Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför håller inte batteriet?


Ky

Rekommendera Poster

Har en bärbar dator Acer som jag köpte för nästan exakt ett år sedan. I början höllt batteriet ca 1,5 timme men nu varar det bara ca 25 min!

När vi inte använder den står den på laddning, och oftast blir den urladdad innan vi sätter den på laddning igen. Har det betydelse att den inte blir riktigt urladdad varje gång?

(Nu när jag satt och skrev detta, så gick den ner i viloläge utan förvarning)

 

Vad är det som gör detta?

Är det normalt efter ett års användning? (ej mycket använd) Det blir ju dyrt om man ska köpa batteri varje år!

 

Vad kan jag göra bättre?

Eller var köper jag billiga batteri?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ofta kör du den på batteri?

 

Står det nåt i manualen hur batteriet ska hanteras? En del ska ha det istoppat hela tiden, en del ska ha det urtaget när batteriet inte används.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar inte manualen så jag kan inte säga om det står något sådant om just denna datorn, men jag tror jag skulle kommit ihåg att ta batteriet om jag läst det! Jag har ju läst i manualen!

Vi använder den bara med batteriet! Men dock inte mycket använd.

 

Någon kanske vet?

Acer AMD Sempron 3100+ 792 MHz 448 MB RAM

 

Är det vanligt att man behöver köpa batteri årligen? 700-800 kr är ju inte billigt!

Eller det kanske är så att datorn levererats med ett mindres bra batteri?

[inlägget ändrat 2007-06-29 13:14:08 av Ky]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi använder den bara med batteriet! Men dock inte mycket använd.

 

Och hur mycket är "inte mycket"?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att Acer har manualen för nedladdning på sin webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är fullt normalt tycker jag att datorn fungerar kortare och kortare tid på batteri.

Två bärbara köpta 95 Compaq resp 99 IBM hade båda efter 3 år så kort batteritid att det bar var någon minut drift, båda låg i 30000:- + momsklassen.

På min sista dator i samma klass HP från 2004 så funkar den helt OK även i år trots mer än 3 års drift. Säkert kortare batteritid men den klarar nån timme.

Batterier har kanske blivit billigare? Till IBMn kostade batteriet ca 3000:- + moms.

Till min nw8000 749:- hos 24.se original ? eller realager från Sony?

 

 

[inlägget ändrat 2007-06-29 20:07:23 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som kontrast kan jag säga att min Dell Insiron 8200 har minskat från 100 minuter till kanske 75 minuter på 4 år.

 

Jag kör den nästan alltid på nätdrift men har alltid batteriet ikopplat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...