Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

grafikkortets drivrutiner slutat fungera.


suzack

Rekommendera Poster

tjena!

 

Skulle testa Colin Mcrae DiRT, och det pallade inte min dator antagligen. Första gången ja testa så hacka spelet när ja kom till menyerna och det kom upp en ruta som stod att grafikkortets drivrutiner har slutat fungera, för att de ska fungera igen så lä du starta om datorn, vilket ja gjorde och det funkade. Sen testa ja en gång till och samma sak hände, fast när ja väl startat om datorn så ville inte grafikkortet fungera, utan skärmen vart svart ständigt och färgerna va konstiga och datorn va apseg.

 

Efter ett par timmars vila så funka datorn igen precis som vanligt. Så ja laddade hem nått nytt på Nvidias hemsida och dum som ja va så testade jag spelet en gång till. Samma sak hände! Men nu vägrar datorn gå tillbaka där den fungerade och jag får lov att hålla på med datorn i felsäkert läge eftersom den är hur seg som helst vanlig, och färgerna är inte korrekta, alltså är grafikkortet ur funktion? Jag är inte så jättebra på datorer, skulle behöva hjälp om hur jag ska fixa detta problem. Varför går datorn inte tillbaka till sitt förra läge efter man har startat om den? jag har testat systemåterställning men samma problem kvarstår. Jag har testat att stoppa i Nvidia skivan och installera om det, men fortfarande nå fel på grafikkortet. Dags att ominstallera windows? har ett Geforce 6600, vilket inte är så jättebra.. men men..

kör just nu i felsäkert läge!

 

vore väldigt tacksam för svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har ett Geforce 6600, vilket inte är så jättebra.. men men..

"Supported Graphics cards

ATi Radeon x1300, x1600, x1800, x1900, x1950

nVidia Geforce 6800, 7100, 7300, 7600, 7800, 7900, 7950, 8800"

http://www.codemasters.co.uk/support/requirements.php?gameid=2012

 

Samtliga av dessa kort har hårdvarustöd för DX 9.0c (GF 8800 även DX 10) vilket GF 6600 också har, och eftersom spelet stöder GF 7100-7300 så nog ska det funka även med ditt kort.

 

Vid sidan av grafikdrivaren så pröva också med att uppdatera chipsetdrivarna samt DX. Vad moderkortet har för chipset kan cpu-z upplysa om...

http://www.cpuid.com/cpuz.php

...och juniutgåvan av DX tankas här:

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=sv&FamilyID=b406cf67-d926-463b-99e8-27199d6626b5

 

Edit:

Den 16:e släpptes förresten en patch för spelet – använder du den?

http://www.gamershell.com/download_19641.shtml

Description:

[log]* Fixed a bug where entering the options menu inside the game with no active sound card present would cause the game to crash.

* The game will now display an error message and prompt the user to quit the game when graphics settings are set beyond their hardware capabilities.

* Fixed an issue where on rare occasions vehicle's bonnets/wings would be invisible on entering a race.

* Corrected the minor miss spelling of Portuguese in the game.

* Fixed a bug that caused the game to crash when regaining focus from another application, or the desktop.

* The sound mixer now defaults to SOFTWARE, for improved game performance. D3D and OPENAL are still available, for higher quality.

* Increased maximum Head-cam movement speed by 50%[/log]

 

[inlägget ändrat 2007-06-21 09:57:01 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo visst skulle det ha funkat, men inte det som är problemet nu.

Spelet struntar ja i för tillfället, ja vill ha ordning på datorn!

Jag har ominstallerat grafikkortet och uppdaterat chipset och DX men den blinkar ständigt eller så går den inte igång alls, är tvunen att köra i felsäkert läge.

Förstår inte hur det kan bli så. Första och andra gången grafikkortets drivrutiner sluta fungera så gick de igång igen efter man startat om datorn ett par gånger, men inte nu. Nu är den dålig hela tiden.

 

Tack för svar, kom med flera förslag om du har!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...
...och juniutgåvan av DX tankas här:

 

Bör man uppdatera DX med jämna mellanrum? Det har jag faktiskt aldrig haft en tanke på förrän jag såg detta inlägg. Är detta inget man får automatiskt via Windows Update?

