Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bildstorlek bildkvalitet


it04-22

Rekommendera Poster

Hejsan

 

Jag undrar om någon kan utreda lite begrepp åt mig.

Om jag har en digitalkamera inbyggd i mobilen som är på "2 Megapixel".

Innebär då det att jag får 2 miljoner pixlar i mina bilder oavsett om jag tar bilderna med storleken 640x480 eller 1600x1200?

1600*1200 är ju lika med 1 920 000 som nästan är 2 miljoner vilket ju inte borde vara en slump?

I så fall används väll inte 2 miljoner pixlar när jag tar en bild i storleken 640*480 som är lika med 307 200.

 

Orsaken till att jag är förvirrad är att man kan välja både bildkvalitet och bildstorlek på kameran..

Svaret finns möjligtvis i forumet sedan tidigare men jag kunde inte hitta det tyvärr.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innebär då det att jag får 2 miljoner pixlar i mina bilder oavsett om jag tar bilderna med storleken 640x480 eller 1600x1200?

Det innebär att sensorn i kameran (digitalkamerans motsvarighet till film) tar en bild med 1600x1200 pixlar. Om du valt 640x480 kommer kameran/telefonen att göra om bilden så den blir mindre (ändra storleken på den).

 

I så fall används väll inte 2 miljoner pixlar när jag tar en bild i storleken 640*480 som är lika med 307 200.

Jo, alla element i sensorn används när du tar bilden. Kameran skalar om bilden innan den lagras i kamerans/telefonens minne.

 

Orsaken till att jag är förvirrad är att man kan välja både bildkvalitet och bildstorlek på kameran..

Eftersom du antagligen får bilder i JPG-format så behövs det en "parameter" till - vilken kvalitet det ska vara på JPG-filen. Med dålig kvalitet får du plats med fler bilder innan minnet tar slut men istället kan du se "störningar" i bilden som uppkommer just för att du valt låg kvalitet.

 

Rent generellt tycker jag att en bild med många pixlar och låg kvalitet är bättre än en med få pixlar och hög kvalitet, då jämfört mellan bildfiler som är lika stora.

 

[inlägget ändrat 2007-07-04 14:58:27 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Innebär då det att jag får 2 miljoner pixlar i mina bilder oavsett om jag tar bilderna med storleken 640x480 eller 1600x1200?

 

I så fall används väll inte 2 miljoner pixlar när jag tar en bild i storleken 640*480 som är lika med 307 200.

 

Hela bildsensorn används i båda fallen, men bilden skalas om till den storlek du väljer.

 

Orsaken till att jag är förvirrad är att man kan välja både bildkvalitet och bildstorlek på kameran..

 

Bildkvalitet brukar vara hur hårt bilden komprimeras, hård komprimering=dålig kvalitet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack så mycket för förklaringen!!

 

Men innebär det att den skalade bilden i 640*480-fallet också innehåller 2 miljoner pixlar? Jag förstod att sensorn använde alla element vid tagningen av bilden men när kameran sedan har skalat bilden, är den då fortfarande 2 Megapixel?

Intressant...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Men innebär det att den skalade bilden i 640*480-fallet också innehåller 2 miljoner pixlar? J

 

Nej, det går ju inte. 640x480 = 0.3 Mpix. Däremot är bilden _baserad_ på 2 Mpix, eftersom bildchippet har det antal pixlar.

 

Jag förstod att sensorn använde alla element vid tagningen av bilden men när kameran sedan har skalat bilden, är den då fortfarande 2 Megapixel?

 

Nej, den skalade bilden är mindre (det är därför man skalar den...).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...