Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min nya dator uppfattar inte mina minnen.......


Mr Pectoralis

Rekommendera Poster

Mr Pectoralis

Hallå alla datorkunninga!

 

Har precis plockat ihop min nya burk och upptäcker att fanskapet säger att jag har 2.8 GB i minne.....märkligt då jag slängt in 4 gb....vad är felet, jag har felsökt minnena så det är inte de det är fel på......

 

Jag har 4 gb corsair minne enl länk

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312054

 

samt asus p5b-plus vista edition enl länk http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331627

 

samt vista home premium edition.

 

Ngn som vet vad jag kan göra åt problemet?

 

Mvh

Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En 32-bitars XP eller Vista kan inte använda sig av mer än ca 3 GB RAM-minne.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har 2.8 GB i minne.....märkligt då jag slängt in 4 gb....vad är felet, jag har felsökt minnena så det är inte de det är fel på...

Ngn som vet vad jag kan göra åt problemet?

Minnena är det inget fel på.

Om du vill att systemet ska använda alla dina 4 GB, måste du ha ett 64-bitars (x64) Vista eller XP.

32-bitars Vista och XP kan inte adressera mer än ca 3 GB.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Pectoralis

HELVETE.... ;-) det finns inget att göra alltså?

 

Jahapp 500 spänn rätt i sjön .....jaja nytt o/s då da...

 

Tack cecilia och m-mannen gamla rävar som svarar gillar vi hehe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag har haft samma problem som Mr Pectoralis å har förstått att jag har behövt byta till Win XP pro x64, vilket jag nu har gjort. Men problemet kvarstår. Datorn visar en herrans massa färger när jag startar upp med 4gb minne i, men helt normal när jag kör med 3gb. Är det ngn ofattbart smart/kunnig som vet om man måste aktivera minnesmängden i x64 eller liknande??

//Jeppe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...som vet om man måste aktivera minnesmängden i x64 eller liknande?

Välkommen till Eforum!

 

Vad har du för moderkort/chipset och hårdvara i övrigt?

Jag kör med bl.a. XP x64 och har inte behöva göra något för att operativsystemet ska se alla 4GB.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hola!

Moderkort: MSI 975x platinum PowerUp edition

Snurra: E6700

Minne: Corsair 4gb DOMINATOR DDR2 PC6400 XMS2-6400

VGA: Gainward 8800GTX

OS: XP pro x64 edition

 

 

Som du säger så bör detta funka...men icke:thumbsdown: Å jag har försökt hittat ngt på msi´s forum om detta. Å många verkar ha problem med just minnesmängden.

 

Tyvärr så blir min skärm helt urflippad som jag skrev när jag stoppar i alla 4gb. Ser ut som om man skulle ha tagit allt för många av pillerna med glada gubbar på;) Synd att jag ej kan ta en print screen på detta lustiga fenomen.

//Jeppe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ngn ofattbart smart/kunnig som vet om man måste aktivera minnesmängden i x64 eller liknande?

Har du tittat i BIOS om du har Memory Remapping? Om ja, sätt till [Enable]. Du bör hitta i Advanced -> chipset om ditt BIOS har funktionen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så finns inte det i mitt BIOS. Hittar bara ngt om Memory Hole 15/16 bla bla bla. Å om jag har fattat det rätt så är det bara ngt om minnesmängden för ISA/PCI.

 

/Jeppe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Corsair 4gb DOMINATOR DDR2 PC6400 XMS2-6400

Tyvärr så blir min skärm helt urflippad som jag skrev när jag stoppar i alla 4gb.

Vilken storlek är det på modulerna, hur många och kör du i dual-channel?

Vilken hastighet kör du minnena i?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4*1gb å de körs justn ej i dual(med 3gb) men skall köras i detta om jag bara kan få den sista att funka utan att skärmen ser ut som en acid-tripp. Hastigheten har jag tyvärr ingen koll på, men misstaänker standard. Har inte ändrat ngt där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hastigheten har jag tyvärr ingen koll på

Hämta CPU-Z och se vad det säger om Memory/SPD.