 

När jag kör dxdiag så står det att jag har DirectX-version: 9.0c (4.09.0000.0904). Det är säkert en väldigt gammal version.

 

 

[inlägget ändrat 2007-07-21 10:50:43 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bör man uppdatera DX med jämna mellanrum?

Exempelvis nyare spel kan kräva uppdaterade versioner... Men nödvändig utgåva av DX brukar ju behändigt nog också finnas med på spelskivan. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tackar givetvis! :) Råkar du ha kvar Dellburken som fick några välbehövliga uppgraderingar för några år sen?? Antar att den då får jobba rätt hårt numera även om den faktiskt fick några års längre liv. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst har jag kvar Dellburken. Och nog svettas den alltid, men nu har jag ju inte köpt några nyare spel och på senare tid har den mest använts till simplare uppgifter. En kompis håller dock på att tjata om att jag ska börja spela WoW och det ser ju ut som min dator uppfyller rekommenderade specifikationer för detta spel med råge (förutom RAM som ligger precis som rekommenderat). Tänkte testa om den klarar av det när jag får semester. Om den gör det så har den väl inte riktigt gjort sitt ännu.:-).

 

Hur som helst så ska det bli kul den dan jag bestämmer mig för en helt ny dator. Då får vi benchmarka och ha oss i det oändliga :). Vad jag dock inte riktigt gillar är att även nya grafikkort verkar bli enormt heta även i idle. En kompis har ett GF8800GTS och häromdagen när jag bad honom kolla GPU-tempen så låg den på 68 grader i idle. Är detta normalt för nya kort med bra prestanda? Det var ingen fläktlös historia (om det nu finns för dessa kort) utan en fläkt blåste ut luften bak på lådan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kompis håller dock på att tjata om att jag ska börja spela WoW och det ser ju ut som min dator uppfyller rekommenderade specifikationer för detta spel med råge (förutom RAM som ligger precis som rekommenderat). Tänkte testa om den klarar av det när jag får semester.

Okej men jag syftade mest på nyare spel... WoW är trots allt tre år gammalt..! Och har därför låga "recommended specs":

http://www.worldofwarcraft.com/info/faq/technology.html

Så inte ska det vara några bekymmer alls för din gamla trotjänare. :-)

 

Vad jag dock inte riktigt gillar är att även nya grafikkort verkar bli enormt heta även i idle. En kompis har ett GF8800GTS och häromdagen när jag bad honom kolla GPU-tempen så låg den på 68 grader i idle. Är detta normalt för nya kort med bra prestanda?

Ja det är inget onormalt och jag kan ju säga att kompisens kort faktiskt går svalt... Mitt 8800GTS pendlar kring 77-79 grader i idle men tack och lov är skillnaden vid full fart inte så stor då tempen hamnar på ca 82 grader. Varför mitt kort ändå går tio grader varmare än din polares är nog dels för att lådan är ljudisolerad men en desto större anledning är nog det att tre Raptordiskar (10000RPM) sitter precis framför det sju meter långa grafikkortet, och framför dessa en chassifläkt för att kyla dem vilket förstås ger biverkningen att varmluften då blåses rakt mot kortet. En till chassifläkt sitter baktill i lådan för att kompensera lite för detta och hjälpa till att dra ut varmluften. Men även om kortet fortfarande kan tyckas gå varmt är det faktiskt inte någon fara alls – moderna kort tål att steka ägg och fläsk på. ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men även om kortet fortfarande kan tyckas gå varmt är det faktiskt inte någon fara alls – moderna kort tål att steka ägg och fläsk på.

 

Ja, det måste de ju sannerligen göra med tanke på den hårtork som både du och min kompis verkar ha i datorn :-). Jag förstår inte varför korten måste dra så mycket när man inte spelar. Är inte en del av kortet inaktivt i det läget (de s.k. 3d kretsarna)? Borde väl gå att konstruera smarta strömsparfunktioner som träder in när man bara sitter och surfar med sitt värstingkort. Men lite knepigt är det ju uppenbarligen eftersom korten fortfarande t.om. kan hålla en lägenhet i Kiruna varm :-).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

G80 innebar en fullständigt omarbetad arktitektur med introducerandet av s k "stream processors" – 96 till antalet för 8800GTS. De flesta känner ju till begreppet med klockfrekvens för GPU:n respektive minnet (513/1584MHz för mitt kort från Point of View), men dessa stream processors arbetar i en helt egen klocka, som är mer än dubbelt högre än 513MHz, närmare bestämt så 1188MHz. Så det blir ju litegrann att kyla då. ;-)

 

Men lite knepigt är det ju uppenbarligen eftersom korten fortfarande t.om. kan hålla en lägenhet i Kiruna varm :-).

