Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista 32 bit vs Vista 64 bit


arash82

Rekommendera Poster

Har sökt lite här på e-forum men hittade inga bra trådar om de olika versionerna av Vista 32 bit och Vista 64.

 

Så jag tänkte höra med er angående för och nackdelar mellan dessa två. Några länktips kanske!?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den största (och enda?) egentliga fördelen med 64-bit versionen är att den kan adressera mer minne, >4gb. Så har du inte mer än 4gb minne i din maskin spelar det nog inte någon större roll. Dessutom är hårdvarustödet, t.ex drivrutiner och sådant mycket svårare att få tag i till 64bit Windows.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se också följande:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=908895#910413

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=911651

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=903783

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom är hårdvarustödet, t.ex drivrutiner och sådant mycket svårare att få tag i till 64bit Windows.

Inte min erfarenhet. Till grafikkort, ljudkort, nätverkskort, RAID är det inget problem med x64 drivers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv ingen x64 maskin, men visst är det ju så att det finns fler drivrutiner till 32bit Vista än 64bit, dock kanske inte skillnaden är så stor. Och sedan är det ju inte heller så svårt att bara kolla upp så att grejerna man har/köper har drivrutiner för x64.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om säkerhet är det viktigaste kör då 64 bitars Vista (om du har hårdvara som klarar det)

Om det är kompabilitet (att allt funkar) satsa då på 32 bitars Vista..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sökt lite här på e-forum men hittade inga bra trådar om de olika versionerna av Vista 32 bit och Vista 64.

Köper du Vista Ultimate, så får du 2 DVD:s i boxen. En 32-bitars och en 64-bitars Vista.

Du kan inte ha båda installerade och aktiverade samtidigt, utan du får köra antingen den ena eller den andra. Men det är inget problem att skifta.

På detta sätt kan du själv komma fram till vilken version som passar dina behov bäst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köper du Vista Ultimate, så får du 2 DVD:s i boxen. En 32-bitars och en 64-bitars Vista.

 

 

Hela idén med denhär tråden var ju att slippa "prova" mig fram...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela idén med den här tråden var ju att slippa "prova" mig fram...

Hoppas du blivit lite klokare av svaren och förstår att 64-bitars är operativsystemet som gäller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla upp om det finns 64-bit drivrutiner till din hårdvara, gör det det så finns det väl egentligen ingen anledning att köra 32-bit versionen. 64-bit är ju framtiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ldt0 skrev:

 

64-bit är ju framtiden.

Well said!

 

Windows Vista är det sista? operativsystemet som Microsoft släpper som 32-bitars. Nästa OS finns bara i 64-bitars.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows Vista är det sista? operativsystemet som Microsoft släpper som 32-bitars. Nästa OS finns bara i 64-bitars.

 

Japp, och det lär ju dröja innan 64-bit inte räcker längre, teoretiskt kan man ju då adressera upp till 16 exabytes, det är väl mer än den sammanlagda ramminnet i samtliga jordens datorer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Hoppas du blivit lite klokare av svaren och förstår att 64-bitars är operativsystemet som gäller

 

Jag kom fram till det motsatsa. Att jag helt enkelt inte har något att vinna av 64-bitars, då jag inte kan ha mer ram, och heller inte efterfrågar högre säkerhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Windows Vista är det sista? operativsystemet som Microsoft släpper som 32-bitars. Nästa OS finns bara i 64-bitars.

 

 

Smart att gardera med ett "?" där! Har precis installerat Windows7 Ultimate 32 bit Beta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...