Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rättighet att 'porta' någon.


mathei

Rekommendera Poster

Hejsan, för så börjar jag med att för säkerhets skull be om ursäkt om inlägget behandlar en för 'låg' form av juridik.

Men det är så att jag har blivit 'portad' på ett Cafe, på grund av vad jag anser vara oklara grunder.

De hotade med att polisanmäla mig, varvid jag frågade 'För vaddå?'.

Det hade varit möjligt om jag hade uppträtt störande och hotat personalen, men så är nu inte fallet.

Anser jag, som iofs är en juridisk lekman.

Jag kan iofs resonera vidare som så att de som representerear ägarna har möjligtvis rätt att sätta gränser för hur man ska uppträda, men behöver dessa inte ha någon form av rimlighetsfaktor, eller är jag helt ute och cyklar?

 

Mvh Mathias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Jag kan iofs resonera vidare som så att de som representerear ägarna

> har möjligtvis rätt att sätta gränser för hur man ska uppträda, men behöver

> dessa inte ha någon form av rimlighetsfaktor, eller är jag helt ute och cyklar?

 

Nej, de behöver inte ha någon rimlighetsfaktor. Det är deras café. De bestämmer. Det är helt och hållet upp till dem vilka kunder de vill ha så länge de inte ägnar sig åt diskriminering.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, de behöver inte ha någon rimlighetsfaktor. Det är deras café. De bestämmer. Det är helt och hållet upp till dem vilka kunder de vill ha så länge de inte ägnar sig åt diskriminering.

 

Så fungerar det i praktiken ja. Dock så är det väl så att i den jurudiska världen har en handlare egentligen inte rätt att porta någon eftersom butiker och cafér räknas som offentliga rum.

 

Fast du mathei verkar väääldigt oförstående över caféts agerande. Något dumt måste du väl ha gjort, eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast du mathei verkar väääldigt oförstående över caféts agerande. Något dumt måste du väl ha gjort, eller?

Njae, jag började prata med en av tjejerna där, som så småningom tyckte att 'Detta har nog gått aldeles för långt, vi börjar om!'.

Sedan när hon tydligen ledsnade på min närvaro så sa hon 'Nu så tar jag faktiskt och polisanmäler dig!'.

Varvid jag sa 'SYN! Vad ska du polisanmäla mig för, förargelseväckande utseende, eller?'.

Sedan dess så har de flera gånger referrerat till 'Händelsen som vi "portat" dig för'. Och när jag frågat vad det var så har de svarat 'Det fick du reda på förra veckan!'. Sedan har också den lokala chefen haft ett samtal med mig, och åter igen inte kunnat specificera händelsen som jag är portad för.

Så nu tittar jag dit lite ibland och frågar vad jag är portad för, men får inget godtagbart svar annat än 'Chefen har sagt så!'.

Jo, jag kan iofs förstå att det är en privat lokal, och de har rätt att bestämma vem de vill servera, men hur blir det hela om jag uppfattar ' . . . . då polisamäler vi dig!' som ett regelrätt hot?

Jag kanske har fel och i sak ska ge mig, men . . . .

Jag är nyfiken på vad som händer om jag sätter hårt mot hårt.

 

----

'Den som inte har några problem, han skaffar sig!'

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock så är det väl så att i den jurudiska världen har en handlare egentligen inte rätt att porta någon eftersom butiker och cafér räknas som offentliga rum.

Tack, det var något som detta jag hade en svag aning om, och ska ha det i åtanke!

Sedan är det nog en utmaning att leta upp exakt var det står i Författningssamlingen, eller motsvarande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae, jag började prata med en av tjejerna där, som så småningom tyckte att 'Detta har nog gått aldeles för långt, vi börjar om!'.

Sedan när hon tydligen ledsnade på min närvaro så sa hon 'Nu så tar jag faktiskt och polisanmäler dig!'.

 

 

Något har tydligen hänt under denna "diskution", frågan är då...Vad sa du, vad gjorde du?

 

Eftersom denna tjej, tillslut anser att det har gått så långt så att hon måste "hota" dig med en polisanmälan?

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något har tydligen hänt under denna "diskussion", frågan är då...Vad sa du, vad gjorde du?

Det är precis det jag frågade i sammanhanget, vad ska hon polisanmäla mig för? Men fick inget godtagbart svar. Blev i stället fysiskt utkörd av den andra personen bakom disken.

Jag kan nu inte reglerna för allmänna serveringar, men ska man ställa sådana krav så får det väl kallas en 'särakild' servering för ett slutet sälskap inbillar jag mig, och måste det inte i så fall inte finnas anslaget?

I och för sig förstår jag att chefen jag talade med gick på den anställdas sida. För det handlar väl mer om lojalitet än verklighetsförankring kan jag tro.

Nu är det iofs så att jag inte alls är särskillt irriterad över förfarandet, bara nyfiken på mina rättigheter/skyldigheter i sammanhanget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Det är precis det jag frågade i sammanhanget, vad ska hon polisanmäla mig för?

 

Ibland är det svårt att se att andra uppfattar saker på ett helt annat sätt än man själv gör. Något måste du ha sagt/gjort som fått henne att reagera, frågan är VAD. Du behöver inte redogöra det här för oss, men tänk igenom det själv, och försök då verkligen leta efter nåt, och inte bara tänka "jag har inte sagt/gjort nåt". När du sen hittat nåt, gå dit och be om ursäkt. Det kostar inget.

 

När det gäller polisanmälan så har ju alla rätt att göra en sådan, sen är det upp till polis/åklagare att avgöra om det är ett brott eller ej. Om det nu är så att du sagt nåt olämpligt till henne, så är det kanske inte så roligt att få det offentliggjort genom en rättegång.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ändå... Jag tycker nog att du ska ta till dig den allmänna uppfattningen i den här tråden. Det är inte bara barägaren som har svårt att redovisa för vad som hänt utan även du! Omsvepande formuleringar och generaliseringar av hela förloppet. Inga detaljer. Det kan ju betyda att vad som helst har hänt. Du kan ju vara diskriminerad för något avvikande i din karaktär och det är det som är den bakomliggande orsaken. Eller så har du betett dig som en idiot och vägrar inse det själv. Det är liksom svårt att ge råd och tips när man inte vet den bakomliggande orsaken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så har du betett dig som en idiot och vägrar inse det själv.

Jo MrB, så är kanske fallet, men skulle det inte vara mycket enklare att PÅTALA det för mig? För jag inser det inte.

Det kan ju vara så, men det var hon som drog 'blankt', dvs började hota med polisen.

Jag har å min sida frågat vad som är problemet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

butiker och cafér räknas som offentliga rum.

 

Sidospår kanske, men är det verkligen så?

 

Och vad räknas som "butik" och "cafe"?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte helt säker, kanske skulle ha skrivit det... Men det är så jag vill minnas att jag fått det förklarat någon gång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...