Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IP-tjuvar (spoofad)


kaneldrulle

Rekommendera Poster

kaneldrulle

OK - jag erkänner; jag är ett dumpucko som inte tänkte innan jag klickade.

 

Fick ett mail ifrån vintagepostcards.com om att jag hade ett e-vykort. Eftersom dottern ofta skickar dylika så reflekterade jag inte över att det kunde vara nåt skumt, så jag klickade på länken.

 

I samma ögonblick som jag klickade insåg jag att länken bestod av ett ip-nummer istället för en url-adress - men då var det redan försent. En sida öppnades där jag uppmanades att klicka på ytterligare en länk, samtidigt som jag fick en uppmaning av windows att installera en active-x kontroll, men se DEN gubben gick jag inte på! Jag stängde genast ner fönstret och skyndade mej att ta bort mailet samt tömma papperskorgen. Korkat - jättekorkat, för i länken fanns ju säkert ip-adressen till idioten som försökte sno min ip-adress.

 

Nåja.

 

När jag sedan skulle gå in på iTunes och shoppa lite musik, så fick jag först ett meddelande om att nätverket är överbelastat och sedan ett om att ett nätverksfel uppstått, så jag antar att det hände nåt när jag klickade på den förb... länken iallafall.

 

Så till min fråga; finns det NÅT jag kan göra för att hindra ip-tjuvarna att använda min ip-adress? Jag har comhem - finns det nåt dom kan göra?

 

Tack på förhand för hjälp!

 

 

Kunnskap är mackt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan ju se om HijackThis visar något till att börja med:

http://www.thespykiller.co.uk/files/HJTsetup.exe

Installera, kör, skanna och spara loggen (inget annat).

 

I ditt svar bifogar du HijackThis-loggen på detta sätt:

Tryck på LOG-knappen i Besvara-fönstret

Klistra in loggen

Tryck igen på LOG-knappen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Du ska nog inte vara så rädd för "IP-tvuvar", använd brandvägg om du är osäker, då är du nästan helt säker.

Var du än är på internet så lämnar du ifrån dig din IP adress, eforum sparar förmodligen också din IP, men använder den nog bara då du gör dumma saker osv ;P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...