Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installationsproblem på ASUS P5B deluxe med SATA-diskar


Shabbadang

Rekommendera Poster

Shabbadang

Hej!

Jag har problem med att installera Win XP pro på mitt just inköpta moderkort ASUS P5B Deluxe. Problemet är att sedan datorn läst in alla filerna från installationsskivan så händer inget mer. Det blir bara svart och en blinkande markör syns.

Jag misstänker att detta har att göra med att diskarna är SATA-diskar och att det behövs drivrutiner till dessa. Inga sådana följer dock med på supportskivan till moderkortet. Där finns RAID-drivrutiner, men jag testade att lägga dessa på en diskett och trycka F6 vid början på inläsningen av Windows, men det slutade lika svart.

Jag har alltså 3 diskar, varav två ska köras i RAID 1 och en ska vara systemdisk. Alla är SATA och hittas i BIOS.

 

Jag har förstås kollat med ASUS och de säger att det inte finns några drivrutiner för detta moderkort för win XP, vilket låter mycket konstigt då kortet släpptes i aug 2006. En annan jag talade med på supporten hänvisade till Intels sajt där man mycket riktigt kan hitta drivrutiner för rätt chipset (p965), men dessa är i form av en .exe-fil och hotar att installera sig på den andra datorn som jag laddat ner till om jag kör den. Jag behöver troligen någonting som kan läggas på en diskett som kan laddas i samband med installationen och F6.

 

Någon som vet ifall det kan gå bättre med Win XP sp2? Den skiva jag har är bara sp1 och har väl dåligt stöd för SATA antar jag.

 

Jag kan tillägga att jag har testat att lägga drivisarna för RAID 1 på en diskett och laddat dem via F6, men installationen kom inte längre för det varför jag gissar att något annat ska till. Några tips mottages mycket tacksamt.

 

/Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...där man mycket riktigt kan hitta drivrutiner för rätt chipset (p965), men dessa är i form av en .exe-fil

Hämta 32-bit Floppy Configuration Utility for Intel Matrix, zippa upp och kör .exe filen så hamnar drivarna på en diskett.

 

http://downloadcenter.intel.com/Product_Filter.aspx?ProductID=2529&lang=eng

 

Någon som vet ifall det kan gå bättre med Win XP sp2?

SP2 innehåller inte drivers för dina SATA controllers.

 

Hur ser inställning i BIOS -> Configure SATA As ut?

Har du sett till att din systemdisk finns med i BIOS -> Boot -> Boot Device Priority?

 

Är din RAID skapad då du försöker installera XP på din single SATA disk?

 

Till vilken/vilka SATA controller har du kopplat alla diskar? Ditt moderkort har både Intel och JMicron SATA controllers.

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-07-06 15:37:11 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shabbadang

Tack för välinformerat svar! Jag ska absolut testa länken du skickade. Det bör vara det jag söker. Märkligt bara att inte ASUS kan kläcka ur sig detta på sin sajt eller att de inte skickar med något på CD:n, men jag antar att MS trycker på om att alla ska använda Vista numera.

 

Hur ser inställning i BIOS -> Configure SATA As ut?

Jag har testat med både "as IDE" och "as RAID", med samma negativa resultat. Om jag ska köra RAID så antar jag att det ändå ska vara "as RAID" valt.

 

Har du sett till att din systemdisk finns med i BIOS -> Boot -> Boot Device Priority?

Ja, den ligger som trea efter CD-ROM och floppy.

 

Är din RAID skapad då du försöker installera XP på din single SATA disk?

Jag har testad bägge alternativen. Första försöket så hade jag konfigurerat RAID-diskarna och laddat RAID drivrutinen till diskett som jag läste in efter inläsningen av installationsprogrammet. Efter att detta misslyckats några gånger tog jag bort RAID-enheten. Det gick dock inte bättre. Frågan är dock vad man ska ha, men jag antar att om man ska köra RAID så måste detta väljas här, och vara så redan när man kör installationen?

 

Till vilken/vilka SATA controller har du kopplat alla diskar? Ditt moderkort har både Intel och JMicron SATA controllers.

Du är välinformerad... Jag har använt vad jag tror är Intels SATA-anslutningar. Det sitter 6 st längst ner på kortet. Samtliga SATA (och PATA/IDE) diskar hittas också i

BIOS.

Jag ska nu prova din länk. Om det fungerar är jag evigt tacksam, men undrar över hur illa informerade säljarsupport och även tillverkarsupport får vara... Det är ju ett riktigt läskigt äventyr att köpa deras produkter. Då har jag ändå satt ihop några datorer och är inte helt okunnig.

