Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CD ripp med information


sbg

Rekommendera Poster

Jag har bränt en CD skiva med massa musik på.

Nu har jag tappat bort original låtarna (mp3) och skulle då rippa CD skivan tillbaka till datorn som MP3. Men när jag stoppar in skivan och öppna WMP 11 så känner den inte igen låtarna.

Står bara "Spår 1" osv.

Vad kan man göra för att den ska hitta informationen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om du har bränt en ljud-cd. Har du blandat låtar själv, eller är det en kopia på en skiva som du kan köpa i en affär)

 

Ljud-cd-formatet har ju ingen information, så om du har blandat själv så är all information om låtarna borta.

 

Är det däremot en kopia på en skiva (som man kan köpa i en affär) så kan du ju klicka på "Sök information om album" och så hämtas låtinformation ner från internet :)

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en skiva som är blandat med låtar.

Men man borde väl ändå kunna få med informationen om låten ändå på ngt sätt, fast man blanda hejvilt.

Om man alltså gör en ny från början.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Det finns ingen information om ljudet i cd-audioformatet. Har du bränt den med "CD TEXT" ett tillägg till audio cd kan man kanske hitta informationen ändå, Dock inte genom Windows Media Player.

 

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Nej. Det som tex CDDB använder för att avgöra vilken skiva det är, är skivans totala längd samt varje låts längd. Denna data skickas till CDDB som sen i sin databas letar upp detta.

 

Har du gjort en egen bränd skiva med blandade låtar, så är skivans längd och låtarnas längd helt avvikande från det som finns i CDDB.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Tycker det låter konstigt ändå.

Hur svårt kan det egentligen vara?

Jag har en MP3 låt som heter tex 12346.mp3

Bränner den som ljud CD.

Varför kan då inte det stå 123456 när man spelar upp låten från CD´n

i tex WMP?

Jag har ju ändå döpt den till det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Hur svårt kan det egentligen vara?

Jag har en MP3 låt som heter tex 12346.mp3

Bränner den som ljud CD.

Varför kan då inte det stå 123456 när man spelar upp låten från CD´n

i tex WMP?

Jag har ju ändå döpt den till det.

 

Enkelt. Låtarna på en CD heter ingenting, de har inget filnamn, det finns inga filer på en Ljud-CD. Det finns tracks, och dessa är numrerade från 1 och uppåt. Thats it.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...