Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

gadget i Vista (flash-problem)


Akerhage

Rekommendera Poster

http://img366.imageshack.us/img366/3836/untitled1copydk2.jpg

 

Hej, har hämtat hem nya "gadgets" till vista och hämtade då hem en "petsearch"-gadget, när jag för in den i sidpanelen kommer bilden ovan upp istället. Den säger att jag ska installera flash eller välja "enable javascript"

Jag har det senaste flash installerat så varför fungerar det inte?

Vet inte om det har med saken att göra, men jag kan inte spela upp aftonbladets filmer heller...de stannar...

 

vad kan felet bero på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, har hämtat hem nya "gadgets" till vista och hämtade då hem en "petsearch"-gadget

Jag har det senaste flash installerat så varför fungerar det inte?

Har du någon länk till sidan där du hämtade Gadgeten?

Vilken fil-version är det du har av Flash?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

flash 9.0.45.0 ska det vara.

Det är den senaste. Avinstallera båda filerna, Flash9c.ocx och FlashUtil9c.exe i Flash-mappen och installera på nytt, för att se om det hjälper.

Jag testade att installera Gadgeten SearchPet och det var inget problem.

Se bifogad bild.

 

 

[bild bifogad 2007-06-28 18:38:17 av Maratonmannen]

957263_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okey, ska testa det, vad är det för väder"gadget" du har? verkar intressant, jag har en som bara visar temp i heltal, men din verkar ha vindhastigheter oxå?

 

EDIT: var ligger flash-mappen? och ska jag bara ta bort de två filerna där, eller kan man avinstallera flash via lägg till/ta bort?

 

[inlägget ändrat 2007-06-29 10:06:35 av Akerhage]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var ligger flash-mappen?

Har du 32-bitars Vista, så ligger den i C:\Windows\System32\Macromed

 

vad är det för väder"gadget" du har? verkar intressant, jag har en som bara visar temp i heltal, men din verkar ha vindhastigheter oxå

Väder-Gageten heter "Tekannan Weather" och den uppdateras var 10:e minut. Du ser temperatur, vindhastighet, regn, barometer, luftfuktighet, dygnstemperaturkurva, regnmängd per 7 dagar mm.

Vädergadgeten hittar du i mitt inlägg från 1 maj:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=940575#940600

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har 64bitars vista, mappen verkar inte ligga på samma ställe där. Ska leta vidare lite efter den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har 64bitars vista, mappen verkar inte ligga på samma ställe där.

C:\Windows\SysWOW64\Macromed

 

Ta bort båda filerna i Flash-mappen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan inte ta bort dem, står att jag inte har behörighet till det, var ändrar man det i vista? är relativt ny med vista, så har märkt att den här behörighets-saken kommer fram lite då och då

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så har märkt att den här behörighets-saken kommer fram lite då och då

Antar att du har UAC aktiverat. Inaktivera, så får vi se.

 

Det finns tre möjligheter att inaktivera UAC. Och du måste starta om för att ändringen ska gå igenom.

 

• Kontrollpanelen -> Användarkonto

 

• Registret: HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\WindowsCurrentVersion\Policies\System

Sätt värdet för EnableLUA till 0

 

• Systemkonfiguration (msconfig.exe) fliken Verktyg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testade att inaktivera i msconfig-->verktyg, valde att starta åtgärden varpå ett commandfönster kom fram och sa att åtgärden var gjord, startade om datorn med har fortfarande inte behörighet...ska jag göra det på något av de andra sätten eller?

 

hur var det man skrev in det i registret?

EDIT, är inaktiverat om jag tittar på användarkonton med...har för mig jag gjorde detta första dagen då jag skaffade vista, för att slippa alla behörighetskrångel...

 

[inlägget ändrat 2007-06-29 19:45:22 av Akerhage]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...ska jag göra det på något av de andra sätten eller?

Det räcker med att man gör det på ett av sätten.

Du har inte IE öppet samtidigt som du försöker radera filerna i Flash-mappen? I så fall stäng IE.

Om du högerklickar på en av filerna och väljer Egenskaper -> Säkerhet, finns Alla med under Grupp- eller användarnamn? I så fall markera Alla -> Redigera -> Ta bort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

efter att ha högerklickat och valt bort alla så kunde jag ta bort dem...men nu verkar det inte fungera att installera flash player på nytt i IE...(om det inte tar väldigt lång tid denna gång)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det blev jag inte...kanske är det installerat ändå...bara det att det inte kommit fram någon "installation complete" utan det ser ut som den fortfarande laddar..

 

EDIT: kollade på testsidan, nu ska det vara installerat iaf, men problemet med gadgeten kvarstår...verkar inte få någon ordning på det hela...

 

[inlägget ändrat 2007-06-29 21:13:51 av Akerhage]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick du Internet Explorer - Säkerhetsvarning? se bifogad bild.

Jag avinstallerade Flash-filerna (tog först bort Alla), sedan klickade jag på svd.se-länken och på en artikel och fick då frågan om jag ville installera den här programvran. Se bifogad bild.

 

[bild bifogad 2007-06-29 21:17:22 av Maratonmannen]

957596_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gjort någon inställning för att inaktivera Javascript?

Inte riktigt säker på var du hittar det, men kika i Internetalternativ -> Säkerhet -> Anpassad nivå. Du kan testa med att klicka på Återställ alla zoner till standardnivån.

Själv har jag inte ändrat något där, utan det är de inställningar som skapades vid installationen som gäller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har inte gjort något där och har testat att köra alla standardinställningar med, och javascript är ju på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har inte gjort något där och har testat att köra alla standardinställningar med, och javascript är ju på.

Ja då har jag ingen idé längre. Kanske jag kommer på något under nattens sömn. :)

Har du testat med andra gadgets från http://vista.gallery.microsoft.com/vista/SideBar.aspx?mkt=sv-se, eller "min" vädergadget?

 

senaste flash installerat på både mozilla o IE

Det är väl i IE du försöker...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har testat andra gadgets och de fungerar jättebra, din vädergadget fungerade men var inte så kul då halmstad inte fanns med :)

 

Har det installetat på både mozilla och IE.

 

Hoppas du klurar ut något under nattens sömn!

 

Tack för din hjälp och din tid du tagit åt dig för att ge mig bra tips!

 

 

EDIT, ja det är i IE jag försöker =)

 

[inlägget ändrat 2007-06-29 21:44:02 av Akerhage]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"This plugin requires Macromedia Flash Player 8.0 or higher..."

 

Nu fick jag samma felmeddelande som dig då jag öppnade sidebaren.

Jag hade alltså gadgeten installerad, avinstallerade Flash och installerade Flash på nytt och får alltså felmeddelandet.

Märkligt.

 

På bilden ser du också vilka platser i Sverige som vädergadgeten hämtar uppgifter.

Antar att Malmö är den plats som ligger närmast Halmstad, men i alla fall för långt bort?

 

[bild bifogad 2007-06-29 21:54:18 av Maratonmannen]

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-06-29 21:56:29 av Maratonmannen]

957607_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...