Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Carl Hult

Recension: Mac OS 9 vs Win Me

Rekommendera Poster

"Inte på e-forum iaf, Petra dominerar bland en annars ganska skral skara."

Jag trodde nog att männen dominerar inom hela datorindustrin. Men jag dominerar gärna er grabbar *flinar* ;-)

/Petra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Jag trodde nog att männen dominerar inom hela datorindustrin. Men jag dominerar gärna er grabbar *flinar* ;-)"

Apropå kvinnor/män och datorutnyttjande läste jag som hastigast i Computer Sweden i morse att det är fler kvinnor än män på nätet i USA..

Petra, tack, men nej tack, min kvinna (och min flicka) hemma dominerar och domderar tillräckligt.. :-)

/E

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Jag tror också att Ingemar Lundin var ett experiment av Apple."

Har faktiskt för mig att Ingemar Lundin var PC-fantast, spelar iofs ingen roll, han var väl PC-sidans motsvarighet till Akell.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte klarar av att på ett korrekt sätt ansluta en USB-mus till W2000, så gör säkert din lokala datorhandlare detta för en smärre summa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min käre visslare, för att vara en som gäspar så mycket som du gör är du väldigt energisk. Har jag trampat på nån öm tå? Det måste jag ha gjort för varenda länk eller inlägg jag kommer med blir hackat i småbitar av dej som om du var på älgjakt med en atombomb.

Det var ju synd att "inte finns speciellt många som vare sig orkar eller bryr sig om att advokera (wow killen kan svåra ord!) för ME", eftersom det framhålls som nästa steg i utvecklingen från 95/98. Men visst, det är ju inte vanliga dödliga som befolkar detta forum, utan datorgudarna som SKA HA rätt till varje pris!

Jag tycker att Windows är tråkigt främst för dess ologiska uppbyggnad, avsluta under startknappen, ingen uppdatering i mapparna förrän man gått ur dom för att sen gå tillbaka och en del andra saker som jag inte tänker nämna här för detta ska inte bli alltför långt (hehe!)

Jag vet att denna mening ovan kommer att klagas på till världens ände men jag står för det. Det finns liknande fel på Mac OS men det erkänner jag villigt. Få se dej göra likadant nu. Sätt igång! Marsch!

Angående giganter var detta en parodi på CNets egen benämning av de båda systemen. Det smärtar mej att säga det men du tar mina inlägg alldeles för seriöst. Dina skrattanden, gäspningar och invektiv tyder klart på det. Hang loose, som de säger på Hawaii.

Jag har lika lite erfarenhet av Mac OS 9 som av Win 2000 och dess släkting och avser inte att i den närmaste framtiden prova nåndera. Dom lockar mej inte helt enkelt. Windows är för dyrt och Mac OS 9 onödig med Mac OS X runt hörnet. Nu får jag säkert även Petra på mej men det får jag ta. Hon kan iaf konsten att mitt i stridens hetta vara diplomatisk...

MVH CH

- som anser att det perfekta operativsystemet inte ens finns på ritbordet än. Det kommer inte att komma från USA utan från, ja vem vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Min käre visslare, för att vara en som gäspar så mycket som du gör är du väldigt energisk"

Tack.

"Har jag trampat på nån öm tå? "

Nja, inte mina iaf - du ville komma med en poäng om vilka plattformar kvinnor använder, kanske några andra tår som ömmar ?

"(wow killen kan svåra ord!)"

Vilka ord är "svåra" för dig ?

"Jag tycker att Windows är tråkigt främst för dess ologiska uppbyggnad"

Och jag kontrar givetvis med samma sak vad gäller MacOS - fler gillar Windows, Windows vinner.

"Jag vet att denna mening ovan kommer att klagas på till världens ände men jag står för det"

Meningen innehöll inte så mycket så "världens ände" är väl ändå att strö smicker över dig själv.

"Angående giganter var detta en parodi på CNets egen benämning av de båda systemen"

Jaså en "parodi" - vad är "giganten" i Apple´s värld ?

