Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa ut HP 4180SE?


Laminat

Rekommendera Poster

Tänkte att ni som postar här har koll på läget vad gäller aktuell hårdvara. Står inför frågan att köpa ut en hempc från ett företag eller lägga pengarna på att sätta ihop ett eget paket. Hempcn är cirka 2år gammal.

 

Priser på tillbehör har jag koll på men hur står sig egentligen följande spec idag? Vad borde motsvarande kosta om man bygger själv?

 

HP Pavilion 4180SE

P4 660HT 3600mhz

1GB RAM

2x250GB SATA

160GB extern disk

WLAN

LAN

Geforce 7800 GTX

ASUS P5LP-8E Moderkort

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressanta är väl inte vad det kostar utan snarare vad det är värt för dig?

 

Vad ska du göra med din dator framöver? Är det en kontorsdator du vill ha? Kunna köra word, excel, lite bildbehandlig, spela musik, surfa på nätet osv eller ska du spela de senaste spelen?

 

Med din dator du har som HemPC finns det väl även en hyffsad uppsättning program, en skärm och en skrivare som bör tas med i beräkningarna vad det är värt för dig. Sedan arbetet med att migrerar alla dina data (och program) till en ny dator.

 

Så - vad skulle du få betala för att behålla HemPCn? Vad händer om du ej vill köpa loss den? Kan du hyra den vidare?

 

Kostnad - bygga själv - nja, titta på vad du kan köpa istället som motsvarar dina krav idag. Hur står sig det priset mot erbjudandet från företaget? Det är vad du bör bedömma.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Bra synpunkter.

 

Datorn har jag tänkt att använda för vardagsbehov samt för videoredigering/bildhantering. Ibland händer det väl att man även kör något kul spel.

 

Hårddiskarna är redan blåsta och jag har installerat den precis som jag vill ha den. Att migrera datan är inga problem i sammanhanget då jag redan lagrar allt på NAS. Visst blir det några mantimmar på att installera om programvaran med det är inga problem i sammanhanget (då det ändå är dags att snart ominstallera OS:et).

 

Just nu har jag en bra bild över det marknsmässiga värdet för skrivaren, högtalarkitet och skärmen. Men det är just datorn som jag försöker få en bild över vad den är värd idagsläget på marknaden (ex. om jag skulle sälja den på blocket). Alternativet att hyra vidare den är inte aktuellt hos min nya arbetsgivare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var del för sig ny är alltid dyrare än allt samlat begagnat. Helt taget ur luften skulle jag nog ge cirka 1500-2000 kr för det du har. Det är begagnat, begagnade datorer är inte värde så mycket. Skärm med? 500 kr till, skrivare, kanske 300 kr till....Kanske i underkant men 3000kr för allt? Med program, legala, någon hundralapp till kanske.

 

Som jag ser det, begagnade datorer betingar inte något större värde. OM inte de är väldigt speciella.

 

Räknar vi delar

Hårddiskar 2x250 GB ~ 200 - 300 kr/st

Grafikkort ~ 200 kr

Minne 1 GB ~ 300 kr (om modernt)

P4@3,6 GHz ~ 300 - 400 kr

Moderkort ~ (osäker) 300 kr där med

Extern disk ~ 300-400 kr

 

Summa

~ 2 000 kr... Höftat av mig.

 

Edit: Köpa nytt liknande system - troligen mer än 5000 kr.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2007-06-25 13:00:06 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack . Utifrån ditt svar och min research känns det rätt att satsa på nya saker istället. :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad får du köpa ut paketet för annars?

 

Och min höftning var alltså på de delar du gav, exklusive skärm, låda, skrivare, program, nätagg osv.

 

Men visst, aldrig fel att ha nya kul grejer. Sitter själv hemma med en HP Pavillion 753 med en P4@2.53 Ghz och den duger gott en tid till. En större skärm (har 17") är väl det jag främst skulle önska idag, kraftmässigt duger denna än för mig.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Paketet består av en Pavilion 4180SE, Skärm L1940T samt Photosmart 2610 och Logitech Z550 högtalarpaket.

