Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

E-faktura, bra för vem?


MarkkuS

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har länge försökt stå emot e-fakturor. Anledningen är främst att jag vill samla alla mina räkningar i en pärm och i efterhand kunna se vad jag har betalat och vad räkningen avser.

 

Men numera får man ofta betala en extra avgift om man vill ha en pappersfaktura :-(

 

Så om jag accepterar e-faktura och vill ha den på papper, får jag själv skriva ut den. Så pappersförbrukningen minskar inte, utan det är bara företaget som slipper skriva ut och skicka fakturan.

 

Alternativet är att man inte alls skriver ut några räkningar, men hur fungerar det om jag om efter några år vill läsa dessa? Exempelvis el/tele fakturorna innehåller ju massor av information. Dessa stora företag har kanske möjlighet att i efterhand skicka en kopia på en faktura, men hur fungera det med mindre firmor/privatpersoner? Det känns osäkert.

 

Kommentarer?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem vinner?

 

Företaget - lägre kostnader, kan man tro, och en enklare hantering

Miljön - mindre post att dela ut kanske kanske ger en mindre miljöpåverkan, mindre papper

Du - får dina räkningar direkt i din e-bank, rätt betalningsdatum, rätt kontrollsiffror osv.

 

Spara e-fakturor - två sätt finns

1: Skriv ut dem. Ja, du har sparat in mängden papper ett kuvär utgör ivartfall.

2: "Skriv" ut som en PDF-fil. Spara sedan under lämpliga namn, lämpliga kataloger och håll med en oberoende backup av dessa. (likt du gör men andra viktiga filer får jag hoppas).

 

Gratis PDF-skrivare är inget problem att finna om du inte har en idag. Och tänk vad trevligt att slippa pärm efter pärm med papper.

 

Svaret på frågan ovan är enkel - alla med en dator och en e-bank har att vinna på e-fakturor.

 

 

Fast det är sant, det är inte alltid helt lätt att se till att man har en säker och alltid läsbar kopia av ett digitalt dokument.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag vill ha så lite papper som möjligt. Allt viktigt har jag som PDF-filer, betydligt lättare att hitta än i ett gäng pärmar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Alternativet är att man inte alls skriver ut några räkningar, men hur fungerar det om jag om efter några år vill läsa dessa? Exempelvis el/tele fakturorna innehåller ju massor av information. Dessa stora företag har kanske möjlighet att i efterhand skicka en kopia på en faktura, men hur fungera det med mindre firmor/privatpersoner? Det känns osäkert.

 

Vad för information står på fakturorna som du vill ha reda på om några år?

...den informationen är säkert inaktuell i så fall.

 

Nordea sparar E-fakturorna ett år i historiken. Längre tror inte jag man behöver ha fakturorna. Bevisar ändå inget om företaget vaknar och påstår att du inte betalt. Då är det kontoutdraget från banken du får bevisa att du betalt.

 

Din elleverantör och teleoperatör har säkert en internetsida där du kan logga in och kolla din förbrukning och få informationen du behöver. Telia har t ex "Mina sidor" och Öresundskraft (för min del) har liknande med kundnummer där jag kan logga in och kolla uppgifter som kan intressera mig.

 

E-fakturor tycker jag är mycket smidigt. Behöver inte ha hyllmeter med pärmar innehållande fakturor längre.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv brukar jag ha en tendens att sprida mina fakturor både här och där i lägenheten (slarvigt jag vet, men jag är ju så ansvarsfull annars ;) ). En e-faktura har jag aldrig tappat bort så det tillsammans med att allt är förifyllt tycker jag är de största fördelarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det är sant, det är inte alltid helt lätt att se till att man har en säker och alltid läsbar kopia av ett digitalt dokument.

 

Genom en genomtänkt backupstrategi kan det vara betydligt enklare än med papperskopior!

 

Skanna in dokument, arkivera och ta backup. Katalogisera inskannade dokument med program som t ex iView.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ahr hittills alltid tackat nej till e-fakturor. De blir bundna till ett konto i sin internetbank. Vad händer om man av nån anledning inte kan betala e-fakturan genom sin internetbank? En obetald hyra är inte bra...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Vad händer om man av nån anledning inte kan betala e-fakturan genom sin internetbank?

 

Det händer varken mer eller mindre än om du inte betalar en vanlig faktura. Enda skillnaden är att du får den i din inkorg på banken istället för i din vanliga postlåda i lägenheten.

 

Edit:

För min del är det suveränt med E-faktura, då jag framöver kommer att flytta på mig ganska rejält och inte alltid kan vara hemma och tömma min brevlåda. Nu får jag räkningarna rakt in på mitt bankkonto, som jag kommer åt överallt! Fem plus!

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-06-23 00:04:23 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Förlåt, men vad har Nordea med detta att göra? Det är ju knappast deras "fel" att företag vill skicka fakturan genom banksystemet istället för att anlita Posten för samma tjänst, fast med 2 dagars delay.