 

Vilket chipset har du och är senaste drivers för ditt chipset installerat?

 

http://www.cpuid.com/cpuz.php

 

[bild bifogad 2007-07-01 19:28:46 av Maratonmannen]

958067_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du förresten att jag kan flascha BIOS från: start -> kör -> cmd -> dos-prompt. Med Bioset från HDD? Har ingen floppy

 

Jag ber 1000ggr om ursäkt för alla dessa, kanske självklara frågor men jag har PANIK här hemma. Vill bara komma igång utan strul. Å framför allt, att allt skall funka!

//Jeppe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du förresten att jag kan flasha BIOS från: start -> kör -> cmd -> dos-prompt. Med Bioset från HDD?

Inget jag har gjort, så jag har ingen teori. Men har inte MSI ett Live Update för uppdatering av BIOS i Windows?

 

Har du kört in senaste chipset-drivers, alltså Inf Update Utility 8.3.0.1013?

Vi har samma chipset i975X, vilket har memory remapping support. Så där ser inte begränsningen ut att vara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Live update funkar tyvärr ej med x64:thumbsdown: så vitt jag har förstått iallafall. Får bara en massa felmeddelanden när jag försökte tidigare. Var kan jag hitta detta:Inf Update Utility 8.3.0.1013 Får man det med MSI live update?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har BIOS 7.40 men det finns 7.50. frågan är om det gör ngn skillnad med tanke på memory mapping??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var kan jag hitta detta:Inf Update Utility 8.3.0.1013

Intel bjuder på detta:

 

http://downloadcenter.intel.com/Product_Filter.aspx?ProductID=2261&lang=eng

 

Jag har BIOS 7.40 men det finns 7.50. frågan är om det gör ngn skillnad med tanke på memory mapping?

Tror inte det, men det är aldrig fel att ha ett uppgraderat BIOS. Memory remapping funktionen ligger i chipsetet.

 

 

Har du testat att alla 4 minnesmoduler fungerar? Du skriver att du har tre för tillfället, men kan du köra dem två och två i dualchannel för att utesluta att det är något fel på någon minnesmodul.

 

 

[inlägget ändrat 2007-07-01 20:52:22 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nope, inga fel på minnena. Minne i slot 1,2 och 3 funkar bra, men så fort jag sätter i ett i nr:4 så ser skärmen ut som en acid-tripp. Vid uppstarten med 3 minnesmoduler så står det att datorn kör i ddr800, men med 4 i så står det att den kör i dual ddr800. Med undantaget av den MKT färgglada skärmen när man kommer in i windows:thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för nätaggregat?

Antar att du har kopplat två strömmatningar till ditt grafikkort? Jag har samma grafikkort och jag har två PCI-E 6-pins direkt från nätaggregatet till grafikkortet.

Har du kontrollerat vilken spänning dina minnen får? Brukar stå på minnena vilken rekommenderad spänning är.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok here we go....

 

Jag har ett Antec True Power trio 650w (bör räcka) Minnena får 2.1v som också är rekommenderat. Jag installerade också Inf Update Utility 8.3.0.1013, men vet ej var jag skall se skillnaden? Ser ju fortfarande ingen skillnad i BIOS ang memory remapping.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade att ta ur mitt Creative ljudkort å dra på trissor....då funkade alla minnen samt inga konstiga färger på skärmen. Enda nackdelen....nu har jag inget ljud :thumbsdown:

 

Maratonmannen: Har du ngt förslag på vad som kan vara problemet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ngt förslag på vad som kan vara problemet?

I vilken PCI-slot hade du ljudkortet? Testa med att sätta det i en annan. Tidigare har tipsats om att ljudkortet ska sitta i PCI-sloten närmast grafikkortet, men pröva olika. Hur gammalt är ljudkortet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev tyvärr ingen skillnad! Har dessutom provat att assigna IRQ 12 till ljudkortet men utan resultat.

 

Hmmm?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...