Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dual Boot


edvin

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag undrar hur jag går till väga för att installera ett Dual Boot system mellan Windows Vista och Windows XP. Jag har nu Windows Vista installerat och vill inte ta bort detta utan installera XP på en annan parition för att köra vissa program som inte fungerar i Windows Vista.

 

Hur gör jag??

 

/edvin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu Windows Vista installerat och vill inte ta bort detta utan installera XP på en annan partition...

Fick du till en partition? I så fall hur stor är den och ligger den före eller efter Vista?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu skapat paritionen. Den är på 13 GB och ligger efter den som Vista Ligger på.

 

Hur går jag till väga nu??

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick den del problem. Jag minskade ner min disk så att jag fick ca 13 GB hårddisk kvar. När jag sedan försöker att skapa en parition på detta område så visas meddelandet att det inte finns tillräckligt med utrymme.

 

Någon som vet vad detta beror på och hur man kommer vidare??

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag sedan försöker att skapa en parition på detta område så visas meddelandet att det inte finns tillräckligt med utrymme.

Kan du ta en print screen på meddelandet och bifoga bilden, så ser vi hur det ser ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer print screenen. Jag har inte provat att formatera den i från XP skivan

 

[bild bifogad 2007-07-02 19:02:16 av edvin]

958387_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du det meddelandet då du högerklickar på det lediga utrymmet och väljer skapa partition?

Kan du ta en ny print screen på hur det ser ut i Diskhantering med partitionerna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får jag meddelandet som jag skickade i bilden tidigare. Efter att ha gått igenom hela guiden för att skapa volymen så får jag felmedelandet om att den inte går att skapa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är den sista partitionen på 2 GB?

Kan du ta bort den partitionen, så att det blir en partition av 13.47+2 GB?

Om jag inte minns fel, så kan man bara ha 4 enkla partitioner i XP och antagligen gäller då samma i Vista.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte. Ser den inte någonstans i Windows förutom här. Datorn är en bärbar. Partitionen Media Direct är till för programvara för att kunna spela upp DVD utan att behöva starta datorn och Windows. Den andra vet jag inte vad det är.

 

Kan prova

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag har nu tagit bort den 2 GB paritionen och kunde nu skapa en ny partition.

 

Hur går jag vidare för att installera ett dual boot system med Vista och XP när jag har Vista installerat på den första hårddisken.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu tagit bort den 2 GB paritionen och kunde nu skapa en ny partition.

Steg ett avklarat.

Efter att du installerat XP, så kommer inte Vista att starta. Då är det bara att följa Microsofts beskrivning på hur du får båda att starta, eller rättare sagt att du kan välja vilket du vill starta. Alternativt installerar du VistaBootPRO i XP och där kan du välja att installera Vista Boot Loader, för att kunna välja vilket OS du vill starta med. Läs gärna artikeln och återkom med frågor om något är oklart.

 

Det enklaste alternativet är att installera XP och sedan Vista. Då skapas med automatik Vista Boot Loader.

 

http://support.microsoft.com/kb/919529

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VistaBootPRO:

 

http://www.pro-networks.org/vistabootpro/

 

Vista Boot Loader hittar du i menyn System Bootloader.

 

Något mer att tänka på är om du har SATA-disk i din dator. Då måste du ladda drivrutiner för SATA-kontrollern, annars hittar Windows XP inte någon hårddisk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag satt igång installationen av Windows XP. Får fortsätta när jag kommit vidare med denna. Tack för hjälpen så länge.

 

Mvh

Andreas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte på en sak bara. Jag skrev ut det från microsfot du skickade. Skall jag göra detta eller räcker det att kröa Vista Boot Pro i från XP efter installationen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall jag göra detta eller räcker det att kröa Vista Boot Pro i från XP efter installationen?

Enklast är om du gör det i VistaBootPRO efter installationen av XP, men bered dig på att det kan bli krångel. Många har lyckats med VistaBootPRO, medans andra inte har fått till det.

 

Jag upprepar därför att det absolut enklaste och säkraste sättet är att installera XP och sedan installera Vista.

 

Du har väl tagit backup på omistliga filer om något går snett?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Nu har jag installerat XP och kört Boot Loader så nu startar Vista igen. Hur får jag nu fram en Start meny där jag kan välja mellan Vista och XP?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått fram menyn där jag kan välja operativsystem. Finns dock ett problem och det är att jag får felmedelande när jag väljer XP. Jag kommer inte ihåg det nu med det har med Ntldr att göra. Förslaget är att stoppa i Windows XP skivan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns dock ett problem och det är att jag får felmedelande när jag väljer XP.

Kan du ta print screens och bifoga bilderna i inlägg, men du måste posta flera inlägg då det bara går att bifoga en bild per inlägg.

Ta print screens på hur det ser ut i följande menyer:

View Settings (Overview)

Manage OS Entries (markera ett och ett för att se vilken enhetsbokstav respektive har).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska göra detta ikväll när jag kommer hem.

 

Funderade lite i natt och kan det vara på så sätt att enhetsbetäckningarna inte stämmer innan windows startar mot de som är när windows startar? I boot seqvensen räknas enhetsbokstäverna från försa partitionen till sista eller får det den ordning jag satt i Vista och XP?

 

Jag tar några print screen i kväll.

 

mvh

edvin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar några print screen i kväll.

Ta också en print screen på boot.ini filen. Om du inte vet, så ser du den via Utforskaren -> Verktyg -> Mappalternativ -> Visning. Bocka ur "Dölj skyddade operativsystemfiler". Sedan klickar du på den enhet/disk XP ligger på, så ser du till höger boot.ini filen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...