Vi har åtminstone sluppit det ihärdiga regnandet den här sommaren. ;-) Södra Sverige har väl snart regnat ner i havet... Och jag såg i NSD att delar av London riskerar att översvämmas! Vad händer med klimatet?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag såg i NSD att delar av London riskerar att översvämmas! Vad händer med klimatet?!

 

Ja, inte vet jag men något tycks vara rejält fel iaf. Ska bli spännande att se hur det är i Barcelona dit jag ska fara nu på söndag. Kanske stryker stan med i någon gigantisk orkan eller i ett jätteskyfall någon dag när man tror sig få en härlig dag på stranden :-).

 

Om vi för en sekund återgår till grafikkort så tänkte jag höra med dig om du generellt rekommenderar att köra den senaste Nvidiadrivaren även till ett äldre kort. När jag går in på Leadteks hemsida så ser jag att man där ligger kvar på 77.77 för mitt kort, vilket man undrar beror på att de funnit att nyare drivare inte är lika stabila till detta kort eller om det är av ren lathet att uppdatera drivaren till ett kort som börjar bli stenålder:

http://tinyurl.com/yryygo

 

Själv brukar jag förstås gå direkt till Nvidia men nu tittade jag bara för skojs skull vad de lade ut på korttillverkarens hemsida.

 

Det jag speciellt tänker på nu är att ifall jag får för mig att uppgradera till senaste DirectX så kanske det är speciellt viktigt att även ha den allra senaste drivaren till grafikkortet. Eller är det framförallt om man spelar nyare spel (som ändå knappt går att spela på mitt kort med rimligt kvalitet) som man har störst nytta av senaste drivaren, eftersom många buggfixar väl är riktade mot enskilda och kanske framförallt nyare spel , eller hur är det med den saken??

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska bli spännande att se hur det är i Barcelona dit jag ska fara nu på söndag.

Vad man har hört är det oerhört varmt i sydeuropa och extremt regnigt nordväst. Jag var på Korfu i september och det var då lika varmt som normalt under högsommaren..!

 

Om vi för en sekund återgår till grafikkort så tänkte jag höra med dig om du generellt rekommenderar att köra den senaste Nvidiadrivaren även till ett äldre kort.

Ja generellt gör jag det men det beror på. För Atikort utvecklas drivaren inte längre för ännu äldre kort än dem med GPU:n R300 d v s Radeon 9500/9700. Men nu var det ju faktiskt Nvidia det var frågan om. ;-)

 

Uppdateringar brukar förstås inte alltid röra spelbuggar utan även t ex video, vid sidan av mera generella uppdateringar (som gäller alla kort) etc. Och så får man ju inte stöd för nyare opengl ifall drivaren inte uppdateras (även om hårdvaran förstås också måste klara av de nya funktionerna innan de kan nyttjas av kortet, t ex SM 4.0 i opengl 2.1 klarar ju bara GF 8 av).

 

Här har någon bemödat sig med att ta fram en lista över de senaste fixarna för olika kortmodeller:

http://www.laptopvideo2go.com/forum/index.php?showtopic=10214

 

Listan är lite daterad men är ändå intressant att kika i. För 6600GT ser man att 91.31 innehöll "MPEG file in full screen clone mode" och den är ju förstås en hel del nyare än 77.77 som Leadtek fortfarande erbjuder.

 

Jag ser egentligen ingen anledning till varför du inte skulle fortsätta uppdatera från Nvidia som vanligt. Men det innebär inte enbart fördelar alla gånger. För mitt GF 8 och XP64 är Forceware 158.22 den senaste versionen vilken dock får Neverwinter Nights att sluta fungera(!) Och nu råkar jag lira en expansion till spelet och använder därför 158.19.

