Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorbygge 2007


Ustari09

Rekommendera Poster

Då var det dags för ännu ett datorbygge.

 

Jag behöver er hjälp med att få fram en dator för mellan ca 5000 kr MAX.

Jag vill ha en bra processor och 2048 mb RAM om det är möjligt för det priset.

Grafikkortet är inte lika viktigt.

 

Jag vill ha en dator byggd för XP men då jag redan har en licens och XP skiva vill jag ha datorn utan något OS. För jag antar att när jag väl får datorn så är det väl bara stoppa in XP skivan och installera OS:et på datorn? Lätt?

 

AMD el. Intel ? Jag antar att AMD har billigare processorer och klarar sig bättre än vad en Intel gör i tuffare miljöer förusatt att de ligger i samma prisnivå ?

 

Jag har hört att AMD x2 och core duo, alltså de med dubbla processorer går endast att uttnyttja med Vista? om så är fallet så är det väl lika bra och ta en vanlig enkel processor?

 

Ser fram emot era svar, Tack!

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Kompletts "Konfigurera själv" är väldigt omtyckt.:thumbsup:

 

2. Du kan inte använda din gamla licens på en helt ny dator. Varje XP-skiva har signerats med laser sina pruktnycklar individuellt, alltså är ingen skiva den andra lik. Om du skulle ha turen att kunna använda din gamla licens på den nya så är risken stor att Windows inte godkänner din licensnyckel och låter dig helt enkelt inte "utnyttja din dator till fullo".En avgörande del av datorn är Service Pack 2 (SP2) som utgör mer än 80% av säkerheten på datorn. (t.ex. windows brandvägg & nödvändiga inställningar m.m.)

Lyckligtvis finns det förstås undantag, om datorn t.ex. är en jobbdator köpt av en firma har skivan oftast multilicens och kan ibland t.o.m. hoppa över hela registreringssessionen.

 

3. Operativsystemet är irrelevant i frågan :) XP, Vista, NT, 2000. Ingen betydelse;)

 

 

Ursäkta om inlägget känns luddigt, men vad förväntar man sig av nån kl 3.58...?

 

 

I´m here to do two things. Kick ass and eat nuggets, and I´m all out of nuggets.

Inlägget ändrat 2007-06-25 03:58:32 av Bubb3n

[inlägget ändrat 2007-06-25 12:31:05 av Bubb3n]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AMD x2 ... går endast att uttnyttja med Vista

 

AMD x2 fungerar alldeles utmärkt i Windows XP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill ha en dator byggd för XP men då jag redan har en licens och XP skiva vill jag ha datorn utan något OS. För jag antar att när jag väl får datorn så är det väl bara stoppa in XP skivan och installera OS:et på datorn?

Det beror på vilken sorts XP-licens du har. Om det är en fullversion och du inte har den installerad på en annan dator så går den att installera på den nya. Men om det är en OEM-licens av XP du har så får du inte flytta över den till en annan dator och troligen så går det inte heller eftersom hårdvaran skiljer sig så mycket åt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså? för vad jag har hört kan de dubbla proccesorerna endast uttnyttjas till fullo genom vista? men jag antar att jag har hört fel då.

Men skulle det verkligen vara nödvändigt men en x2/dual core? jag vill endast köra program med följande krav;

 

4-8 program som ska köras samtidigt med ungefär dessa krav:

# Windows 98/NT/ME/2000 or XP

# Pentium system with at least 64MB of RAM

 

Samt ett program med följande krav:

# Minimum 1 GHz processor, recommended 2+ GHz

# Minimum 128 Mb RAM, recommended 256+ Mb

 

och även lite andra små program och självklart ska virusprogram och brandvägg alltid vara på...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte installera XP med cdn jag har och tillfälligt använda mina gamla licens som jag har på en annan dator också och sedan köper jag en licens Online? och på så sätt kunna ladda ner sp2 och allt annat som behövs... är detta möjligt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska ha XP, antivirusprogram och brandvägg och ska kunna köra 4-8 program dessutom så är det minimum med 512 MB RAM-minne.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, men problemet är att jag inte vet vad som är bra med vad, troligtvis funkar de olika delarna med varandra men kanske inte lika effektivt.

 

Jag vore mycket tacksam om du eller någon annan kunde ge mig en länk från komplett där följande delar ska finnas på datorn:

 

"Enkel AMD proccesor (ej x2 eller?) med den snabbaste hastigheten eller den näst snabbaste om det skiljer sig i mycket i pris.

Eller om ni anser att det är bättre och går att uttnyttja x2 processorn med XP pro och är bättre val än det första lösningen kan jag gå med på ett billigare amd x2 cpu.

