Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Förbaskade linjer i texten

Glufsberg

Recommended Posts

Tjenahejsan,

Jag sitter med Word 2003 och har skrivit klart mitt examensarbete, men det har smugit in sig en massa oinbjudna linjer i texten på väldigt omotiverade ställen. Jag har försökt med det mesta för att bli av med dem men har inte funnit någon som helst anledning till att de finns där. Har försökt att klippa och klistra in i nya dokument och t.o.m. på nya datorer men linjerna kvarstår.

De uppkommer som sagt var på alla möjliga ställen utan som helst anledning, alltså inte bara vid speciella teckensnitt, rubriker eller nedslag.

Vore otroligt tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta då jag än så länge inte träffat någon som klarat av problemet.

Simma lugnt,

Johan

Stefan Eklinder

Gissar att det är rättstavningen, eller?

...röda vågiga linjer under orden. Syns dock inte när texten skrivs ut på papper.

Rättstavningen ska gå att stänga av. Nu har inte jag MS Word själv, men det kan ju vara tips på vägen.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

Kan det vara kantlinjer, dvs understrykningar mm som fås automatiskt när du skriver minst tre bindestreck efter varann. Markera raden ovanför och välj Ingen kantlinje.

Gå in på menyalternativet "Verktyg" >> Alternativ >> Språkkontroll.

Ta bort bocken framför "kontrollera stavning medan du skriver" så blir du av med linjerna.

Sysselsättning är nog bra, bara det inte urartar till arbete!

tack för många goda svar men jag är rädd för att ingetdera får bort linjerna. För att förklara lite mer detaljerat:

Det ligger alltså heldragna svarta linjer i texten som inte baserats på t.ex. bindestreck som Word sedan "snabbfyllt". De ligger mellan textraderna med oberoende av vad som skrivits ovanför eller nedanför i textform. De tycks även inte ta hänsyn till radavstånd eller liknande, de går heller inte att markera individuellt utan taas endast in om övrig text markeras. Märkligt nog uppkommer nya och vissa tas bort utan resonlig förklaring när jag försökt redigera texten. Värt att säga är att de såklart även finns med vid utskrift.

Jag har arbetat mkt i Word men aldrig tidigare varit med om något liknande. Den enda förklaringen som jag själv har kvar är att det är en bugg i mjukvaran. Men det hjälper inte mig så mkt just nu eftersom jag inte kan fixa det själv :(

Hoppas att någon därute sitter på lösningen! Tack för all hjälp!

Du har inte fått in något i formatmallen som säger att varje stycke av viss typ ska ha en gränslinje (border)?

Har du verkligen kollat flora50's (och Cecilias) förslag? Det låter precis som det.

Markera ett ordentligt område med raderna ovanför och under strecket (minst stycktecknet ovan/under). Om du inte har en massa tabeller kan du markera allt.

Ta bort med (format-Kanlinje-Ingen).

Stäng av skiten med hjälp av (w2000):

Verktyg->autokorrigering->autoformat vid inskrivning-> kantlinjer

Ligger i en undermeny i nyare word

Det visade sig vara kantlinjerna trots allt som spökade! Det underliga var att jag varit inne där och petat tidigare men då sett att "ingen kantlinje" var ifylld. Men efter att ni påpekade detta flera ggr så klickade jag lite extra på ikonen, för god saks skull, och - linjerna försvann! Jag gjorde även inställningen för att dessa inte skulle uppvisas någonstans.

Tyvärr så verkar det som om detta inte helt hindrade linje-j*vlarna från att totalt kapitulera utan de kom fram lite sporadiskt ändå, men skam den ger sig. Till slut hade jag ett linjefritt dokument!

Tusen tack för ovärderlig hjälp!

Simma lugnt,

Johan

Word's automatik är FRUKTANSVÄRT jobbig ibland (det är anledningen till att jag fortfarande använder word 2000). Du kanske skall passa på att stänga av allt under "autoformat vid inskrivning". Varje kryss där kommer att driva dig till vansinne förr eller senare :).

Nåja, skönt att du blev av med det till slut :thumbsup:

Words automatik - det är därför man skriver i LaTex. Skriv texten först, skit helt i formateringen. Lägg sedan på en mall. Definiera rubriker, stycken, bilder. Du bestämmer hur det ska se ut, inte Word.

Ingen jekla autoformateringen, enda man har är rättstavningshjälp...

Snabbt, snyggt och kanske inte så enkelt för den ovane....

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Det går att stänga av det mesta i word också. Då bestämmer man själv. Men jag tycker att det blir svårare och svårare för varje version.

Formatmallshanteringen i Word 2002/3 är t.ex fullständigt obegriplig.

Bahhhh. Det var bättre förr...

/Gnällig gubbe

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...