Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppdatera min cd-rw firmware


blue sea

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har laddat hem den här firmware uppdate och sparat den på en disket, men vet inte hur jag ska bota från disket i dos läge. Ska jag gå i BIOS och välja någonting där eller ska jag i dos läge och skriva det här kommandot som finns i beskrivningen, men hur går jag ditt.

 

============================================

MSI CD/DVD/CDRW/COMBO BIOS Update Procedure

============================================

 

1. Create a bootable floppy disk that be able to boot

to DOS console capable of executing normal MS-DOS batch

and executable files in accordance with the instructions.

 

2. Download and unzip the xxxx.zip file corresponding to

your model from the MSI website to the Bootable floppy.

 

3. Boot from your DOS floppy disk to the Real DOS mode.

 

4. At the command prompt.

+-------------------------------------------------------+

|Type "MSIFLASH <Port> w <Firmware>". |

+-------------------------------------------------------+

|Usage: MSIFLASH <Port> w <filename.xxx> |

|Port: 1-Primary IDE master 2-Primary IDE Slave |

| 3-Secondary IDE master 4-Secondary IDE Slave |

| w:Write flash |

+-------------------------------------------------------+

 

5. Reboot the system,when finish updating process.

 

Note: You should not update your firmware unless you have

have flash experience with your optical drive.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. Boot from your DOS floppy disk to the Real DOS mode.

Du får ställa in i BIOS att du vill att datorn ska startas från disketten. Det brukar stå på första skärmbilden vilken tangent man ska trycka på för att komma till BIOS-inställningarna, det kan t ex stå Press Del to Enter Setup eller F2 = Boot order. I BIOS får du leta efter någonstans där det står Boot order, Boot sequence eller något liknande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har letat i Bios men kunde inte hitta något, men jag har hittat när man trycker på Alt F1 man kommer in i DOS läge. Där har dator kollat disk enhet men kunde inte hitta fil. Så därför jag undrar om det är något speciellt som jag måste göra med disketen för att det står följande:

Create a bootable floppy disk that be able to boot

to DOS console capable of executing normal MS-DOS batch

and executable files in accordance with the instructions.

Och jag har bara sparat den laddade filen på den ingenting annat. Jag har Win XP Home. Tack i alla fal för hjälpen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att göra en diskett bootbar så ska man väl kryssa i någon ruta när man formaterar den (göra en systemdiskett ?), det var så länge sedan jag höll på med disketter.

 

Titta i manualen till moderkortet hur du ställer in varifrån datorn ska startas, hårddisk, CD eller diskett.

 

Menar du Alt+F1 när datorn startar? Ovanligt att man kan komma till någon sorts DOS vid uppstarten.

 

Du ska packa upp den nedladdade zip-filen och lägga innehållet på disketten om jag förstår anvisningarna rätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fanns ett alternativ att välja när man formaterar disket att skapa en DOS disket. Och sedan har ja sparat nedladdade filer på den och stoppade den i dator och startade dator och då startade den i DOS. Jag försökte sedan att skriva det här kommandot första 2 radare. Men det händer Ingeting. Ska jag skriva den hela och när får man trycka enter, för enter betyder att den ska kommando utföras.

 

MVH

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det var så du menade. Du måste veta var i datorn som din CD-RW sitter, på primary eller secondary IDE-kanal och om den är master eller slave på den IDE-kanalen. Vet du det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa är väl att veta hur enheten är kopplad fysiskt i datorn.

 

Jag vet inte om det är generellt, men jag kan i alla fall se det om jag gör så här:

Högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Maskinvara - Enhetshanteraren

+ framför IDE ATA/ATAPI-styrenheter

Dubbelklick på Sekundär IDE-kanal

Information

Bussrelationer

Då står min DVD-enhet där så då vet jag att den sitter på Sekundär IDE-kanal.

 

Om jag istället i Enhetshanteraren gör:

+ framför DVD/CD-ROM-enheter

Dubbelklick på min DVD

Allmänt

så står där Plats (0)

Det tror jag betyder Master, men eftersom jag inte har någon Slave-enhet så kan jag inte kolla det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

 

Jag har gjort precis som du skrev och när jag valde Bussrelationer står både CD-RW och DVD-ROM.

Sedan när jag dubbel klickade på CD-RW i enhetshanteraren i allmänt står plats: 0 och för DVD-ROM står plats: 1. Det betyder att både CD och DVD sitter på sekunder IDE kanal.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är CD-enheten du ska uppdatera så blir början på kommandot (så vitt jag förstår):

MSIFLASH 3 w

följt av det filnamn som du packade upp från den nedladdade zip-filen. Om vi som exempel tar att filen heter 45345.bin så blir kommandot:

MSIFLASH 3 w 45345.bin

följt av Enter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

Jag har lyckats att uppdatera firmware och jag är mycket tacksam för all hjälp, men det blir samma fel vid läsning av filler till cd skivan. Jag ska vara tvungen att köpa ny cd brännare.Men jag har sätt följande tex i dos läge vid uppdatering av den här firmware: This file display.sys is missing or corupted there is error in your config.sys file on line 1. Jag måste se vad det betyder.

Tack för allt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har sätt följande tex i dos läge vid uppdatering av den här firmware: This file display.sys is missing or corupted there is error in your config.sys file on line 1.

Det betyder att den config.sys-fil som finns på disketten innehåller en rad med anrop av display.sys, men det finns ingen fil display.sys på disketten.

 

Så du har problem med att bränna till CD-brännaren. Eller är det vid läsning från den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den visar fel när den börjar att bränna t.ex. musik med RealPlayer" Ett fel har uppståt vid bränning, du ska kolla din cd skiva eller sänka hastighet. Och det har jag gjort, och det blir samma fel. När jag försäker att bränna med Nero och när program ska börja bränna musik till cd kommer upp medellande Ett fel har uppståt vid läsning av filler vill du förtsätta ändå" och jag har testat en gång att bränna och det blir inte bra resultat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett fel har uppståt vid läsning av filler

Fungerar filerna på datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja ja tror det, hur kan jag kolla det? Jag har inte problem med ingeting annat utan att ibland vid post kommer meddelande om CMOS data och jag har flyttat det här jumper från position 1-2 till position 2-3 några sekunder och flyttat tillbacka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja ja tror det, hur kan jag kolla det?

Spela musiken på datorn?

 

ibland vid post kommer meddelande om CMOS data

Skriv ner exakt vad det står. Det kan vara att du behöver byta ut CMOS-batteriet för att det nuvarande inte längre klarar av att hålla laddningen. CMOS-batteriet är ett knappcellsbatteri på moderkortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag kommer att skriva exakt vad det står. Det har inte kommit nyligen.

God natt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...