"Få se dej göra likadant nu. Sätt igång! Marsch!"

Varför det ? Givetvis hittar du fel på MacOS, det gör alla - jag har dock inte snubblat över något under W2K ännu.

ME bryr jag mig inte om.

"Det smärtar mej att säga det men du tar mina inlägg alldeles för seriöst"

Inte alls, att jag valde & svara på ditt inlägg på morgonkröken tyder på att jag tar dem väldigt lättsinnigt - jag sover 2 timmar efter det jag gjort min storslagna entré på jobbet, alla skrattar åt mig på morgnarna ;)

"Hang loose, som de säger på Hawaii."

Öppna dunken, som vi säger här i norrland.

(kontentan blir ungefär densamma)

"Windows är för dyrt och Mac OS 9 onödig med Mac OS X runt hörnet"

Vad kör du för operativ primärt idag ?

Windows dyrt ?

"Hon kan iaf konsten att mitt i stridens hetta vara diplomatisk"

Men..... hon är ju kvinna ?

Trodde du såg ner på kvinnliga datoranvändare när du så hånfullt yttrade dig om fördelningen på Windowsplattformar.

"som anser att det perfekta operativsystemet inte ens finns på ritbordet än"

Jadå - det har kommit så långt som till Build¨/2257 - behöver du fler ledtrådar ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Jadå - det har kommit så långt som till Build¨/2257 - behöver du fler ledtrådar ?"

Så perfekt att servicepack 1 redan finns ute.. och fler lär komma..

Sen ska vi inte tala om utvecklingsarbetet som förmodligen redan nu pågår för att ta fram en ersättare om några år..

Soo much for perfection :-)

/E

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Så perfekt att servicepack 1 redan finns ute"

Hmm, servicepack1 för OS´et med Build2257 finns knappast ute - försök igen ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Hmm, servicepack1 för OS´et med Build2257 finns knappast ute - försök igen ;)"

Umm.. trodde att du pratade om Win2000.. fåniga mig.. men nu inser jag att du menar Amiga Workbench ;-)

/E

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

>Och jag kontrar givetvis med samma sak vad gäller MacOS - fler gillar Windows, Windows vinner.

'Gillar' var väl lite väl hårt. Plattformsvalet idag är väl en fråga om mjukvaruutbud.

"fler använder Windows, Windows vinner"

/Weyland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta av användarna därute har faktiskt inte något val - beslutet om plattformar sätts av de datoransvariga i organisationerna - även när det gäller vilka datorer som skall vara personalköpsdatorer för personalen.

Och de datoransvariga om de har budgetansvar vill inte att folk skall lära känna ett alternativ som faktiskt är billigare att använda och att äga än Windows-datorer. Det blir lite för mycket konstiga frågor...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För det första är inte datormarknaden ett krig - alla får plats och skall ge valfrihet åt kunderna.

Men liknelsen med Mac = Tiger är intressant. Varje Tiger slog i snitt ut ca 12 fientliga stridsvagnar under andra världskriget beroende på sin bepansring och sin kanon. Vilken vagn skulle du som enskild besättning helst sitta i? Den besättningen var i snitt avsevärt mer "produktiv" än konkurrenterna.

En annan liknelse - jag sitter hellre och gråter i en Jaguar än i en Skoda...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Och de datoransvariga om de har budgetansvar vill inte att folk skall lära känna ett alternativ som faktiskt är billigare att använda och att äga än Windows-datorer. Det blir lite för mycket konstiga frågor"

De är varken billigare att köpa in, använda eller äga - vad är det för dravel ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"En annan liknelse - jag sitter hellre och gråter i en Jaguar än i en Skoda"

När har Jaguaren rasat så i prestanda, komfort och pris ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Men liknelsen med Mac = Tiger är intressant. Varje Tiger slog i snitt ut ca 12 fientliga stridsvagnar under andra världskriget beroende på sin bepansring och sin kanon. Vilken vagn skulle du som enskild besättning helst sitta i? Den besättningen var i snitt avsevärt mer "produktiv" än konkurrenterna."