 

Uppdateringar av DX respektive grafikdrivaren tycker jag borde få gå hand i hand – nya versioner av DX har gamla drivare inte stöd för.

 

Edit:

Jodå nog fixas det fortfarande för ditt kort alltid. :) 162.18 som släpptes den här månaden för XP32 har, för 6600GT, "After hot unplugging a DVI monitor, the monitor is still recognized by the NVIDIA Control Panel."

http://www.nvidia.co.uk/object/winxp_2k_162.18_uk.html

[inlägget ändrat 2007-07-28 04:04:55 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdateringar av DX respektive grafikdrivaren tycker jag borde få gå hand i hand – nya versioner av DX har gamla drivare inte stöd för.

 

Okay, och det betyder konkret att drivare och DirectX blir inkompatibelt och därmed kan leda till krascher och dylikt eller blir följden snarare att man helt enkelt missar nya "grafik-finesser"?

 

Sen kan man ju fundera på vad som händer om spelet vill ha senaste DirectX medan man bara har ett äldre installerat. T.ex. på WoW:s hemsida står de någonstans att man ska använda senaste DirectX från MS, men spelet fungerar ju bra för många som inte brytt sig om att uppdatera. Om spelet försöker att använda funktioner från en nyare version av DirectX än man har så borde det ju gå åt skogen. Eller hur kan det ändå fungera?

 

Förresten, för att inte hamna för mycket utanför banan så måste jag bekräfta med dig att jag förstått saken rätt när jag förstått det som att DirectX är ett lager mellan spel och drivare. Spelet använder API:et i DirectX medan DirectX kommunicerar mot drivaren som i sin tur kommunicerar med grafikkortet. Är detta korrekt?

 

 

[inlägget ändrat 2007-07-28 09:45:55 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay, och det betyder konkret att drivare och DirectX blir inkompatibelt och därmed kan leda till krascher och dylikt eller blir följden snarare att man helt enkelt missar nya "grafik-finesser"?

Lite av båda delarna skulle jag nog vilja påstå åtminstone för de lite större uppdateringarna som t ex från DX 9.0 till 9.0B eller 9.0C, beroende på vilket spel eller annan applikation det är frågan om. Vad man kanske inte ska glömma bort är att DX ändå är en del av själva Windows och som inte enbart sköter om ljudet och bilden för spel utan även lite andra saker, och när det släpps uppdateringar finns det självklart anledningar till det.

 

T.ex. på WoW:s hemsida står de någonstans att man ska använda senaste DirectX från MS, men spelet fungerar ju bra för många som inte brytt sig om att uppdatera.

På varenda spelfodral man kan hitta står samma sak "installera senaste drivaren samt DX". Men vad är egentligen senaste drivaren respektive DX? Det förändras ju hela tiden från den ena veckan till den andra. För WoW stod det "DirectX® 9.0c (included) and latest video drivers" och det tolkar jag som att det räcker bra med versionen DX som kom inkluderad redan i SP 2 för XP (men jag gissar att spelet inte ens använder SM 3.0 varför det mest troligt funkar med ännu äldre versioner också, och säkert också med äldre drivare än Forceware 66.xx(?)). Nu är väl WoW redan tre år gammalt men exempelvis F.E.A.R har jag för mig inte ens går att installera ifall man inte går med på att även köra in oktober 2005-uppdateringen av DX.

 

...DirectX är ett lager mellan spel och drivare. Spelet använder API:et i DirectX medan DirectX kommunicerar mot drivaren som i sin tur kommunicerar med grafikkortet. Är detta korrekt?

Förenklat är väl gången API:n för spelet (t ex D3D), DirectX, grafikdrivare – som tolkar och översätter det förras instruktioner/kommandon åt – hårdvara... För opengl krävs också s k "runtimes" som ingår i XP. Spelet tror att det faktiskt har tillgång till grafikkortet när det som det egentligen bara ser är den virtuella PC:n som Windows har byggt upp. :)

 

Lite svårt att riktigt kunna sammanfatta nån vettig översikt. :-/ Och antagligen sa jag intenting nu som du egentligen inte redan visste. :-P

 

[inlägget ändrat 2007-07-28 21:41:45 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite av båda delarna skulle jag nog vilja påstå åtminstone för de lite större uppdateringarna som t ex från DX 9.0 till 9.0B eller 9.0C, beroende på vilket spel eller annan applikation det är frågan om.

