Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Enkelt problem, men jag är helt ställd.


zhilmoen

Rekommendera Poster

Hej... sitter på jobbet och har tråkigt, började tänka på tärningar(?) och hakade upp mig på odds, som jag är ruggit usel på att räkna ut...

 

 

 

Ta en sex-sidig tärning (t6). Chansen att man får två, eller högre, borde vara 5 av 6, ca 83 % right?

 

Okej, så långt kunde jag själv. Men, om man tar två t6, vad är då chansen att en av dom får två eller högre (båda behöver inte få det...)

 

 

 

Säkert enkelt, men jag lyckas ej... någon?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Man kan se det som att tärningarna kastas efter varandra, dvs du har två på varandra följande händelser som är oberoende av varandra.

 

1) Sannolikheten att inte få två eller högre på bägge tärningarna blir (detsamma som för två ettor):

1/6*1/6 = 1/36

 

2) Sannolikheten att två eller högre på bägge tärningarna blir:

5/6*5/6 = 25/36

 

3) Sannolikheten att två eller högre på ena eller andra tärningen blir:

5/6*1/6 + 1/6*5/6 = 10/36

 

Eftersom detta är alla möjligheter blir den sammanlagda sannolikheten 36/36 = 1 och det sista fallet hade kunnat räknas ut som 1 minus de två första fallen.

 

mvh

/Johan

 

Edit: Kanske ska lägga till att sannolikheten att få minst en "två eller högre" med två tärningar är 2) + 3), eller kanske lättare om du lägger till fler tärningar, 1 minus första fallet (vilket enkelt utökas till flera tärningar (1/6)^n).

[inlägget ändrat 2007-06-30 22:55:53 av Pejo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va?

 

Visst måste sannolikheten att få två eller högre på en av tärningarna vara 35 av 36?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst måste sannolikheten att få två eller högre på en av tärningarna vara 35 av 36?

35/36 är sannolikheten att få "2 eller högre" på en av tärningarna eller båda (se min Edit ovan). Det är drygt dubbelt så stor chans (25/36) att få "2 eller högre" på båda tärningarna än bara en av dom (10/36). (Det senare fallet kräver att den andra tärningen är en etta.)

 

mvh

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, ja nu såg jag.. tack tack... Det här var kul... om man slänger in en till träning då? eller så man har 7 tärningar? hur räknar man ut då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
om man slänger in en till träning då? eller så man har 7 tärningar? hur räknar man ut då?

På precis samma sätt. Cbansen att få två eller högre på minst en (av 7) tärningar=

1-1/6^7

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man slänger in en till träning då? eller så man har 7 tärningar

Du hade ju bara två från början. Hur blev det 7 st :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...