Samtidigt var den väldigt begränsad till en roll, nämligen som pansarvärn vid defensiva operationer. Dess långsamhet och otymplighet gjorde den sårbar i andra roller än den defensiva.

Vilket kan i datorvärlden kan ha liknelsen att en dator kan vara oslagbar i vissa roller men "oanvändbar" i andra roller, så som Macintosh idag. Medans en maskin som är hyfsat i de flesta roller har svårt att vara bäst på något (Windows).

Min pansarliknelse är visst djupare än jag tänkte mig från början :-)

mvh

ErikG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

T-34 var en bra mycket bättre konstruktion än Tigern vågar jag påstå. Den var ju en av de första att använda lutande ytor för att deflektera projektiler, hade ne sjujäklars bössa när den kom och var både snabb och lätt att underhålla.

Tigern hade bra pansar och bra bössa men detta hjälpte inte när den inte var speciellt smidig och dess mottor var en fara för allmänheten. Dessutom bör man kanske ställa Tigern mot KV-1s eller IS-1 och T-34:an skall nog jämföras med Pkpfv-3 eller 4, och senare med Panthern. Panthern var ju intressant då den "lånade" många ideer från T-34:an men hade en bättre kanon. Rent allmänt så var ju tyskarnas kanoner och optik bättre än deras ryska motståndarnas, men samtidigt led de flesta tyska vagnar av svaga motorer och underhållsproblem. Och så var de ju långt färre till antalet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

>> De flesta av användarna därute har faktiskt inte något val - beslutet om plattformar sätts av de datoransvariga i organisationerna - även när det gäller vilka datorer som skall vara personalköpsdatorer för personalen. <<

Dessa datoransvariga undersöker dock marknaden desto noggrannare för att hitta den plattform som är enklast, stabilast, ger lägst totalkostnad och mest produktiva användare. Och en överväldigande majoritet kommer fram till att PC med NT/2000 är den solklara vinnaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Dessa datoransvariga undersöker dock marknaden desto noggrannare för att hitta den plattform som är enklast, stabilast, ger lägst totalkostnad och mest produktiva användare. Och en överväldigande majoritet kommer fram till att PC med NT/2000 är den solklara vinnaren."

Vi är rörande överens.

Kan tillägga att jag ser/gör/hör detta dagligen - motiven är många, starka och väldigt lätta att försvara inför potentiella eller befintliga kunder.

[inlägget ändrat 2000-10-16 17:49:23 av Whistler]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"För det första är inte datormarknaden ett krig - alla får plats och skall ge valfrihet åt kunderna."

juuhh, det finns ju, massor av olika PC märken och OS finns på marknaden, frisk konkurrens mellan hårdvaru tillverkare, allt är billigt och tillgängligt, OS monopolen så börjar brytas och tvingar MS att höja på kvaliten osv....

Tror jag har glömt någon... Äh ingen viktig....

"Men liknelsen med Mac = Tiger är intressant. Varje Tiger slog i snitt ut ca 12 fientliga stridsvagnar under andra världskriget beroende på sin bepansring och sin kanon. Vilken vagn skulle du som enskild besättning helst sitta i? Den besättningen var i snitt avsevärt mer "produktiv" än konkurrenterna."

hehehehe....

Kollade i en bok om tanks, en allierad skvadron med tanks träffade en annan skvadron med tigers, alla tiger tanks blev förstörda innan dom han skjuta, LoL!

Måste hitta denna bok igen.

"En annan liknelse - jag sitter hellre och gråter i en Jaguar än i en Skoda..."

Bil analogier igen, desperat!

Gråt du bara, det faktum att din jaguar måste vara någon special version gjord utav plast som har sprickor överallt och en strypt motor från en -60 tals klein-bus...

på tal om skoda har du sett dom senaste modellerna, ganska fina, har hört mycket bra om dom, men såklart dom tillverkas(el. monteras) i Finland.