 

Ja just det, jag tänkte nog mer på de uppdateringar som släpps för en och samma version. Enligt wikipedia så släpps uppdateringar för DirectX 9c vanligtvis ett par gånger i månaden. Men så länge man talar om samma version så kanske dessa uppdateringar enbart innebär buggfixar och finjusteringar och inte nyare och bättre grafikmöjligheter.

 

Hursomhelst så är det nog än viktigare att uppdatera drivaren om man gillar att hänga med i senaste verionen av DirectX, just för att säkerställa kompatibliteten. Men jag antar att det generellt är viktigare att hålla sig ajour med nya releaser av drivaren än av DirectX. I alla fall pratas det ju betyligt mera i olika sammanhang om att uppdatera grafikkortsdrivaren än om att uppdatera DirectX. Det var faktiskt först när jag läste den här tråden som jag ens tänkte på att det kanske är klokt att även uppdatera DirectX (och nu menar jag inte en uppdatering från t.ex. B till C, vilket självklart kan vara avgörande, utan en uppdatering inom en och samma DirectX-version).

 

 

För WoW stod det "DirectX® 9.0c (included) and latest video drivers" och det tolkar jag som att det räcker bra med versionen DX som kom inkluderad redan i SP 2 för XP

 

Var jag såg att man skulle uppdatera till senaste DirectX var under FAQ:n där man tog upp problem med krascher (inte för att det har kraschat för mig men det är ändå kul att läsa lite här och där :-)). Men det kan ju hända att det inte spelar någon större roll vilken uppdatering av DirectX man har så länge det är version 9c. Jag menar, "senaste versionen av DirectX" kan ju dels tolkas som att man ska se till att ha version 9c och dels som att man bör ha den senaste uppdateringen av version 9c. Det framgick ju inte av FAQ:n.

 

Nä nu är det nog ändå dags att börja packa. Åker ju mitt på dagen i morgon :-).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
...och juniutgåvan av DX tankas här:

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=sv&Fa

milyID=b406cf67-d926-463b-99e8-27199d6626b5

 

Hej RN!

 

Jag skulle idag testa att uppdatera DirectX från länken du angav ovan, men måste ha gjort något misstag. Jag klickade på hämta och "Run". Efter ett tag kom en dialogruta upp som frågade vart jag ville lägga de extraherade filerna. Jag lade dem i C:\tmp och tryckte OK. Därefter fylldes mappen med en massa cab-filer men inget mer hände.

 

När jag kör dxdiag så visar det att jag har samma verion som tidigare. Vad gjorde jag för fel? Är cab-filerna de som i dialogrutan benämdes för de extraherade filerna och kan man ta bort dem? Jag lade dem i tmp-mappen eftersom jag antog att det var något som bara används under själva installationen och därefter kan raderas.

 

EDIT:

Ser att det finns någon variant som kallas webinstaller här. Vad är skillnaden mot den du länkade till? Nu vågar jag inte testa den förrän jag rett ut vad som hände i förra försöket :).

 

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=2da43d38-db71-4c1b-bc6a-9b6652cd92a3&displaylang=en#Instructions

 

EDIT2:

Fanns ju en setup-fil i mappen också :). Får skylla på en enorm trötthet att jag missade den till att börja med. Men trots att jag körde den så förblir versionen densamma (4.09.0000.0904). Nyaste filen jag kan se under fliken DirectX-filer i dxdiag är daterad 2006-10-18.

 

[inlägget ändrat 2007-08-08 20:54:06 av danh35]

[inlägget ändrat 2007-08-08 23:35:48 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarar väl mig själv när ingen annan gör det (RN, jag lovar dig massor av poäng). :)

 

Det kanske var tur att DirectX inte gick att uppgradera eftersom de senaste grafikkortsdrivrutinerna från Nvidia (168.18) visade sig vara förödande till mitt (snart) pensionsfärdiga GF 6600GT. Jag märkte att prestandan sjönk radikalt och när jag undersökte saken med programmet Process Explorer så visade sig att Hardware Interrupts and DPC (Deferred procedures calls) plötsligt började dra 5% av CPU:n när jag inte gjorde något alls med datorn. En återgång till en stenåldersdrivare (77.77) gav åter att processoranvändningen ligger mellan 0-2% i idle. Så det verkar uppenbarligen som att det inte alltid fungerar så bra att ta den senaste drivaren till ett äldre kort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej danh35! :)

Svarar väl mig själv när ingen annan gör det...

