Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Datorn vill inte starta med 4x512 ramminne trots de är av samma sort.

Kent-Jesus

Recommended Posts

Hejsan

Jag har för närvarande 2x512 ramminnen i min burk, min kompis har precis uppgraderat sin dator och då fick jag hans 2x512, som är av samma märke som de jag redan har, Super Elixir. Fint tänkte jag, då får jag 2 gb, men tyvärr så gick det inte. Datorn börjar pipa strax efter uppstart och startar inte. Jag har den senaste biosen och jag har testat alla ramminnen och de fungerar fint var för sig. Jag är inte speciellt insatt i ramminne, men jag har läst att man kan fixa och trixa med dem lite i biosen, kanske det hjälper? Tacksam för svar.

Min nuvarande datoruppsättning

Asus a8n sli deluxe

Amd xp 3500+

2x512 3200 ramminne

Ati x850

200 gb sata

Dvd-brännare nec 3520

Win xp Pro

Amd xp 3500+

Ska det inte vara AMD64 3500+? Förklaringen kanske iaf sitter i processorn, eg dess minneskontroller. Vad har den för kärna? Den måste nog vara Venice eller San Diego(?) för att fixa minneskonfigurationen du vill använda, åtminstone ifall det rör sig om dubbelsidiga minnen.

Ja det är en processor som stödjer 64 bitars. Jag har Venice kärnan och det är dubbelsidiga minnen.

Jag kollade i manualen...

http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/socket939/A8N-SLI%20Deluxe/e1889_a8n_sli_deluxe.zip

...och där står faktiskt "support for 4 modules inserted into the blue and black slots as two pairs of Dual-channel memory configuration". Men tyvärr står det också "Due to CPU limitation, DIMM modules with 128 Mb memory chips or double-sided x16 memory chips are not supported in this motherboard". :-/

• 2 weeks later...

Ursäkta att jag inte har svarat tidigare, var på semester.

"Due to CPU limitation, DIMM modules with 128 Mb memory chips or double-sided x16 memory chips are not supported in this motherboard"

Jag är inte så giftig på ramminne så det där fattade jag inte riktigt.

Men ramminnena funkar ju var för sig, enligt manualen borde de väl inte göra det om de inte stöds alls?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...