 

***

Jag var nu in och laddade ner den utility du nämnde, tydligen hade jag laddat ner fel program längre upp på sidan tidigare. Vad jag funderar över är att det står "used to preinstall RAID driver (F6 during Windows* setup)" Jag har hela tiden letat efter SATA drivisar, RAID hade jag ju redan från supportskivan, men dessa fungerade inte. Jag ska dock testa nu med detta. Hör av mig igen.

 

/Lars

 

[inlägget ändrat 2007-07-06 16:03:43 av Shabbadang]

[inlägget ändrat 2007-07-06 16:05:41 av Shabbadang]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tar väl rätt drivers efter att du tryckt F6? Det är ICH8R Desktop RAID, som du ska välja från disketten.

 

Jag har använt vad jag tror är Intels SATA-anslutningar. Det sitter 6 st längst ner på kortet.

Helt rätt.

 

 

[inlägget ändrat 2007-07-06 16:09:52 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shabbadang
Du tar väl rätt drivers efter att du tryckt F6? Det är ICH8R Desktop RAID, som du ska välja från disketten.

Jo, nu har jag provat en vända och valt det alternativ som kom närmast som hette ICH8R/ICH9R. Det fungerade tyvärr lika dåligt. Jag hade ju ett liknande alternativ på den diskett jag gjorde från ASUS supportskiva.

 

Jag hade nu gjort i ordning RAID-volymen i BIOS före installation. Av någon anledning så visas den som "bootable" i RAIDkonfigurationsprogrammet, trots att jag valt disable i Bios för

RAID-diskarna.

 

Frågan är vad jag gör. Ska jag ladda standardinställningarna i BIOS och försöka med dessa? Bör jag hålla mig till Intels SATA-RAID drivrutiner? Eller ska jag prova med de från ASUS igen?

 

/Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bör jag hålla mig till Intels SATA-RAID drivrutiner? Eller ska jag prova med de från ASUS igen?

Jag har alltid använt de senaste från Intel på en diskett då jag installerat XP på SATA, men jag har ingen erfarenhet från din konfiguration. Utan jag har installera på en SATA/RAID och därutöver har jag SATA och IDE diskar blandat. I det fallet har jag naturligtvis valt [RAID] för Configure SATA As, men hur göra i ditt fall?

Då jag en gång installerade XP på en single SATA disk, valde jag [standard IDE].

 

Om du tar drivarna från Asus och för över till diskett så är det inget problem alls att uppdatera efter installationen av XP.

 

Borde inte RAID-konfigurationen göras efter att XP är installerat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shabbadang

Nu rullar installationen! :thumbsup:

När jag återställde BIOS-inställningarna till standard så började det hända saker och jag kunde då börja installera Windows. Jag är inte säker på vilken inställing som fallerade, men jag hade ju testat att sätta "Configure IDE" både som IDE och som SATA, utan positivt resultat.

 

Dock visade det sig att jag var tvungen att plocka bort de andra diskarna för att det skulle börja rulla. Innan jag gjorde det så fick jag problem med partitionerinsdialogen då partitionen jag gjorde på den önskade systemdisken, ej godkändes. Efter att den blev ensam gick det dock bättre och jag fick gå vidare till att formatera.

 

Nu är bara frågan hur jag installerar RAID... Gör jag detta i BIOS eller kan det göras även i Windows, eller gör man det på bägge ställena?

 

Jag tackar så mycket för hjälpen, utan små puffar i rätt riktning är det svårt när det är första gången man gör en dator med SATA-diskar. Förr har jag pulat rätt mycket men då har det bara varit PATA/IDE-diskar det handlat om. Nu dröjer det väl 3 år till nästa gång då jag tappat smaken rätt mycket för att pula, mycket på grund av att det alltid strular och att det sällan finns hjälp eller kunskap att få där man förväntar sig den, nämligen hos säljare och tillverkare. ASUS får rätt taskigt betyg av mig för att de inte kunde kläcka ur sig att SATA drivisarna och RAID drivisarna är desamma. Inte en hint om detta vare sig på deras webb eller på support CD:n eller på livesupporten... Inte bra.

 

För övrigt kan jag tillägga att RAID-drivisarna från både Intel och

ASUS fungerade. JAg dubbelkollade detta för att vara säker till en annan gång. Otur bara att BIOS var felinställt när jag testade

ASUS drivisar första gången och det ledde in mig på ett sidospår då jag trodde att det var fel på dessa, när det var konfigurationen som inte var bra. Ja, så kan det gå.

 

Borde inte RAID-konfigurationen göras efter att XP är installerat?

Jo, det är tydligt att jag var för ambitiös från början... Man ska nog ta det i lite mindre steg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är bara frågan hur jag installerar RAID... Gör jag detta i BIOS eller kan det göras även i Windows, eller gör man det på bägge ställena?

Det skulle jag också vilja veta.

Något som är säkert, är Ctrl+I för att skapa RAID:en och inte ha med RAID:en i Boot Device Priority.