 

Allt som allt vill de ha 13000 för detta. Känns ju saftigt för två år gamla saker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 000 kr?

Oja, det var mycket. Men kanske min uppskattning var i underkant men 13 000 kr är helt klart i överkant mot vad jag skulle betala för ett begagnat paket.

 

Skärmen är annars en del som kan dra upp priset en del. En begagnat 19 eller 21" kan kanske vara värt en del om den är bra. Ett vasst moderkort kanske håller än idag.

 

Min uppskattning baseras på vad jag kan köpa idag varefter jag på ett ungefär halverar det. men jag antar att det var ett riktigt "hett" paket du tog dig an för två år sedan. Värdefallet blir desto större.

 

Vore mycket intressant om någon annan skulle göra en värdering av datorn...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är saftigt pris. Har nu satt ihop ett alternativt paket på Komplett+Dustin som totalt skulle kosta mig 15000 (känns som man får betydligt mer för pengarna):

 

Komplett IO5 Gamer (modifierat paket)

 Strömkabel PC m/jord 2m

 Nero 7 OEM 1i Mjukvara OEM

 CyberLink DVD Suite 5, 6Channel, OEM CD,

 Norman IC, 1 year license Virus Control,

 Musmatta blå 4/6mm

 Stötsäker kartong

 SoftThinks Installations och recovery

 In-Win J607 Midi Tower Svart, Aluminium

 MSI P965 NEO-F, P965, Socket-775, ATX,

 Intel Core 2 Duo E4400 2GHz Socket

 NEC DVD-brännare AD-7173 IDE Silver OEM

 USB2 multikortläsare 3.5" svart,

 Fortron/Source Nätaggregat ATX 400W

 Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB

 Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB

 Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2

 Gainward GeForce 8600GT 256MB GDDR3,

 Qpad|CT, Black, Medium,4mm, Gamingmatta

 Creative Högtalare Inspire T-7900

 Creative SB X-Fi Xtreme Audio,

 PC Utan OS, White Box PC

 Garanti 3 år - Skicka in

 Support 3 år Komplett.se,

 

HP PHOTOSMART D7360 USB

LG L226WTQ-SF 22# WIDE TFT TCO-03 SILVER/SVART

MICROSOFT NATURAL ERGONOMIC KEYBOARD 4000

 

Utöver ovanstående ska jag också slänga in ett Firewirekort och en Razer mus. Antar att man kanske landar på ca 16000 totalt med frakt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara instämma....

 

Utan djupare koll - räcker nätagget?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra fråga du. Har faktiskt inte reflekterat över det (utan stirrat mig helt blind på vad som ingår i övrigt ;) ).

 

Kanske 450W vore rimligare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen djupare koll.... men ... kanske någon annan?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De gånger vi haft "hempc" på vårt företag har utköpspriserna varit hutlösa ända tills hyrestiden gått ut, då har de plötsligt blivit väldigt överkomliga. Det borde inte vara så tycker jag. Om ett år kommer kanske paketet att kunna lösas ut för 2-3000:-, då kanske det skulle kännas rätt prisvärt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och min far fick, när hyrtiden gick, låna datorn tillsvidare utan kostnad. Sedan kom det en skattereform som gav att han skulle bli tvungen att skatta för den fria förmånen så han fick köpa ut den för 1000 kr. Skrivare, skärm, dator och program. Inte illa.

 

men som min lilla analys ovan givit - vad jag skulle ge för en begagnad dator är inte mycket.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att blir så nästa år då datorn är tre år. Men nu byter jag arbetsgivare och då är tyvärr detta inget alternativ.

 

Men, men. Nu får jag ju en ursäkt att skaffa ett nytt, fint paket :-).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...