Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Säkerhet i VMWare


Anjuna Moon

Rekommendera Poster

Anjuna Moon

VMWare-frågor känner jag mig lite osäker på var jag skall posta, så jag lägger det här.

 

En fråga som just trädde in i mitt huvud (på förekommen anledning ;) är hur pass inkapslat VMWare är som system.

Om jag får ett virus i ex. en Win2K3-installation på en VMW-maskin, exponeras då min host-dators operativsystem för detta virus? Hela filsystemet i VMWare är ju en enda image-fil så på något sätt känns det som att det borde vara rätt inkapslat. Någon som vet?

 

En annan VMWare-säkerhetsfråga är om de virtuella nätverkskorten och trafiken in/ut skyddas av host-datorns brandvägg, eller måste jag ha en separat brandvägg i VMW-maskinens OS?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
En annan VMWare-säkerhetsfråga är om de virtuella nätverkskorten och trafiken in/ut skyddas av host-datorns brandvägg, eller måste jag ha en separat brandvägg i VMW-maskinens OS?

 

Eftersom de virtuella nätkorten jobbar från Layer 2, så borde allt över det vara specifikt för VMWare och inte ha något alls att göra med host-OS.

Du ska alltså ha en brandvägg i varje VM-maskin.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Du ska alltså ha en brandvägg i varje VM-maskin.

Tack. Jo, det känns rätt logiskt att det måste vara så när jag tänkt lite på det. Annars skulle ju inte maskinen jobba som en egen enhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NU har inte jag inte kört wmvare men har läst någonstans att de virtuella nätverkskorten dyker upp på huvud OSet som man sedan får brygga för att virtuella maskinerna ska få internet acsses .

 

Så det borde gå och ställa in en brandvägg där men det bästa är väl och sätta upp en brandvägg på dhcp serven

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
men har läst någonstans att de virtuella nätverkskorten dyker upp på huvud OSet

Det stämmer bra det.

 

Så det borde gå och ställa in en brandvägg där men det bästa är väl och sätta upp en brandvägg på dhcp serven

Är inte riktigt säker på vad i scenariet som räknas som dhcp-server. VMWare har ju en egen dhcp-service (som körs i host-OS:et) och sedan har jag ju förstås den vanliga dhcp-servicen i både host-OS:et och OS:et i VM-maskinen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...