Om nu vi absolut ska fortsätta med Bil liknelser så liknar jag min Pc vid min Mazda 626 -89, drar lite, går fort-fort och ser ganska sportig ut med spoiler.

Och den har en evighets motor, motorn i denna model är känd för att ha gått +1 miljon km.

P.S. Ska PC'n liknas vid någonting är det slagskepp typ Bismarck och Yamato klasser.

------------------------------

My psychic emanations have attracted the eliens

His Divine Shadow

http://PlanetDivine-Shadow.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Och de datoransvariga om de har budgetansvar vill inte att folk skall lära känna ett alternativ som faktiskt är billigare att använda och att äga än Windows-datorer. Det blir lite för mycket konstiga frågor..."

Det här blir billigt!(har redan postat det men ändå)

"Apple Quality Control rears its ugly head once again.

"Many PowerBook G3 Series (black keyboard) owners are reporting broken display hinges during their second year of ownership, while AppleCare refuses to take a consistent position on the issue.

The hinges, or clutches as Apple refers to them, provide friction to keep the display at a static position when it is open. Without this friction, the display would fall flat onto the nearest surface.

Users are reporting that the display hinges fail under moderate to heavy use - ranging from three to eight opening/closing cycles per day. For busy professionals - the target market of these US$2500+ machines, failure seems inevitable.

Typically failing on the right side of the computer first, the hinges on these Wall Street and PDQ computers loosen over time, then snap suddenly. The result is an extremely 'loose' feeling display. Below the surface, a jagged metal edge exists that can easily cut the display cables routed over them. If the broken clutch is not repaired, the remaining clutch will also fail, rendering the PowerBook useless for portable use."

Adding insult to injury, the article continues:

"Unfortunately, replacing these seemingly simple parts isn't an elementary (or cheap) job. Since the display must be disassembled, the computer requires a trip to Apple's Texas PowerBook repair center, at a minimum cost reported to be over US$300.00.""

Alltså, bullshit stene, som usual, heh....

His Divine Shadow

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"T-34 var en bra mycket bättre konstruktion än Tigern vågar jag påstå. Den var ju en av de första att använda lutande ytor för att deflektera projektiler, hade ne sjujäklars bössa när den kom och var både snabb och lätt att underhålla.

Tigern hade bra pansar och bra bössa men detta hjälpte inte när den inte var speciellt smidig och dess mottor var en fara för allmänheten. Dessutom bör man kanske ställa Tigern mot KV-1s eller IS-1 och T-34:an skall nog jämföras med Pkpfv-3 eller 4, och senare med Panthern. Panthern var ju intressant då den "lånade" många ideer från T-34:an men hade en bättre kanon. Rent allmänt så var ju tyskarnas kanoner och optik bättre än deras ryska motståndarnas, men samtidigt led de flesta tyska vagnar av svaga motorer och underhållsproblem. Och så var de ju långt färre till antalet."

Yupp och vi såg ju vad som hände med tyskarna, dom krossades som halta flugor under röda armens fot!

HAHAHAHA :)

*Känner för att bygga en arme och dra ut i krig*

His Divine Shadow

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vart ju en riktigt trevligt litet datorkrig det här...har inte lagt mig i

(förutom dom inledande krigsförklaringarna) utan hovrat på 200 feet med min Apache...redo att skicka in nåra AP-clusters utifall HDS eller Whistler skulle behöva det...dock kan jag konstatera att det bara är gnyende rester kvar av fienden efter deras framfart och nöjer mig med det ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nåja, även om T-34:an var en bättre vagn för ett offensivt krig så fick ryssarna fruktansvärda förluster när de anföll. Tyskarna hade ju bättre vapen och optik och kunde utnyttja dessa från väl valda försvarspositioner medan ryssarna fick försöka rulla igenom linjerna och senare fiska fram de tyska vagnarna.

Ett mardrömsläge rent taktiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...