Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köra full vid akuta tillfällen


sbg

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Kanske knäpp fråga.

 

Om man är påverkad av alkohol och är tex på landet.

Och man har en gravid fru som helt plötsligt får värkar.

 

Får man då köra henne till sjukhuset fast man är full

och det inte finns någon annan som kan köra?

 

Mvh

 

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att man inte får! Du kan ju skada henne, barnet, dig själv, nån annan på vägen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte säker nu men i nödfall tror jag man får det. Då ska det förstås vara fara för någons liv eller liknande. Kan man inte hitta till rätt dörr själv kanske man orsakar mer skada än nytta dock :-)

 

Gäller det liv eller död och inga andra alternativ finns skulle i alla fall inte några regler stoppa mig...

[inlägget ändrat 2007-06-20 12:53:34 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört/läst om sådana som vid liknande tillfällen fått poliseskort. Men det bästa är nog att ringa efter en taxi. Förlossningar blir väl sällan så akuta (det är normalt att ha värkar flera timmar innan man ens är välkommen på sjukhuset) att det inte fungerar och i så fall så behöver man nog en ambulans.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag hade ju inte tänkt att supa mig redlös.

Det är alltså mig det gäller, och det kan hända i helgen.

Det är inte jag som ska födda utan min fru.

Men det kanske ni förstod.

Trist bara o vara nykter en Midsommar.

 

Men det får det vara värt.

 

Får väl dricka mellanöl och skippa nubben/nubbarna.

 

Glad Midsommar på er!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du vet att det kan hända i helgen så är det väl rätt självklart vad du bör göra - oavsett om det nu skulle vara tillåtet eller inte.

 

Om inte annat kan det väl vara ide att vara nykter när man (din fru) föder barnet. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog bäst att ta det lugnt! Risken är ju att det kan bli en sorgedag i stället för glädjedag...

 

Glad midsommar själv!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm. Om jag hade en höggravid fru och jag själv är enda alternativet som transportör så skulle jag avstå från att dricka öht. Jag menar, vilket är viktigast? Här känner du ju till i förväg att situationen kan bli akut.

 

Och nej, jag tror knappast att det regelmässigt görs undantag vid graviditeter. Normalt är graviditet/födsel inte heller ett livshotande tillstånd. Åker du dit så lär du hamna inför rätta hur som helst och sen avgörs det väl från fall till fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glad midsommar! :thumbsup:

 

Jag hoppas att det inte blir alltför många veckor som du får hålla dig nykter ;) och att allt går bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo. Du kanske kan komma undan om förlossningen sätter igång för tidigt och det är total kris. Men om du vet att det är dags så hjälper nog inga ursäkter.

Dessutom har frugan fått hålla sig nykter i 9 månader, så en helg kan du väl klara. Annars lär du få äta upp det till döadagar :)

 

Grattis i förskott :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Dessutom har frugan fått hålla sig nykter i 9 månader, så en helg kan du väl klara. Annars lär du få äta upp det till döadagar

Bra slutkläm! :thumbsup::)

 

Lycka till sbg och trevlig midsommar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heller med föregående talare...skippa alkoholen. Det klarar du om du nu inte har enorma alkohol problem. Men då har du säkert ingen fru att göra gravid heller.

 

Glad midsommar!

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värkar inför en förlossning brukar i regel inte vara akut. Skulle det bli lite brådis kan nog en ambulans vara på plats inom 1 h, dvs i god marginal till den lite mer kritiska fasen. Jag har varit med om 3 förlossningar och blivit hemskickad 2 ggr, dvs vi har varit ett par h för tidig.

 

Jag förstår om du är lite nojjig om det är första gången. Två månader för min första var på väg så provkörde jag två vägar till sjukhuset för att se vilken som var den snabbaste.....vad fan tänkte jag på ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis i förskott från mig också!

 

Jag tycker också att du ska låta bli sponken, bara din fråga tycker jag är svar nog! =)

 

Det går att köra onykter och hävda nödvärn men räkna med att det kommer att bedömmas av en åklagare, och det är inte en situation dom rycker på axlarna åt. Graden av berusning och allvaret i situationen är väl det som vägs antar jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...