Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur skall hon få ut sitt arv?


hedde

Rekommendera Poster

Hej.

 

Min svärmor gick bort i början av januari och hon efterlämnade sig ingen förmögenhet. Hon var omgift med en ny man sedan augusti förra året och han hade inte ett öre när dom träffades, endast en bil.

Bouppteckningen har blivit en lång seg process och både min fru och hennes systrar har i över en månads tid försökt få tag på han som sköter bouppteckningen för att få reda på hur det går, han svarar dock inte i telefon, på mail, eller ringer upp när dom lämnat meddelande.

Saken är den att min fru och hennes syskon inte alls kommer överens med deras mammas nya man och det har skurit sig helt och hållet under hela denna process, dom har ingen kontakt alls idag och ingen vill ringa o kolla med han, för han har ett sånt temprament att han blir helt tokig om dom börjar prata om pengar.

Igår hade iaf boupptecknaren hört av sig via mial till min frus ena syster och meddelat att bouppteckningen varit klar sedan länge och han har fått alla papper och tillgång till de pengar som finns kvar. Det rör sig om totalt 90 000 inkl. de två bilar dom hade.

Min frus syster hade då påpekat för honom att hon sagt att hon ville kolla igenom allt när det var klart eftersom dom inte har någon kontakt med deras mammas man längre och att han (boupptecknaren) skulle hjälpa dom så att dom kunde få ut sitt arv,när allt var klart, men nu påstår han att dom aldrig givit honom det uppdraget och att hans arbete nu är avslutat.

 

Frågan är nu då hur dom skall gå vidare för att begära ut sitt arv (det fanns inget skrivet från deras mamma)? Eftersom ingen av dom vill ha med gubben att göra, så undrar jag helt enkelt hur man går till väga för att få löst detta så smidigt som möjligt?

 

Tack på förhand.

 

/hedde

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det mest lämpliga i detta fall, är att kontakta en seriös riktig jurist/bankjurist som verkligen kan detta, för juridiskt så får faktiskt nästan vem som helst vara/sköta en bouppteckning, och kan denne inte detta riktigt, så kan det bli tok.

 

Och det finns ju faktiskt en hel hög med seriösa riktiga lagar som exakt sköter en sådan här sak som en bouppteckning, speciellt om det handlar om att någon/några har rätt till arv och liknande.

 

Speciellt viktigt är detta om det blir osämja, då gäller det att lagen verkligen följs.

 

Kolla med t.ex din bank och fråga den jurist där som kan sådant här, vilken hjälp du/ni kan räkna med.

 

Man kan faktiskt få en bouppteckning ogiltig om det kommer fram att den inte blivit riktig gjord. Så stå på er och ta hjälp av en seriös jurist i sådana här viktiga frågor.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...