Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver råd


nikej

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ska i veckan här få Fiber 100mb och för att slippa dra sladdar över hela huset så vill jag köra trådlöst. Fågelvägen är det ca 10 meter mellan modem på nedre våningen och den stationära dator på över våningen. Det finns onga betongväggar mellan och det finns ingen vägg som stänger vägen helt och hållet. När jag ringde en datorbutik fick jag rådet om Rangemax next generation wireless WNR854T routern med ett nätverkskort (som jag nu förstått måste kunna ta emot Rangemax, stämmer det?????)

Finns det någon annan som har ett bättre förslag på lösning hur jag ska göra för att få så stor nytta av hastigheten som möjligt???

Vad jag läst på flera inlägg är Netgears Rangemax nextgeneration mest skräp och funkar inte alls bra, eller är det en bra router? Får man hög hastighet på detta, även om man kopplar in 1, 2 eller 3 datorer till denna?

Tacksam för svar

 

Niclas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan varmt rekommendera routern D-Link DGL-4300:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=66686

 

Använder den hemma och tycker den är helt toppen med bra prestanda – trådlösa delen så i teorin 108Mbps, i verkligheten långsammare – och hög säkerhet. Har två stationära kopplade till den med tråd och så surfar vi trådlöst ifrån två bärbara. Ena är en gammal Dell med nätverkskortet D-Link DWL-G650 och den andra en Fujitsu-Siemens som har Intel Centrino. Krypteringen är WPA2 och detta tillsammans med MAC-adressfiltrering ger nog närapå hundraprocentig(?) säkerhet, att jämföras med den gamla WEP-krypteringen som tar två minuter att knäcka för dem som vet vad de sysslar med (för bara ett par år sen tog det mellan två timmar och två dagar).

 

P.S. Undvik produkter som bygger på det nyare 801.11n eftersom standarden inte är klar ännu och fungerar dåligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Test av routern: http://testcentret.idg.se/produkt.asp?pID=8009

 

som jag nu förstått måste kunna ta emot Rangemax, stämmer det?????

Eftersom standarden 802.11n inte är klar på långa vägar så gör olika tillverkare sina olika varianter och produkterna är därmed inte kompatibla med varandra när det gäller högre lufthastighet än 54 Mbit/s (802.11g). Lufthastigheten 54 Mbit/s ger en maximal möjlig överföringshastighet på ca 25 Mbit/s.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag är ute efter är en router som är lätt att konfiguera och som ger hög nerladdningshastighet som möjligt för nerladdning av torrent, hade tidigare en d-link 604 till ADSL 2 mb, och fast jag följde instruktionerna på sajten "port forward" så kom jag aldrig upp i högre hastighet än 40 kb/s, så ett lätt konfiguerat router?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Torrent-hastigheter beror ju på så mycket annat som inte har med routern att göra, den låga upphastigheten i ADSL begränsar ju även nedladdningshastigheten t ex. Men visst en D-link 604 har ju inte en through-put som klarar av något i närheten av 100 Mbit/s.

 

Fast ska du verkligen utnyttja bredbandet så ska du ju inte köra trådlöst, bara att gå över från kabel till trådlöst gör ju att hälften av hastigheten försvinner i overhead, oavsett standard och avstånd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RN skrev:

 

P.S. Undvik produkter som bygger på det nyare 801.11n eftersom standarden inte är klar ännu och fungerar dåligt.

Och jag som tänkte tipsa om Gigabit-routern D-Link DIR-655, som är Vista ready och har standarden 802.11n

Fungerar utmärkt i mitt hemmanätverk med XP - Vista - W2K -Vista -Windows Server 2008.

Har den och får som bäst 95 (fiber 100/100) i download stream. I nätverket går det undan med svindlande hastighet.

Har dock ännu ej testat med ett 802.11n nätverkskort, men har precis beställt ett sådant.

 

 

[inlägget ändrat 2007-06-24 13:43:21 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har dock ännu ej testat med ett 802.11n nätverkskort, men har precis beställt ett sådant.

Det är som Cecilia också var inne på ingen färdig standard i den meningen att IEEE fortfarande håller på och segar sig, varför produkter plockas fram av otåliga(?) tillverkare som då ofta inte ens är kompatibla med varann. Och klagomål har många gånger tydligen kunnat röra just nätverkskorten - eller egentligen undermåliga drivrutiner (som givetvis kan förbättras) - och kanske inte så mycket routrarna som sådana (bortsett från ibland kassa firmware, som naturligtvis också kan uppdateras till det bättre med tiden).

 

Radiohastigheten ska i praktiken ändå vara dubbel mot för 802.11g men några 300Mbps, som PR-avdelningarna basunerar ut om 802.11n, är det absolut inte fråga om.

 

Därmed inte sagt att D-Link DIR-655, tillsammans med nätverkskortet du beställt, skulle fungera dåligt med 802.11n... Personligen tycker jag dock det är bättre att avakta till det för det första har blivit godkänt genom IEEE och för det andra så till produkterna har fått mogna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sant, jag kommer nog plugga in den direkt i modemet ibland för att få en så snabb nedladdningshastighet som möjligt.

