Just nu i M3-nätverket
Jump to content

crative audigy 2 zs problem

cimmerii

Recommended Posts

hej

jag har ett problem med mitt ljudkort (crative audigy 2 zs) jag var för ett tag sen tvungen att formatera datorn... sedan instalera om alla drivrutiner och program (vilket inte var lätt då jag inte fick med mej nåra drivers av dell ALLS förutom till skrivaren, inte äns en xp skiva :s) tillbax till ämnet... iaf jag fick då försöka hitta drivers till mitt ljudkort som inte fanns på dells hemsida... hittade dom iaf på crratives hemsida men

problemet... högtalarna funkar inte som dom ska (har 5.1) kommer inte ut någe ljud ur mina front högtalare (V, H) innan formateringen så hadde jag ett program som hette eax control console nånting... så tillslut hitta jag orginal skivan att ladda ner... men tyvärr den säger att jag inte har någe audigy 2 zs på min dator, har testat att byta pci slot men hittar den iaf inte..

jag har sätt att fler med dell o samma ljudkort har samma problem men hittar ingen lösning.. någon som vet??

tack på förhand!

En liten historia att lägga till din.

För något år sedan dog sekundära ljudutgången på mitt Audigy kort. Ställde in datorn på fyra högtalare och använde de bakre till att skicka ljud till min TV. Fungerade jättebra tills en dag de var tysta. Inget hjälpte.

Så fick jag andra problem med ljudet och testade då att installera de originaldrivrutiner som följde med min HP dator, har en återställningspartition, och vips, helt plötsligt fungerar ljudet igen.

Vafan gör Creative för usla drivrutiner egentligen?

Nåja, tips till dig?

Dells hemsida kanske? Där kanske du finner några drivrutiner till din datormodell. Eller kanske testa äldre drivrutinspaket från Creative?

Eller så kanske jag kan extrahera de jag har på min återställningspartition och skicka till dig...på något sätt...120 MB är det paket som verkar höra till Audigy-kortet vara...

Edit: Om senare låter som ett bra alternativ, skicka ett email till mig så får du en länk att tanka ifrån. Drivrutinen fungerar bra på mitt Audigy 2 OEM-kort

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

[inlägget ändrat 2007-07-05 22:04:20 av Monshi]

så tillslut hitta jag orginal skivan att ladda ner... men tyvärr den säger att jag inte har någe audigy 2 zs på min dator, har testat att byta pci slot men hittar den iaf inte..

Oj det måste vara väldigt gamla drivare ifall du installerar från en orginalskiva..? Problemet med att kortet inte hittas av installationsprogrammet löstes iom en betadrivare (SBA2_PCDrvBeta_LB_2_08_0002.exe) redan 2005, enligt den här tråden:

http://tinyurl.com/25dcoz

Har också stött på problemet, men det för flera år sen och då med Soundblaster Live!-kort – aldrig med nåt ifrån Audigyserien. Den senaste drivaren, för Win 2000/XP, lades ut i oktober förra året (SBAX_WBUP2_LB_2_09_0016.exe). Har du prövat med den?

http://tinyurl.com/2guk8u

Edit:

Spelar du mycket på datorn så uppdatera efteråt också till senaste OpenAL-drivaren (kopiera, i tillgängliga fall, gärna över de befintliga filerna i spelmapparna dessutom). De flesta spel använder fortfarande DirectSound 3D även om det finns dem som i stället kör OpenAL (exempel är Doom 3, Quake 4, Prey m fl).

http://tinyurl.com/ap8dq

[inlägget ändrat 2007-07-05 23:22:27 av RN]

tack för era svar... jag har dock löst problemet.. varför det inte slagit mej tidigare vette f*n... jag öppnade skivan utna autostart (den nedladdade orginalskivan) och instalerade alla programmen som jag ville komma åt så nu har jag det... kalibreringen funkade utmärkt och jag är nöjd

tack för era svar //patric

[inlägget ändrat 2007-07-06 17:44:51 av cimmerii]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...