Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan jag byta från Vista till XP med XP installerat på min gamla dator?


gabbe88

Rekommendera Poster

Hej!

Första gången jag är här och skriver. Jag har läst lite på forumet, men har inte kommit fram till något svar på min fråga. Det är så att jag skaffade en ny dator i helgen och fick Vista Home Premium som OP.

På min gamla dator har jag XP Home Edition. När jag köpte min gamla dator fick jag en CD med XP HE. Med min nya dator fick jag en CD med Vista (Operating system - Recovery DVD).

 

Jag läste något om att man bara kan ha en licens för en dator.

Då är min fråga om jag kan installera XP på min nya dator med Vista, med hjälp av min gamla CD med XP HE?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på. Om du ska sluta köra Windows på din gamla dator och om XP-licensen är en fullversion och inte en OEM-licens så kan du installera XP på den nya datorn. (Sedan gäller förstås att det finns XP-drivrutiner för hårdvaran i datorn för att det ska fungera.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ett snabbt svar! =)

 

Huvudorsaken till att jag vill byta till XP är för att det spökar med mitt Fruity Loops. Det gick att använda i några dagar, sen idag fick jag en massa meddelande om att programmet har slutat fungera. Jag har testat att slå av UAC skyddet och att låta programmet öppnas i XP Sp2, men det fungerar inte heller. Har du svar på den frågan också?

 

 

EDIT: Jag har en OEM skiva så då var det kört. Kan jag köpa en ny XP skiva och installera den då? Samt kan jag med recovery skivan installera om Vista för att bli av med problemet?

[inlägget ändrat 2007-06-20 00:51:49 av gabbe88]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du köper en fullversion av XP t.ex denna

 

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010070537

 

så får du göra det, men bara om denna dator inte haft/har en OEM-licens.

 

Om den har varit/är levererad med en OEM-licens så får du inte byta ut den mot en fullversion, allt enligt Microsofts licensregler.

 

 

Men kolla gärna med Microsofts support ändå, för det finns en liten gråszon nämligen, för hur man juridiskt ska tolka dessa licensregler fullt ut.

 

 

Kundservice

08-752 56 30

Telefontid måndag-fredag, kl 09.00-17.00.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste något om att man bara kan ha en licens för en dator.

Du kan ha flera operativsystem på samma dator utan problem.

Jag utgår från att du har en SATA-hårddisk då du har en ny dator.

I ditt fall om du väljer att installera XP, se till att hämta drivrutiner för SATA-kontrollern, som du ska ladda tidigt i installationsfasen. Annars hittar inte Windows XP någon hårddisk.

 

 

[inlägget ändrat 2007-06-21 17:54:36 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den har varit/är levererad med en OEM-licens så får du inte byta ut den mot en fullversion, allt enligt Microsofts licensregler.

Råder det olika åsikter om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den har varit/är levererad med en OEM-licens så får du inte byta ut den mot en fullversion, allt enligt Microsofts licensregler.

 

Har jag inte hört men däremot det motsatta: Man får inte installera en OEM-version på en dator som det redan funnits något slags operativsystem på innan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis varit i kontakt med Microsoft support gällande licensregler idag.

 

Din fråga i första tråden

 

På min gamla dator har jag XP Home Edition. När jag köpte min gamla dator fick jag en CD med XP HE. Med min nya dator fick jag en CD med Vista (Operating system - Recovery DVD).

 

Jag läste något om att man bara kan ha en licens för en dator.

Då är min fråga om jag kan installera XP på min nya dator med Vista, med hjälp av min gamla CD med XP HE?

 

Du borde kunna installera XP på din nya dator med Vista, om du använder en "fullversion" av XP, och det är en OEM-licens av Vista som finns i nya datorn, "är det en fullversion av Vista, så är det inget problem" frågan är om det ska räknas som en "uppgradering" eller "nedgradering"?

Är det en "nedgradering" så vet jag inte, fick ett tveksamt nej som svar, däremot om det räknas som en "uppgradering" så är det okej, men kan det räknas som "uppgradering" om man går tillbaka i version tro?

 

Har du en OEM-licens för XP och du har en OEM-licens för Vista i nya datorn, så får du inte byta.

 

En OEM-licens följer alltid med datorn till"graven" om man inte uppgraderar med en fullversion.

 

Du kan som "Maratonmannen" säger, ha flera licenser i din dator, men du får inte blanda OEM och full-licenser, eller ha flera OEM-licenser samtidigt i datorn, däremot får du ha flera full-licenser i datorn, men då ska du ju också ha licenserna i ordning hos dig.

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

[inlägget ändrat 2007-06-20 17:34:16 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
italienare

Jag bor i Italien och vill köpa en ny dator. Vill dock inte ha Vista eftersom de flesta (musik)program som jag användar kommer då tydligen inte att fungera. Problemet är att de flesta datorer har ju numera Vista förinstallerat och här blir språket dessutom italienska..

 

Jag har en Windows XP cd på svenska, men vet inte om jag har fullversion eller OEM-version. Hur kollar jag det?

 

Har ni alltså några bra förslag hur jag ska göra för att installera en svensk XP på en dator med italiensk Vista installerad?

 

Förklara gärna i detalj, för jag förstår inte så mycket av det här med OS..

 

Tack på förhand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Windows XP cd på svenska, men vet inte om jag har fullversion eller OEM-version. Hur kollar jag det?

Välkommen till Eforum!

 

På en OEM-skiva står:

 

Levereras endast med nya persondatorer...

For distribution with a new PC only...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

italienare

Tack för svaret.

Det verkar som om jag har OEM version och då vad jag förstår går det inte att installera den på en dator med förinstallerad Windows Vista..?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och då vad jag förstår går det inte att installera den på en dator med förinstallerad Windows Vista..?

Inga tekniska hinder hindrar dig från att installera.

Endast de snåriga licensreglerna i så fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

italienare

Och inte det heller att jag i så fall ersätter en nyare version med en äldre---även om jag inte har en diskett av den nyare versionen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och inte det heller att jag i så fall ersätter en nyare version med en äldre

Bara att boota med XP-CD:n, ta bort partition, skapa ny och formatera/installera.

Är det en SATA disk på din nya, måste du ladda drivers för SATA-kontrollern, annars hittar inte Windows någon hårddisk.

Du trycker F6 då det står längst ner på skärmen http://max.ownit.nu/F6.PNG, har en diskett redo med drivers för att stoppa i då det står på skärmen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

italienare

Tack. Men det verkar krångligt. Är inte säker att jag förstår.

Funderar på Macintosh för då får man tydligen internationell os-diskett..?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...