Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bärbar som drar batteri fastän den är avstängd


arash82

Rekommendera Poster

Jag har märkt att min nya HP Bärbara drar batteri fastän den är avstängd.

 

Jag gjorde detta lilla experiment:

1. Ladda upp batteriet till 100%

2. Stänga av datorn helt och hållet (ingen vila eller viloläge)

3. Koppla bort strömmen

4. Vänta två dagar

5. Ta bort batteriet

6. Stoppa in nätsladden och starta om datorn.

7. Stoppa in batteriet.

 

Och gissa vad? Jo Jag hade tappat 8%, dvs batteriet var på 92%!

 

Är detta normalt? Har ni liknande erfarenheter. För mig känns det som om det måste vara kortslutning någonstans, för datorn borde väl inte dra någon ström när den är helt avstängd!?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du väntar mer än 2 dagar, fortsätter det på samma sätt?

 

Batterier tappar spänning/laddning även om de inte används, men om just den mängden är ok eller inte, ja du säg det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick äntlicgen svar från HP support.

 

Att batteriet tappar cirka 5% [om dagen] anses vara normalt
, får jag veta.

 

Jag ska prova och se hur mycket batteriet tappar när den inte är i datorn, så jag kan jämföra...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte 5% om dagen lite väl mycket ändå? Har två bärbara hemma en iBook G4 och en 17" Acer laptop, de drar väl ca 5-8% om dagen när de står i Viloläge. Men sånt beror ju också på hur många/mycket celler/kapacitet batteriet har.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de drar väl ca 5-8% om dagen när de står i Viloläge.

 

I viloläge är den väl helt avstängd och ska inte dra nån ström alls, lika mycket som om den är avstängd alltså.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta sa fel, menar givetvis vila, alltså när datorn ligger i strömsparläge och all data fortfarande ligger kvar i ramminnet. I viloläge/hibernering är den som du säger helt avstängd och ska inte dra nå ström.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ville bara påpeka att när jag testade så var datorn inte i viloläga eller vila, utan helt avstängd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I viloläge/hibernering är den som du säger helt avstängd och ska inte dra nå ström

 

Men min 4 cells batteri tappar ändå 4-5% om dagen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsätter de att tappa lika mycket hela tiden ända tills de är tomma eller är det bara första dagen de tappar/ser ut att tappa kapacitet?

 

Batterier tappar kapacitet även om de inte används. Dock ska inte datorn i sig dra nån ström om den är avstängd eller satt i viloläge.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat i 2-3 dagar. Förlusten verkar vara linjär (dvs 4-5% om dagen)

 

 

Jag har nu också provat att ha batteriet fulladdat och ligande utanför datorn och då var förlusten 0% efter 14 timmar.

 

Så min slutsats är att datorn drar en jäkla massa ström fastän det är avstängd. Kortslutning någonstans kanske, för klockan i bios behöver väl åndå inte så mycket ström!?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kortslutning någonstans kanske, för klockan i bios behöver väl åndå inte så mycket ström!?

 

Om klockan behövde ström och batteriet varit utanför datorn skulle ju inte klockan gå rätt längre :)

 

Det låter sannerligen mystiskt. Har tyvärr inga ideer om vad det kan vara :-(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det behövs inte speciellt stor ström för att tappa 5% av kapaciteten per dygn.

Om jag inte räknar fel så rör det sig om drygt 9mA kontinuerlig ström

4400 mAh x5% :24=9,16mA Så någon kortslutning är det inte fråga om!

 

Jag tror att det enda sättet att hindra någon förbrukning är att plocka ur batteriet..Men hur länge datorn kan stå utan strömtillförsel vet jag inte.

 

LARSAS

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur länge datorn kan stå utan strömtillförsel vet jag inte.

 

Tills metalldelar börjar rosta eller lager börjar kärva? Antagligen är den inte intressant att använda längre då... ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade inte en kortslutning i den mening som att koppla ihop en batteris två poler...

 

När strömen skall vara bruten men inte är helt bruten, har det någon speciell namn?

 

9 mA kontinuerligt ström är väl ganska mycket för en apparat som ska vara avstängd. Min fråga är vad det är i datorn som behöver denna ström...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Om klockan behövde ström och batteriet varit utanför datorn skulle ju inte klockan gå rätt längre "

 

Bios har ju egen batteri, men jag vill minnas att klockan tar ström från nätet/externa batterier så länge det finns tillgänglig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur det är med bärbara, men i många stationära datorer så kan man i BIOS ha en inställning Wake on LAN, vilket betyder att när det blir någon aktivitet på nätverkskabeln så ska datorn startas. Om en sådan funktion ska fungera så måste nätverkskortet ha några kretsar igång som drar ström.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...