Själv hade jag faktiskt helt missat ditt inlägg från 8:e aug..! :-P

 

Jag har iaf inte prövat 168.18 utan har stannat kvar vid 158.19 för att Neverwinter Nights slutar fungera efter denna (spelar ingen roll om det är XP-32 eller -64), och för Vista använder jag 168.22.

 

Men inte ska du väl behöva backa tillbaka till så gammalt som 77.77..! Lillebrorsan använder 94.24 för sitt 6800U och den funkar iaf bra:

http://www.nvidia.co.uk/object/winxp_2k_94.24_uk.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men inte ska du väl behöva backa tillbaka till så gammalt som 77.77..!

 

Nej, det har du nog rätt i, men jag googlade bara lite efter vad folk verkar ha tyckt varit en stabil drivare till mitt kort och då blev det denna. Det är också 77.77 som Leadtek har ute på sin hemsida. Och WoW som jag kör lite nu verkar faktiskt trivas bra med denna drivare från stenåldern :).

 

Hade du själv testat att uppdatera DirectX enligt den metod jag testade (som jag beskrev i tidare inlägg i denna tråd)? Förstår inte varför jag ändå har kvar den gamla versionen. Men om jag kör med äldre drivare så är det väl som sagt en fördel att uppdateringen gick åt skogen :-).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade du själv testat att uppdatera DirectX enligt den metod jag testade (som jag beskrev i tidare inlägg i denna tråd)?

Ja det har jag gjort och mycket riktigt packas filerna bara upp i en mapp varefter man måste köra setupfilen manuellt, såvida man inte använder den lilla "dxwebsetup.exe".

 

Förstår inte varför jag ändå har kvar den gamla versionen. Men om jag kör med äldre drivare så är det väl som sagt en fördel att uppdateringen gick åt skogen :-).

Men jag tror nog inte att installeringen gick åt skogen ändå? :) Om du kollar i Windows\system32 ska där nu finnas en hel hög med nya dll-filer, för Direct3D 9 så upp till d3dx9_35.dll. Och t o m D3D 10-filer ska finnas där men dem har man knappast nån nytta av på Windows XP utan de är förstås avsedda för Vista (är ju samma installationsfil för alla operativsystem).

 

Apropå drivrutinen ja... För att ta ett exempel vill jag minnas att spelet Psychonauts använde d3dx9_25.dll (april 2005). I början hade jag bekymmer att få igång spelet alls men så testade jag kopiera in den dll-filen i spelets rootkatalog och efter det så hoppade det igång! :) Men iaf så bör ju grafikdrivaren helst inte ha några problem att komma överens med – vilka filer det nu är som körs av respektive spel – utan bör nog vara av tillräckligt uppdaterad version.

 

P.S. Tackar för poängen, men inte för att jag tyckte svaret var värt någon. :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag tror nog inte att installeringen gick åt skogen ändå? :) Om du kollar i Windows\system32 ska där nu finnas en hel hög med nya dll-filer, för Direct3D 9 så upp till d3dx9_35.dll.

 

Javisst gör de det, du har som vanligt rätt :-). Frågan är varför dessa filer inte syns när man använder verktyget dxdiag (under fliken DirectX-filer)?

 

Behålls alltså de gamla versionerna av Direct3D när man uppdaterar? I så fall spelar det väl ingen roll om man har äldre versioner av drivrutinen till ett nyare DirextX (såvida spelet inte använder de nyare dll-erna förstås)? För det är väl framförallt om spelet använder en nyare dll och man har en äldre drivare som det kan skära sig, eller?

 

 

För att ta ett exempel vill jag minnas att spelet Psychonauts använde d3dx9_25.dll (april 2005). I början hade jag bekymmer att få igång spelet alls men så testade jag kopiera in den dll-filen i spelets rootkatalog och efter det så hoppade det igång!

