Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista-frågor


NWJ

Rekommendera Poster

Hej alla,

Jag har ett par frågor om Vista.

1) För det första; hur mkt plats brukar Vista normalt ta?

Jag har en hårddisk på ca 100gb och när jag kollar på enheten "Dator" så är det cirka 65gb ledigt av 93. Det borde innebära att cirka 30gb är använt. Jag har tre mappar under min Lokal disk: Användare, Program och Windows. Användare tar ca 1,5 gb, program cirka 3gb och Windows ca 8gb. Detta ger alltså cirka 13 gb, högt räknat. Var har de resterande 17gb som använts försvunnit? Någon som har en aning?

 

2) En annan fråga som jag har gäller inställningar för Nätverket. Under platsen Nätverk finns en dator som heter bÄrbar (min dator heter Bärbar så jag gissar att det är den som den syftar på även om det står med små bokstäver). Där står det kategorier Medieenheter och Nätverksplats Nätverk 2. Det innebär väl inte att jag delar ut någon mapp?

 

3) Sen funderar jag även över detta: Under Nätverks och delningscenter står det att min dator går via Nätverk 2 till Internet. Nätverk 2 är ett publikt nätverk. Ska det vara så eller ska det vara privat nätverk? Jag delar inte ut något och vill inte göra det, så ska det i så fall stå privat nätverk istället? Jag vet inte riktigt skillnaderna på detta? Det står även:

Nätverksidentifiering - anpassad.

Fildening: PÅ.

Lösenordsskyddad delning: PÅ.

 

Jag har inte valt att dela filer? Varför är då standardinställningen PÅ?

Likadant med Lösenordsskyddad delning PÅ. Vad innebär det?

 

En sista fråga: Kan jag döpa om Nätverk 2 till ngt annat utan att tappa inställningar? Detta eftersom Nätverk 2 låter som att det finns ett annat nätverk också, och jag tänkte därför bara döpa det till Nätverk. :)

 

Kanske en del dumma frågor, men jag hoppas någon kan hjälpa mig... :)

 

MVH Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Har du ställt in så att du verkligen kan se alla filer, dolda filer, operativsystemfiler, systemmappar, eller vad nu Vista kallar dem. I XP så kan man trots de inställningarna inte se systemåterställningspunkterna vilka kan ta upp till 12% av hårddisken. Systemåterställningsfunktionen är omgjord i Vista så jag vet inte om det syns nu hur mycket den tar eller hur mycket utrymme den kan ta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur mkt plats brukar Vista normalt ta?

Min Vista Ultimate x64 tar 41 GB (Windows 13 GB, program 4.0 GB, användare 20 GB, pagefile 4 GB).

Har du gjort som Cecilia tipsar om? I så fall kan du se hur mycket pagefile och hiberfil tar. Har du 4GB RAM så tar de två filerna drygt 8.7 GB tillsammans. Hiberfil kan du inakativera om du inte använder viloläge.

 

Nätverk 2 är ett publikt nätverk. Ska det vara så eller ska det vara privat nätverk?

Ändra namnet till vad som helst, genom att klicka på Anpassa. Välj samtidigt Privat nätverk som Platstyp.

Om du inte har för avsikt att dela filer, klicka på pil ner och inaktivera fildelning.

Lösenordsskyddad delning är default satt till På, som innebär att lösenord måste anges för att få åtkomst till de filer du delar ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia o Maratonmannen!

 

Ska kolla upp detta omg.

 

Vad är skillnaden mellan Privat nätverk och publikt nätverk?

Måste man ändra andra inställningar i brandvägg o så? Är Privat nätverk typ standard om man inte vill dela filer genom nätverk? Är det säkrare?

 

Det går inte att ändra inställningen för Fildelning? Står att man måste göra det via brandväggen?

 

MVH Peter

 

[inlägget ändrat 2007-06-30 16:12:30 av NWJ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står att man måste göra det via brandväggen?

