

Det skall nog inte vara något problem att få jobb direkt:

http://platsbanken.ams.se/

Idag finns 29610 annonser, totalt 34116 platser.

 

 

kallestaden skrev:

det verkar som att SOC endast är till för dem som inte orkar, kan eller vill göra någonting åt sin situation och att andra som behöver stöd en kort tid får åka snålskjuts på bekanta. Mycket underligt pedagogik. Min sambo har alltså utbildat sig i 5 år för att bli ekonomiskt beroende av mig på min bekostnad, även om det förhoppningsvis endast är för en kort tid. Jag undrar vad merparten av socialbidragstagarna gör åt sin situation... utbildar sig i 5 år?

 

Öhh.. Socialbidrag är _sista_ anhalten. Det är till för de som inte har någon annan utväg. Om inte du heller haft pengar, kan jag tänka mig att Soc hade rekommenderat att ni försökte få låna pengar av släkten.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-07-11 11:18:33 av Leon_]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skall nog inte vara något problem att få jobb direkt:

http://platsbanken.ams.se/

Idag finns 29610 annonser, totalt 34116 platser.

 

Och hur många arbetslösa finns det som konkurrerar om de lediga platserna? 200-300k minst. Lite enkel mattematik och sedan kan man dra slutsatsen att det kanske inte alls är så lätt att få jobb.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
edan kan man dra slutsatsen att det kanske inte alls är så lätt att få jobb.

Det beror ju iofs helt och hållet på vilken bransch man söker inom och vilken kompetens man bär.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju iofs helt och hållet på vilken bransch man söker inom och vilken kompetens man bär.

Givetvis är det så, har man rätt kompetens och kontakter är det lätt att få jobb. Men det finns inte jobb åt alla som vill ha det, långt ifrån.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, de rekommenderar i första hand att man söker hjälp hos sitt kontaktnät, alltså föräldrar, syskon osv. Som sambos är man enligt socialtjänstlagen försörjningsskyldiga gentemot varandra, vilket framkommit tidigare i tråden. "Normalt" brukar praxis vara att man ska ha levt tillsammans i ett parliknande förhållande minst sex månader för att räknas som sambos. (Gäller iallafall sambolagen, vilket då kan skilja sig från socialtjänstlagen). Men ja, trådstartaren är försörjningsskyldig för sin sambo enligt socialtjänsten, därför kan hon inte få socialbidrag.

 

---

Vissa säger sig ha sett en ängel - jag har haft en i min famn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kallestaden

Till problemet hör att vi flyttar en och en halv (1.5) månad efter examen, dvs det kan bli något svårt att övertala en arbetsgivare att anställa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I samband med flytt brukar det gå alldeles utmärkt att sätta sin "startdag" på nya jobbet till den dag då man flyttar. Ni har väl sökt jobb på nya stället?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kallestaden

Självklart, men vi är fortfarande utan jobb här 1.5 månader mellan utbildningens slut och utflytt till den nya staden. 1.5 månader för en chef är inte så mycket, speciellt inte om det är omöjligt (vi flyttar ju) för den anställde att kunna jobba extra senare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah ok, är det bara 1,5 månader det är frågan om kanske det går att "låna av sig själv" d v s tära lite på kapitalet och sedan fylla på det igen.

 

Annars finns det väl mycket man kan göra under kort tid. Bära ut tidningar och reklam och andra liknande "enkla" sysslor borde inte vara nåt problem att rycka in och göra under kort tid.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...