 

Jag känner att jag inte riktigt har koll på hur det här hänger ihop men du brukar ju ha en enastående förmåga att bringa klarhet i det mesta kring sånt här så jag kommer med lite dumma frågor.

 

Fick du inte igång spelet för att spelet letade efter dll:en på fel ställe, eller vad var orsaken? För om jag förstår dig rätt så hade du den version som spelet krävde i din system32-katalog.

 

Sen undrar jag om du vet ifall varje spel använder en specifik version av d3dx9_xx.dll, eller kan det variera beroende på hur uppdaterat DirectX man har, dvs att spelet kontrollerar installerade versioner av DirectX och anpassar sig därefter? Om spelet ifråga använder t.ex. d3dx9_25.dll så borde det väl inte ha någon betydelse om jag inte kör med den absolut senaste drivrutinen ifråga om DirectX-kompatibilitet (enligt mitt resonemang ovan)?

 

 

Tackar för poängen, men inte för att jag tyckte svaret var värt någon.

 

Jag vet inte vilket svar du refererar till här, men totalt sett så är du absolut värd alla poäng jag gett. Det är fullkomligt ovärderlig hjälp du gett i olika frågor som man annars skulle ha grubblat på till fördärvelse. Jag hör till den kategorin människor som gärna vill gå ett steg längre när det gäller förståelsen för det man håller på med och då är såna som dig en enorm tillgång.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det är väl framförallt om spelet använder en nyare dll och man har en äldre drivare som det kan skära sig, eller?

Ungefär så är min uppfattning också.

 

Jag känner att jag inte riktigt har koll på hur det här hänger ihop men du brukar ju ha en enastående förmåga att bringa klarhet i det mesta kring sånt här så jag kommer med lite dumma frågor.

Ifall jag hade haft ett mera utvecklat känsloliv hade jag förmodligen rodnat nu..! ;-) Men ger dig poäng i stället för att visa min tacksamhet, det är inte varje dag man får sådana komplimanger. :-)

 

Fick du inte igång spelet för att spelet letade efter dll:en på fel ställe, eller vad var orsaken? För om jag förstår dig rätt så hade du den version som spelet krävde i din system32-katalog.

Svårt att säga varför det inte fungerade från början... Spelets installationsprogram hade inte ens kopierat in nån d3dx9_25.dll i mappen (som också är fallet med flertalet spel) men som sagt började det funka av att bara kopiera dit filen manuellt (kopierade den helt enkelt bara ifrån system32).

 

Värt att nämnas förresten är att installationen hade skett under Vista där det fungerade utan anmärkning – klagomålen kom när jag bootade upp datorn med XP64 och ville spela därifrån i stället (ofta funkar det att lira med ett annat OS trots att spelet inte ens är installerat under detta).

 

Sen undrar jag om du vet ifall varje spel använder en specifik version av d3dx9_xx.dll, eller kan det variera beroende på hur uppdaterat DirectX man har, dvs att spelet kontrollerar installerade versioner av DirectX och anpassar sig därefter?

Du ställer inte alls några dumma frågor utan den här var riktigt intressant. Spelet anpassar sig iaf inte efter versionen DX utan det förra exemplet Psychonauts måste ha d3dx9_25.dll, Splinter Cell 4 behöver d3dx9_30.dll och så vidare.

 

Det intressanta jag såg här, och som jag inte har tänkt på förut, är hur spelet gör då det finns flera olika shadermodeller att välja bland. Medan SC 4 enbart använder shader 3.0 (hade du alltså valt ett Ati-kort då 2004 hade du inte kunnat lira det alls nu på din dator, så nån nytta har mina råd ifrån då säkert ändå gett *självbelåten* ;-)) så stödjer ju Far Cry allt mellan shader 1.1 och 3.0..! Kanske dags nu för Stålis att rycka in med kompletteringar! :-)

 

Jag vet inte vilket svar du refererar till här...

Okej, det var bara svaret från igår morse...

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=955179#971185

...i vilket jag ärligt talat inte riktigt visste hur jag egentligen skulle ge något bra svar. ;-) Men tackar iaf ödmjukast över alla poäng, även om det viktigaste ändå är att det man sitter här och knappar verkligen ger nånting vettigt också...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...