Jag har dock idag följt RN:s råd om en D-link DGL -4300, får jag fråga är den svår konfiguerad, jag menar behöver jag hålla på mycket med inställningar innan jag kommer igång, öppna portar och dylikt, jag vet att jag kanske bara kommer upp i 30-35 Mb med trådlöst, men jag orkar inte med en massa krångel med att hitta rätt portar? Funkar det bra att följa anvisningarna på "port forward"-hemsidan, eller är den inget att ha?

Tack för alla råd!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Port forward"-sidan brukar kunna hjälpa de flesta. Men det är några stycken av dem som skriver mycket i Eforum som har DGL-4300, så fungerar det inte med den webbsidan så kan det fungera att söka och fråga här.

 

[inlägget ändrat 2007-06-24 23:32:00 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är verken mer eller mindre att ställa in på den än på någon annan.

 

Behöver du göra något med port forwarding får du förstås lov att göra det men det är inte alls krångligt.

 

För min del var det bara att plugga in den och köra. Då använde jag dynamiska ipadresser överallt coh det är så den är inställd från början.

 

[inlägget ändrat 2007-06-24 23:42:20 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en nybörjare, vad är en dynamisk ip-adress?

...och lizardKng ska man uppgradera firmware eller bör jag köra på den som är med när jag köpte den, eller är det bra att uppgradera ändå?

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-06-26 23:24:19 av nikej]

[inlägget ändrat 2007-06-26 23:26:16 av nikej]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Ursäkta en nybörjare, vad är en dynamisk ip-adress?

En tillfällig ip-adress som din dator (via DHCP) hämtar från en viss mängd tillgängliga ip-nr. Du får denna tilldelad under en viss tid, ofta den tid du för tillfället är uppkopplad. När du kopplar ner återgår adressen till ISP:ns pool av tillgängliga ip-nr.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man bör uppdatera firmware, det finns ju normalt en anledning till att företaget har lagt tid på att ta fram en ny programversion och det är ju för att det är något problem.

 

Dynamisk IP-adress, en IP-adress som är föränderlig. Motsats till statisk IP-adress som alltid är densamma.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör på 1.4 (daterad 29 juli 2005), har inte haft nån anledning att uppgradera (igen). Den går som tåget helt problemfritt så jag låter den vara.

 

Historiskt (jösses, har jag haft den så länge?) var det lite bekymmer med vissa versioner, det är en anledning till att jag inte vill pilla med den. Om det skulle dyka upp några fel som rättas till skulle jag byta men är det bara nya funktioner som jag ändå inte känner nåt behov av, ja då låter jag det vara.

 

[inlägget ändrat 2007-06-27 08:37:05 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det skulle dyka upp några fel som rättas till skulle jag byta men är det bara nya funktioner som jag ändå inte känner nåt behov av, ja då låter jag det vara.

I och med 1.7 kom "NAT endpoint filtering enabled" för brandväggen...

 

Men jag har kört in 1.8 med datum 2007/03/01 fastän den är en beta. Hade till en början lite bekymmer med att få samtliga datorer ansluta till routern, men 1.8 hade:

"1. Increased compatibility with Wireless cards

2. Solves, disconnect issue when using certain Wireless cards"

http://tinyurl.com/2qwr3g

 

[inlägget ändrat 2007-06-27 10:44:22 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, jag har inget behov av de uppdateringarna och har inga problem med nerkopplingar så jag låter dem vara. Ingen mening att försöka laga nåt som fungerar alldeles utmärkt dygnet runt år ut och år in, det finns roligare saker att pyssla med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst och jag menade inte att framstå som bezzerwizzer nu utan bara berätta att det hade uppstått lite bekymmer för mig i början... Men det är inte alls säkert att dessa berodde på routerns firmware – utförde nämligen 10000 andra åtgärder också i samband med uppdateringen av denna..! ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nikej skrev:

Jag har dock idag följt RN:s råd om en D-link DGL -4300...

Förslaget på denna router är det från början inte alls jag som ska ha några credits för – jag har i min tur läst i denna guldgruva forumet och funnit många goda omdömen om den ifrån, bara taget från minnet nu, bl a lizardKng och NWM.

 

Även om jag brukar skriva rätt mycket själv i forumet och lyckligtvis nog också kunnat hjälpa ganska många så finns det förstås mycket man inte har någon direkt stenkoll på. Det finns helt enkelt inte tid.

 

Virus och dylik ohyra har exempelvis Cecilia bra koll på hur man åtgärdar, för Windowsfrågor behöver man inte gå längre än till Maratonmannens inlägg etc etc...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu var det ju du som kom med rådet så lite credit får du allt lov att ta åt dig :)

 

Som du säger, det finns ingen som orkar ta tag i alla trådar inom "sitt" område så vi får hjälpas åt så gott det går. OK, bortsett från Cecilia då som verkar orka ta tag i allt :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...