Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går det att köpa till något till en riktig SKIT! dator?


Eken

Rekommendera Poster

Nu står gamla berta och gråter dag ut och dag in, finns det något som man kan köpa nytt till den? är en p2 med 233 mhz och 128 mb ram, har ett agp g kort på 16 mb ha ha, finns det nått man kan köpa nytt?:P.. Har delar såsom 5 gb hårdisk,128 mb ram,233 mhz proccessor m.m. Om något av det nya passar är frågan de;) Hörs hej

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan du säkert uppgradera den lite, finns det inte nya delar så går det ju alltid att få tag i på begagnatmarknaden. Dock finns det givetvis gränser för hur mycket bättre den kan bli, beror lite på vad du tänkt ha den till. Nyare spel kommer du aldrig kunna köra på den, men du kanske kan få den att duga till enkel surfning/epost och ordbehandling...

 

I bästa fall kan du kanske uppgradera processorn till t.ex en 450mhz, få upp minnet till 256 eller kanske 512mb, och då kan du iaf. surfa på den.

 

[inlägget ändrat 2007-06-24 22:53:18 av ldt0]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller ju att ta reda på vad moderkortet klarar av bl.a.

 

Vad det är för minnen och processor i?

 

Sen ge sig ut på begagnat marknaden och kolla.

 

Ett sätt kan vara att kolla på någon auktionssajt typ Tradera eller eBay.

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

klart det går köpa nya grejer till den frågan är om det är värt det. Idag kan man ju hitta bättre datorer på timmen .

 

Jag skulle dock säga att den den nu duger till enklare sufning och ordbehandling med OS som t.ex http://www.damnsmalllinux.org/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Rama in och köp helt nytt. Uppgradering av den antika utrustningen är lika meningsfullt som att försöka utrusta en t-ford med abs. Troligtvis går det inte ens att uppgradera eftersom ditt moderkort är så gammalt att inget går in i det längre. Ska du inte använda burken till något mer avancerat så kan du hitta bra paket för runt 4000 på ex. Dustin eller Komplett

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp och tips:P. Nu är det 2 st SDR SDRAM som sitter i på 64 MB styck AHAHAHAHAHHAHA xD!. Det går inte att plocka in typ 1 DDR SDRAM på 256 MB?.. Dom gamla är Samsung minnen och 256 minnet är ett kingston, har det minnet här hemma men vågar inte testa om jag inte vet vad jag gör:P Ingen aning om man kan ta från SDR till DDR XD

 

Modertkortet . info från everest:

 

Field Value

Motherboard Name Intel Atlanta AL440LX

Motherboard ID 4A4LL0X0.86A.0012.P02.9707301813

 

Och minnet:

Field Value

Bus Type SDR SDRAM

 

Hörs hej:P

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lika meningsfullt som att försöka utrusta en t-ford med abs

Blir inte det en Hot Rod? Mitt bilintresse är +-0, så jag har förmodligen fel.

 

Intressant tanke annars. Om 10 år kanske vi sitter i en klubblokal någonstans och försöker få igång gamla datorer från tiden "när en dator var en dator". Naturligtvis körs datorerna bara vid högtidliga tillfällen. Dessutom är de veteranklassade hos skatteverket så att vi slipper betala upphovsrättsskatten som infördes för alla datorer år 2011 :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DDR SDRAM DIMMs have 184 pins (as opposed to 168 pins on SDR SDRAM, or, 240 pins on DDR-2), and can be differentiated from SDRAM DIMMs by the number of notches (DDR SDRAM has one, SDR SDRAM has two). DDR operates at a voltage of 2.5 V, compared to 3.3 V for SDR SDRAM.
http://en.wikipedia.org/wiki/DDR_SDRAM

 

Så det verkar inte ens som det är samma sorts kontakt, så svaret är nej.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DSL är körs ifrån CD och tar inte mer en 2 minuter och boota.

Går förvånansvärt snabbt faktiskt.

 

btw Eken du har ju frågat om linux tidigare till den här datorn

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=940272

Hur gick det med det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

åt h...... skiten funkade inte:P, min brorsa försökte installera senare på hans dator .. Då en bättre verision (Linux Ubuntu) På en deffinitivt nyare och bättre dator:). Den jag försökte med funka men fanns inget sån man kunde köra cd med:P Fanns ingen "Den här datorn" Vet att det itne behöver heta så men fanns inget sådant:P Och när jag tog in internet CDromen så hände nada:P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...