 

#2048mb RAM

 

Hyffsad grafikkort, man ska kunna spela Command & Conquer 3 Tiberium Wars.

Om det blir för dyrt med ett grafikkort som klarar av detta spel kan jag skippa det och godkänna en billigare. Möjligt med tv out?

 

#Ljudkort

 

Allt detta vill jag ska gå på runt 5000 kr.

 

Tack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Du kan inte använda din gamla licens på en helt ny dator. Varje XP-skiva har signerats med laser sina pruktnycklar individuellt, alltså är ingen skiva den andra lik.

 

 

Beror på vilken typ av licens det handlar om.

 

Är det en "gammal" OEM-licens, så får den bara användas till just den datorn den varit installerad i.

 

Är det en "gammal"full-licens, så får den användas till andra datorer.

 

Är den nya datorn tom, så går det att lägga in både en OEM-licens och en full licens.

 

Sitter det en förinstallerad OEM-licens i så får man lägga i en full-licens, då kommer det att räknas som en uppgradering.

 

Och sitter det en full-licens i så är det bara att byta ut den mot den man vill ha.

 

 

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du kan testa din licens på deras hemsida det kommer då att stå att det inte är en giltigt licens du kan köpa en här osv...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komplett har en dator för 3995 med 512 MB minne och en enkel processor: http://www.komplett.se/k/cl.aspx?bn=10309

 

Den går att konfigurera lite själv så att du kan bygga på med mer minne, ytterligare 1,5 GB kostar knappt 500 kronor.

 

I det priset ingår inget extra grafikkort utan bara grafiken som finns på moderkortet, men man kan välja till ett grafikkort om man vill.

 

XP kostar 429 kronor om man väljer in det i paketet.

 

Ändå billigare Komplett Office i10 för 2995: http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10198

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AMD säljs idag i 2 varianter

Brisbane nyare där typen börjar med ADO

Windsor äldre där typen börjar med ADA

det finns moderkort som när de levereras inte fungerar med Brisbane för de har fel BIOS.

Ett ganska säkert sätt få något fungerande borde vara att

köpa delarna i ett paket men byta ut minnet så du får 2GB DDR2

 

Tänk på att inte välja snabbare minne än PC5300 eftersom många moderkort inte kan ge nödvändig drivspänning (mer än 1,8V) för att driva snabbare DDR2 minne. För snabbare än PC5300 behöver ofta mer än 1,8V.

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325623

 

WINdSORcpu

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331439

 

tänkbara moderkort

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321302

https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=DFIINFNFU2M2

 

 

eforum har klippt länken till datorbutiken lägg till slutet själv till DFI

 

Det är praktiskt med IDE hårddisk eftersom XP saknar drivare för SATA och det kan vara knepigt göra installationen.

 

[inlägget ändrat 2007-06-25 13:22:28 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar men som sagt jag är inte bra på att bygga själv och välja delar. Skulle vara mycket tacksam om du istället gav mig en länk till en hel datorpaket med tidigare nämnda delar som jag är intresserad av.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det kommer inte ihåg exakt vad det kostade. Men om det går och installera OS:et som jag tidigare sa så är det inget problem för mig och fixa resten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså? för vad jag har hört kan de dubbla proccesorerna endast uttnyttjas till fullo genom vista?

 

Jag vet inte vad du menar med "till fullo" men många program utnyttjar dubbla kärnor mycket effektivt (d v s båda kärnorna jobbar till 100%).

 

Men skulle det verkligen vara nödvändigt men en x2/dual core?

 

Ska det verkligen vara nödvändigt att vissa saker går typ 60-80% snabbare? Ett definitivt ja för mig men det måste du själv bestämma. Var och ens behov är så olika.

 

Du vet vad du vill köra just nu men min erfarenhet är aptiten stiger medans man äter. man upptäcker kanske att saker man inte ens hade en tanke på att göra plötsligt blir väldigt överkomliga. Ungefär som med pengar, man klarar sig med 20.000 i lön ända tills man har haft 30.000 ett tag, då blir det svårt att gå tillbaka :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bestämt mig nu och kommit fram till att jag vill ha den här datorn:

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323200

 

 

Jag har en fråga till också, en kommentar angående moderkortet var följande;

"det finns bara en IDE-kontakt.!" Vad är detta och behöver jag någon med 2 istället eller för den här datorn.

 

Tacksam för er hjälp.

 

redigerat inlägget, ville tidigare ha 1 gb extra RAM minne men helt plötsligt har komplett lagt till det i paketet utan att höja priset :) ...

[inlägget ändrat 2007-06-26 14:33:04 av Ustari09]

[inlägget ändrat 2007-06-26 17:56:31 av Ustari09]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...