 

Men när ändra Configure SATA As till [RAID]? Ändrar du det nu, så går det förmodligen inte att starta Windows?

Testa med att ändra. Fungerar det inte att starta, är det bara att ändra tillbaka till [standard IDE].

Fungerar det, är det bara att köra på med att skapa RAID:en.

 

Det finns alltid en risk att du skulle haft värdet satt till [RAID] från början innan Windows-installationen, trots att du installerade på en single SATA-disk. Å andra sidan borde det kunna fixas i efterhand.

 

Vad du kan göra är att installera Intel Matrix Storage Console. Då får du också senaste drivrutinerna för SATA/RAID.

 

http://downloadcenter.intel.com/Product_Filter.aspx?ProductID=2529&lang=eng

 

Hämta RAID/AHCI Software -> Multi Language iata75_cd.exe

 

[bild bifogad 2007-07-06 20:31:45 av Maratonmannen]

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-07-06 20:54:57 av Maratonmannen]

959908_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shabbadang
Men när ändra Configure SATA As till [RAID]? Ändrar du det nu, så går det förmodligen inte att starta Windows?

Testa med att ändra. Fungerar det inte att starta, är det bara att ändra tillbaka till [standard IDE].

Fungerar det, är det bara att köra på med att skapa RAID:en.

 

Det finns alltid en risk att du skulle haft värdet satt till [RAID] från början innan Windows-installationen, trots att du installerade på en single SATA-disk. Å andra sidan borde det kunna fixas i efterhand.

 

Det verkar som om du har rätt, jag kunde inte starta windows efter att ha ändrat till [RAID] i BIOS. Efter lite sökningar på ASUS forum så hittade jag informationen att det är bäst att bara installera en disk först, även om man ska köra RAID senare, och redan från början ställa IDE til RAID i BIOS.

Nå, jag ändrade till [RAID] i BIOS och voilá, nu hittade Windowsinstallationen rätt disk (den enda installerade). Jag var alltså för ambitiös/naiv först som trodde att man skulle kunna göra i ordning allt på en gång och spara tid :).

Lite märkligt var att nu frågade installationsprogrammet specifikt efter Intel storage matrix disk (eller något liknande) i A:. Jag blev lite fundersam efetersom jag trodde det var den större filen som man kör i Windows, men laddade den diskett jag gjort i ordning tidigare med Intels SATA/RAID drivisar, och den svalde det direkt, jag behövde inte ens välja vilken av drivisarna som skulle användas.

 

Den här tråden berättar det mesta:

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20070101183532054&board_id=1&model=P5B+Deluxe%2fWiFi-AP&page=1&SLanguage=en-us

Synd att den informationen inte står tryckt i manualen, det hade underlättat :)

 

[inlägget ändrat 2007-07-07 09:56:17 av Shabbadang]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här tråden berättar det mesta

Asus moderkortsforum är bra, men inte tack vare Asus själva (aldrig inlägg från Asus) utan för alla entusiastiska medlemmar. Deltar själv dagligen på mina moderkortsforum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asus moderkortsforum är bra, men inte tack vare Asus själva (aldrig inlägg från Asus) utan för alla entusiastiska medlemmar. Deltar själv dagligen på mina moderkortsforum.

Exakt, och det är det jag retar mig lite på. Svagt att tillverkaren själv inte kan lägga ut informationen, utan litat på sina lojala fans.

 

Nu kan jag meddela att det mesta har gått bra, RAIDkonfigurationen funkar, men jag inser att jag hade valt 32-bitarsdrivern eftersom jag trodde att det avsåg operativet, som ju är 32-bitars. Nu läste jag något som fick mig att inse att det handlar om processorn (som är 64-bitars). Dock verkar det flyta på och jag har ingen lust att laga något som inte är trasigt. Vad tror du om detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men jag inser att jag hade valt 32-bitarsdrivern eftersom jag trodde att det avsåg operativet, som ju är 32-bitars.

Då har du valt helt rätt. Även om processorn har stöd för 64-bitars teknik, så väljer man drivers utifrån vilket operativsystem man har. En 64-bitars processor är bakåtkompatibel för 32-bitars operativsystem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men så bra :) Då är allt frid och fröjd och jag resonerade rätt i alla fall. Kanske det inte hade fungerat överhuvudtaget om jag valt fel?

Nu springer i alla fall datorn som en yster kalv på grönbete :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske det inte hade fungerat överhuvudtaget om jag valt fel?

Bra att du fått till det enligt önskemål.

Hade du valt 64-bit drivers, hade de inte accepterats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte jag skulle ge dig 5 poäng för din hjälp här, men det sket sig och blev bara ett. Vet inte hur det funkar. Tack för all hjälp i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...