Har du provat göra det i brandväggen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är Privat nätverk typ standard om man inte vill dela filer genom nätverk? Är det säkrare?

Det finns en bra beskrivning på skillnaden Privat och Offentligt nätverk. Klicka på Anpassa och Hjälp mig välja.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar inte någonstans i brandväggen var man ska ändra det? Använder Nortons brandvägg iofs. Men hittar inte något sådant fält. Vad är det värsta som kan hända med inställningen som jag har i nuläget? Jag delar inte filer, men vill kunna använda ftp:er o så, men denna inställning handlar väl mer om vad jag delar ut publikt på nätet till andra? Eller?

 

"Det finns en bra beskrivning på skillnaden Privat och Offentligt nätverk. Klicka på Anpassa och Hjälp mig välja."

 

Är Offentligt = Publikt nätverk? Det står då "Om det bara finns en dator i nätverket och du vet att du inte behöver dela filer eller skrivare är "Offentlig plats" det säkraste valet." Är det då = Publikt?

 

Jag ska inte använda mer än en dator här hemma, är det då det säkraste valet? Med hemnätverk menas väl att man kan dela på ex. skrivare o uppkoppling mm. Jag ska bara använda denna dator. Men jag tycker att namnet Publikt antyder att det borde vara tillgäng för andra?

 

Sen ser jag också att i mitt Nätverks- och delningscenter är ett blått utropstecken och att det står: "Kontrollera att brandväggens inställningar stämmer överens med dessa inställningar för att delning och identifiering ska fungera korrekt". Tycker ni att det låter som att något är fel pga. den texten?

 

Ursäkta för mina långa frågor... Hoppas ni förstår vad jag menar... ;)

 

MVH Peter

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar inte någonstans i brandväggen var man ska ändra det? Använder Nortons brandvägg iofs.

Jag utgick från att du hade Windows-brandväggen. Har tyvär ingen erfarenhet av Norton, men någonstans borde inställningen finnas.

Öppna Windows-brandväggen via Kontrollpanelen och titta på fliken Undantag hur status för Fil- och skrivardelning är. Är det ibockat, bocka ur. Denna ändring ska slå igenom på Nätverks- och delningscentret.

 

"Kontrollera att brandväggens inställningar stämmer överens med dessa inställningar för att delning och identifiering ska fungera korrekt". Tycker ni att det låter som att något är fel pga. den texten?

Inget fel, men hade du haft flera datorer och velat ha fildelning mellan dessa hade du med säkerhet fått problem. Norton Internet Security och andra tillverkares Internet Security program gör det inte lätt för att dela filer i ett hemmanätverk. I ditt fall kan man säga att det blir tvärtom, alltså säkrare att utifrån komma åt dina filer.

 

Offentligt = Publikt, men bara för att det är Publikt innebär det inte att det är åtkomligt publikt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK! Ska undersöka inställningarna i Nortons brandvägg.

 

Men det innebär i så fall bara att det är igång en möjlighet att kunna dela skivare; det är inte att någon utifrån skulle kunna dela filer med mig om jag förstår rätt?

 

Alla dessa inställningar gäller alltså för hemmanätverk, inte för obehöriga som kan komma åt min dators innehåll via Internet?

 

Ok, så då är inställningarna gjorda för att vara säker?

 

MVH Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...det är inte att någon utifrån skulle kunna dela filer med mig om jag förstår rätt?

Rätt uppfattat.

I ett hemmanätverk räcker det inte med att bara aktivera Fil- och skrivardelning, utan man måste också välja att dela ut en mapp. Har du inte gjort det, så kan ingen dela filer med dig.

 

Ok, så då är inställningarna gjorda för att vara säker?

Så säkert det kan vara, men kan folk hacka sig in i Pentagons datasystem så lär det gå att göra i både ditt och mitt. Skillnaden är väl att våra är ointressanta till skillnad från Pentagons.

 

 

[inlägget ändrat 2007-06-30 18:51:11 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...