Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spyboot genererar pdf-spam efter installation


todos

Rekommendera Poster

Efter att ha instalerat spyboot från månadens cd regnar det in advertisement i form av pdf-mail.

Jag såg efter ett tag att följande varning kommer upp vid start av programmet:

 

Legal Stuff: if you remove advertisement robots with this program, you may not be allowed to continue their host program.

Read their licens agrements for further info!

 

Varför varnar inte PC-för alla om såna här buggar?

 

Och varför varnar programmet för att ta bort det, när det inte går att ta bort buggen?

 

Inte ens avinstallationen av spyboot har hjälpt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bugg=fel är det ju inte.

 

Är det Spybot - Search & Destroy det gäller?

 

Legal Stuff: if you remove advertisement robots with this program, you may not be allowed to continue their host program.

Read their licens agrements for further info!

Betyder att om du tar bort annonsprogram med hjälp av Spybot S&D så kan de program som installerade annonsprogrammen sluta att fungera. Har inget med själva funktionen av Spybot S&D att göra. Exempel: Om man installerar MSN Messenger Plus så får man med ett annonsprogram, om man tar bort annonsprogrammet med Spybot S&D så kan MSN Messenger Plus sluta att fungera.

 

Efter att ha instalerat spyboot från månadens cd regnar det in advertisement i form av pdf-mail.

Jag tror att du har lämnat din mejl-adress på något ställe som inte var bra och att det bara råkade sammanfalla med installationen. Installationen av Spybot S&D innebär inte att du skriver in din mejladress någonstans (vad jag kan påminna mig) och utan mejladress så går det förstås inte att skicka mejl.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt snabba svar!

Det är spyboot - searsch and destroy jag syftar på.

Spamningen med Pdf-mejlen till mig började omedelbart och i anslutning till avslutad installation av ovanstående, det är möjligt att jag lämnade min mail-adress vid registreringen hos programtillverkaren i samband med att jag letade uppdate för produkten?

Men i det här fallet tror jag inte det var avgörande eftersom jag har två datorer i nätverk och samma e-mail adress till bägge så borde jag ju bli spammad på bägge datorerna?

Nu blir jag bara spammad på den jag först gjorde installationen på,

så det hela verkar vara IP-adressbundet.

Jag har F-secur PC-protecktion installerade bå bägge datorerna?

 

[inlägget ändrat 2007-07-04 11:16:25 av todos]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen möjlighet i världen att skicka mejl till en dator med en viss IP-adress. Mejlen hamnar på en mejlserver, och hämtas därifrån av en dator. Beroende på hur du har konfigurerat mejlen och vad det är för mejlserver så kan det vara som så att det bara är först till kvarn som gäller för att få ned mejlen.

 

Det var så länge sedan jag installerade Spybot S&D så jag kommer inte ihåg om man behöver uppge någon mejladress, men jag har svårt att tro att de skulle skicka ut spammejl eftersom de lever på donationer och på att ta bort annonsprogram mm.

 

F-secure kan nog inte sortera ut spam (vad jag vet men det kanske den kan i nyare versioner, jag hade 2004 förut och den hade ingen sådan funktion i alla fall).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har så rätt så :)

Inser nu att det beror på villken av datorerna som först får läsa e-posten.

Nej man behöver inte uppge nån mailadress för att instalera spyboot, men om man vill uppgradera måsre man det.

F-secure som Ni tillhandahåller för tillfället sorterar en hel del spam, man inte just detta.

Den här brifingen är dock inte bortkastad, den fick mig att "tänka till"

och memorera intillliggande åtgärder, det visade sig då att jag samtidigt hade köpt och installerat Pantone-huey skärmkallibrator.

Efter installationen fick jag några rullgardinsval med bla. huey Quick start guide som alternativ.

När jag markerade den startade ett pdf-fönster under acrobat reader och jag fick en förfrågan om jag ville installera Acrobat reader?

Valet var ja eller nej. Jag blev tagen på sängen men eftersom jag hade sissta versionen klickade jag på NEJ. Här blev jag förmodligen bondfångad?

Se Privat polisy från: www.pantone.com ang mjukvaran.

Kan det här vara orsaken till spamningen?

 

E. Sharing Information with Third Parties

From time to time, you may notice offers from outside companies advertised on this Site. We take measures to select product or service providers that are responsible and afford privacy protections to their customers. However, we cannot and do not make any representations about the practices and policies of these companies.

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-07-04 15:31:17 av todos]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F-secure som Ni tillhandahåller för tillfället sorterar en hel del spam, man inte just detta.

Jag tillhandahåller ingenting.

 

Det låter onekligen som Pantone är skyldig till dina spam.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sa inte att du tillhandahöll något, med Ni menar jag PC-för alla.

ursäkta min otydlighet.

och tack för feedbacken som troligtvis ledde mig en bit på rätt väg,

nu återstår baraför mig att få dom att hjälpa till.

Mvh Karl Gaffron

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, eftersom PC för Alla inte har något med Eforum att göra mer än att det är tidningsförlaget IDG som ger ut båda så var det inte lätt att veta (och jag har inget med IDG att göra).

 

Tack för poängen! :)

 

Hoppas det ordnar sig. :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag fortsätter lite på denna tråden.

 

Har inte installerat något program där jag lämnat min email adress. Men jag har på senaste veckorna fått en massa spam till flera av mina olika adresser. De jag tänker på är sådana som har en bilaga som slutar på PDF. Bilagan heter ofta något i stil med "minadress.pdf" eller "order_confirmation_minadress.pdf". Alltså har de velat få mig riktigt nyfiken och lagt in adressen i bilagans namn.

 

Jag har så klart inte öppnat någon av dem, men undrar här om någon annan är bekant med fenomenet. Man tror ju normalt (eller kanske inte..?) att just en sådan filändelse bara kan vara ett dokument. Men det verkar inte vara så.

 

Någon som har tankar eller information om denna typ av spam?

/ Rolf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Göteborgsposten/Jönköpingsposten hade en artikel för några veckor sedan om "sommarens spam". med bifogad pdf-fil.

Dom skrev att det här är ett gammalt fenomen som brukar börja i Juni

för att kulminera Juli-Augusti.

En teori var att dom hade samband med skolavslutningarna fram till skolstarten.

Eftersom dom bifogade filerna innehåller reklam och tipps om stora events

för stora företag misstänker man att det är skolungdommar som vill tjäna extrapengar över sommaren.

Dom flesta bilagorna är skrivna i spretig klatchig handstil i typ något textprogram, jag har själv öppnat några och läst innehållet.

Tyvär så konstatersde man att dom vanliga spamfiltren inte hjälper så mycket, däremot kan man styra upp det mesta till skräppostfilen i outlook

och sedan sortera bort dom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...