Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Surfa anonymt i Skolan till ALLA sidor :)


connectionpeople

Rekommendera Poster

connectionpeople

Nu kan du äntligen surfa anonymt till sidor som kanske en skola/företag valt att spärra. Helt GRATIS förstås! Kanske är dit IP spärrat? Då funkar skolproxy.com utmärkt! Du surfar då genom en "tunnel" och du får ett annat IP!

 

http://www.skolproxy.com

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns tyvärr alltid någon som inte vill följa enkla regler.

 

Att en skola/företag har valt att spärra vissa internetsajter, beror ju på vissa anledningar, varför ska man då göra allt för att kringgå dessa regler för?

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
varför ska man då göra allt för att kringgå dessa regler för?

 

För att det är roligt? För att man lär sig nåt?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att en skola/företag har valt att spärra vissa internetsajter, beror ju på vissa anledningar, varför ska man då göra allt för att kringgå dessa regler för?

 

Ofta tycker jag regler vårt företag sätter upp (snarare "använder sig av", det är någon extern tjänst) är så godtyckliga att de ofta känns fåniga. Det är tillåtet att surfa runt en del på arbetstid ("under ansvar") så varför ska t ex hela PBase svartlistas men inte Flickr? Jo, nån har hittat en porrliknande bild på PBase och fått hela PBase listad som varande av "sexual nature" eller liknande. Ingen har tydligen brytt sig om att få Flickr anmäld så där är det fritt fram.

 

Det var bara ett exempel från "förr" men reglerna är så godtyckliga att de gränsar till fåniga.

 

Men jag låter snällt bli och försöker inte ens gå förbi dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Att hänga på Lunarstorm, chatta på MSN o dyl under lektioner säger sig ju självt att det inte är vad skolan är avsedd för. Det är väl just problem med sådant som lett till spärrningar, inte att tonåringarna råkar se en nakenbild?

 

Skulle man inte kunna schemalägga spärrningarna av sidor så att de bara ligger på under lektionstid, så kan man ägna sig åt rekreationssurfning på rasterna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Att hänga på Lunarstorm, chatta på MSN o dyl under lektioner säger sig ju självt att det inte är vad skolan är avsedd för

 

Sant, men tom på min tid i skolan, fick man använda datorsalarna fritt på icke-lektionstid, ända fram till kl 22 (och vi var ett tiotal varje kväll), och då ska det ju också vara just fritt. Givetvis, på lektionstid gäller ju det som lektionen är avsedd för. Dags för mer dynamiska filter? Kanske tom filter som kopplas till elevens schema?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte var spärrningarna kommer ifrån (de som jag drabbas av). Om man vill spärra MSN är det väl MSN man ska spärra och inte PBase, bara för att ta ett exempel? PBase blev spärrad just p g a "nudity" eller vad det nu kallades, naket, sexuellt innehåll, spelar ingen roll, det var mer en moralisk stämpel.

 

Det andra stycket håller jag på sätt och vis med om, men jag undrar verkligen om spärrningar är en framkomlig väg? De kan iofs sporra till kreativt tänkande för att komma runt spärrarna men det kanske inte är syftet :)

 

En sporre att ägna sig åt t ex skolarbetet tror jag skulle ha större förutsättning att lyckas men det är förstås väldigt jobbigt att skapa en sån.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
De kan iofs sporra till kreativt tänkande för att komma runt spärrarna

 

Det är min första tanke. Och, nej ,det är inte meningen, men visar onekligen på en del postiva egenskaper som man kan ha nytta senare i arbetslivet. Jag hade hellre anställt en "jag gick runt skolans webfilter" än en "vadå webfilter?"

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
En sporre att ägna sig åt t ex skolarbetet tror jag skulle ha större förutsättning att lyckas men det är förstås väldigt jobbigt att skapa en sån.

Tja, man skulle ju kunna tänka sig en individuell tidsfördelning där man får surfa fritt som baserar sig på skolresultaten. Ju bättre resultat/närvaro/ordning osv. desto högre tidskvot. Låga ordningspoäng skall automatiskt dra ner kvoten rejält mycket, eftersom det tydligen är detta som är ett av de större problemen i skolan idag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Äh, det klassas som kränkande eller nåt liknande samma millisekund som det provas.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Äh, det klassas som kränkande eller nåt liknande samma millisekund som det provas.

Jo, i våra skolor är det nog lite förbjudet att premiera folk som visar framfötterna och gör något positivt. Man måste istället särbehandla de som gör minst och beter sig sämst så att det inte blir så mycket kvar av resurserna till de som faktiskt vill lära sig något.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte uttala mig om andra skolor, men i sonens skola så kunde lärarna ge poäng till elever/klasser som de tyckte gjorde något särskilt bra. Poängen användes sedan för att utse månadens klass och elev samt årets klass och elev. Årets elev fick ett premium på skolavslutningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Poängen användes sedan för att utse månadens klass och elev samt årets klass och elev. Årets elev fick ett premium på skolavslutningen.

Fast sommarlovet och examen är ju premium nog för alla elever. Jag tror det skulle vara en bra mkt bättre morot om man premierades under studietiden.

 

Jag har svårt att se att en stökig elev skulle motiveras mycket av moroten "Årets klass".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Man måste istället särbehandla de som gör minst och beter sig sämst

 

Ja, så var det på min tid. Det fanns tre i min klass som var, låt oss säga, något efter. De fick speciallärare, kortare lektioner, lättare böcker etc.

 

Sen fanns det även några som var, låt oss säga, något före. De fick snällt sitta och vänta på resten av klassen skulle bli klara.

 

Detta var iofs på 70-80 talet och jag HOPPAS verkligen att det inte är så här längre.

 

Jag minns även att läraren i min lillasysters klass (3 år yngre) ville dela upp eleverna på mattelektionerna efter just kapaciteten, så att de som var, låt oss säga, smarta, skulle få svårare uppgifter och högre tempo, medan de som inte hänge med så bra, skulle få ordentlig hjälp med detta, så att de skulle förstå så mycket som möjligt. Den läraren blev av med jobbet.

 

Att ge alla barn samma utbildning är som att ge alla sjuka samma behandling... man måste ge varje barn en anpassad utbildning, det är min åsikt.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ge alla barn samma utbildning är som att ge alla sjuka samma behandling... man måste ge varje barn en anpassad utbildning, det är min åsikt.

 

Poäng för det!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken skola?
Det är en friskola i Bromma. Det är andra året som skolan är igång så jag vet ju inte om de kommer att fortsätta med detta (de hade inte detta sätt under första året, men ville bryta med att bara negativt beteende uppmärksammades).

 

Jag tror det skulle vara en bra mkt bättre morot om man premierades under studietiden.
Månadens klass och elev premierades under året, månad för månad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag minns även att läraren i min lillasysters klass (3 år yngre) ville dela upp eleverna på mattelektionerna efter just kapaciteten, så att de som var, låt oss säga, smarta, skulle få svårare uppgifter och högre tempo, medan de som inte hänge med så bra, skulle få ordentlig hjälp med detta, så att de skulle förstå så mycket som möjligt.

Nivågruppering har förekommit både i sonens tidigare kommunala skola och i friskolan han just har slutat i.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det är ju bra, men det som stör mig mest, är att det alltid funnits inom andra ämnen utan att någon reagerat, tex idrott. Vem har inte varit med där man ska dela in ett fotbollslag där två klassmedlemmar (utvalda av läraren) ska plocka ihop varsitt lag? Då är det ingen som reagerar...?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...