 

Jag tycker det är KANON att få allt skit på ett ställe. Om man sen får det via brevinkastet genom dörren eller på Handelsbankes hemsida, är strunt samma - bara man betalar!

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-06-23 01:08:19 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
De blir bundna till ett konto i sin internetbank

 

Beror nog på bank. Jag har SHB och kan välja vilket konto jag vill belasta för varje faktura.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jo som sagt, jag får nog snart krypa till korset och börja acceptera e-fakturor. Ett problem blir att vissa räkningar kommer på papper och vissa elektroniskt. Så om man eventuellt vill leta efter något får man leta på ännu fler ställen än förut.

 

Bäst vore att man hade en scanner och hade allt elektroniskt, men sådant tar också tid att göra.

 

En annan synpunkt är backup-hanteringen. När det gäller räkningar tror jag att företag kan kräva betalning upp till 5 år efteråt (om inte ännu längre). Så då gäller det att kunna bevisa att man har betalat. Det är främst av den här orsaken jag vill spara på gamla räkningar. Jag slänger dem efter 10år.

 

Någon sa också att man alltid kan vända sig till banken efteråt. Kanske det, men det medför ytterligare krångel. Jag själv har exempelvis bytt bank flera gånger senaste åren. (Nordea->SHB->Skandiabanken->ICA banken).

 

Så det blir kanske dags att köpa en scanner nu :-)

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-06-23 08:39:44 av MarkkuS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska vi prata backup-strukturer?

Nej, kanske inte men visst är det en del av e-fakturor att se till att man kan spara dem minst lika säkert som de fakturor/räkningar man har på papper.

 

Grunden är inte så svår, men att som privatperson helt upprätthålla den vet jag inte hur många som klarar.

1: Spara i format som är framtidssäkert (PDF torde vara det)

2: Katalogisera "vettigt"

3: Skapa löpande backup på oberoende media. (hårddiskar, optiskt media, web-baserat. Gärna på två olika medier)

4: Underhåll/kontrollera löpande existerande säkerhetskopior. Ex.v. DVD/CD bör förnyas regelbundet, hårddiskar kan krascha, web-företag kan upphöra.

 

 

Vad gäller papperskopior - äsch, skanna inte in dem. Behåll dem på papperet om du har möjlighet. Däremot - för in en notering i dina kataloger på datorn att räkningar från Tjolahopp AB år 2007 finns i pärm 2007 A. Enkelt.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska förtydliga min undran:

 

Vad händer om man inte e-fakturan, d v s om nån länk i kedjan mellan min dator och banken falerar? Pengarna finns på kontot, jag vill betala men tekniken strular?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var lite otydlig: Jag menar att de blir bundna till en viss bank. En pappersräkning kan vem som helst betala "var som helst". En räkning som ligger i din "inbox" på internetbanken kan bara den som har tillgång till det bankkontot genom en dator betala.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Tja, om du inte kommer in på internetbanken kan du inte heller betala dina vanliga pappersräkningar, förutom att promenera iväg till banken eller kassaservice.

 

Att tekniken skulle strula i en hel månad (normal betalningstid) anser jag vara så osannolikt att det inte finns.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Du har rätt, men jag ser inte problemet. Vill du att någon annan ska betala är det ju bara att skriva ut räkningen och den till rätt person.

 

Om det nu är fel person som får räkningen till sin inbox, ska man nog prata med den som skickar räkningen, att dom skickar den till rätt person.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, om du inte kommer in på internetbanken kan du inte heller betala dina vanliga pappersräkningar, förutom att promenera iväg till banken eller kassaservice.

 

Eller närmaste brevlåda. :)

 

De GÅR att betala, de som ligger låsta i t ex min internetbank går INTE att betala om tekniken strular.

 

Att tekniken skulle strula i en hel månad (normal betalningstid) anser jag vara så osannolikt att det inte finns.

 

Det håller jag absolut med! Jag har väl heller aldrig påstått att den ska krångla en hel månad?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller pappersfakturor så är man skyldig att betala dem även om man inte fått själva fakturan, t.ex om posten tappat bort den. Man kan alltså inte skylla på att man inte fått fakturan.

Detta gäller ju troligen även e-fakturor vid tekniska problem osv. Fodringsägaren kan ju t.ex inte ta ansvar för om din bank har tekniska problem, är ju kanske en annan sak om det är fodringsägaren själv som felat, och då ger de säkert dessutom anstånd.

 

Och är det så att man har problem och inte kommer åt sin faktura, oavsett om det är papper eller en e-faktura, så kan man ju alltid kontakta fodringsägaren och be att få uppgifter så att man kan göra en manuell betalning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Jag har väl heller aldrig påstått att den ska krångla en hel månad?

 

Nej, det har du inte. Jag bara tolkade ditt inlägg som du inte kan betala pga tekniskt strul och det är ju sällan att det strular så länge att man missar en betalning på 30 dagar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har väl mer med mina egna vanor att göra, jag lever fortfarande kvar i "betala räkningar i slutet av månaden"...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...