Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

D-partition borta


polpot

Rekommendera Poster

Hej, är kass på datorer så ta det lugnt med att förklara, om nån har en lösning.

 

Installerade om XP för att jag ville ha svensk version istället för engelsk. Hårddisken bestod av (innan nyinstallation) C: 20 GB och D: 60 GB. Efter installationen finns bara C: 20 GB på 'den här datorn'. Vart tog D: 60 GB vägen?

 

Fattar noll, så om nån vänlig själ har lust att förklara vad/hur jag ska göra för att fixa detta, så är jag väldigt tacksam. Förklara gärna som om jag vore ett litet barn :) Var börjar jag?

 

1. Installera om och göra nån inställning....?

2. ?

3. ?

 

Tacksam för all hjälp.

 

PP//

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till Diskhanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera) och se hur din disk ser ut där. Du kan t ex ta en skärmdump och bifoga ditt inlägg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, här är en bild på hur det ser ut. Verkar bara finnas C: kvar???

 

[bild bifogad 2007-06-18 17:51:45 av polpot]

954579_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där var ju konstigt på ena stället så står det att C: är på 20 GB och på andra 74 GB.

 

Då vet jag inte riktigt hur man ska göra, men se om något filräddningsprogram kan hitta de filer som låg på D: förut. http://www.idg.se/2.1085/1.72853

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt bilden så kör C:-disken tydligen FAT32 som filtabell, då är frågan vad D:disken körde som? FAT32 eller NTFS?

 

Kan vara det som strular?

 

Har du tillgång till en startdiskett, kan du alltid köra fdisk och kolla om din D:-disk finns kvar men kanske är gömd på något sätt.

 

Du startar i så fall med denna startdiskett och skriver fdisk när datorn stannar i "Dos-läge".

 

När Fdisk har öppnat så får du 4 alternativ

Du väljer nr4 "Visa partitionsinformation och enter

Då kommer alla partitioner/diskenheter som finns att visa sig.

 

Eftersom din C:-enhet nu verkar köra med FAT32 så kan man göra såhär för att se om något finns men inte visar sig i windows.

 

Har du ingen stardiskett kan du ladda ner en sådan från

 

http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

 

Där väljer du Windows 98 SE Custom

 

Det är en exe-fil som du installerar på en vanlig diskett.

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

[inlägget ändrat 2007-06-18 18:45:49 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den förra D: var i NTFS. Efter nyinstallationen blev brännaren kallad D: och andra brännaren blev E:, men det kanske funkar att kolla som du säger iaf, t ex att det ligger "gömt" på C:?

 

Ska prova ditt förslag, återkommer om det om några dagar.

 

Tack!

 

PP//

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej, har provat det som du sa men datorn hamnar aldrig i dos-läge när jag startar med bootdisken i, det ser bara ut som vanligt, XP öppnas.

 

Finns det nåt annat sätt? Diskhanteraren säger ju att 74 GB är upptaget och i 'den här datorn' står det att C: är 20 GB. Det måste finnas NÅT sätt att hitta resterande 54 GB nånstans.

 

Tacksam för hjälp.

 

PP//

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskhanteraren säger ju att 74 GB är upptaget och i 'den här datorn' står det att C: är 20 GB.

FAT32 har en begränsning på hur stor en partition kan vara.

Du kan konvertera FAT32 till NTFS, men för säkerhetsskull ta backup på dina viktiga filer först, ifall något går snett.

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;314097

 

Öppna ett kommandotolksfönster och skriv följande: CONVERT C: /FS:NTFS

 

 

[inlägget ändrat 2007-07-05 15:33:24 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jodå nu är hårddisken som den ska, tack så mycket. Kruxet är ju att allt jag hade på förra D: partitionen verkar borta :( Tror du att det är nån idé att köra nåt recovery program på C: och försöka få tillbaka viktiga filer? I så fall, har du nåt bra förslag på program jag kan använda?

 

Tack på förhand!

 

PP//

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det kommer funka hos dig men jag har fått tillbaka väligt mycket med 2 program som heter GetDataBack och File Scavenger.

 

Good luck.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för tipset. Med de program du föreslår, kan man använda samma destination för recovery, i det här fallet C:, då jag bara har C: partition, eller måste jag göra en ny partition? Och hur gör man då?

 

PP//

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, tror inte det går att få tillbaka till samma partition men du kanske kan få tillbaka det viktigaste till C: eller nån extern hdd eller minneskort. GetDataBack tror jag det va jag använde senast. Det söker igenom disken och sen ser du vad den hittar och väljer att återskapa det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller på att ge upp helt. Nu vill jag skapa en ny partition för att kunna installera getdataback, vilket man inte ska gör a på samma disk som man vill söka igenom. Problemet är att jag i diskhanteraren inte kan högerklicka på 'icke allokerat område' för att skapa ny partition. Vad är förresten 'icke allokerat område'???? Jag kan högerklicka på C: ikonen, det är allt??!?!? och där finns inte valet 'skapa ny partition'???!?!? Blir galen snart.......finns det nåt annat sätt att skapa ny partition månne?

 

Tacksam för hjälp...

 

PP//

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allokerat = Upptaget till, i detta fall, en partition

För mig så ser det ut som att hela disken är en enda partition, dvs den finns inget icke allokerat område och då är det ju svårt att skapa en ny partition. Du kan möjligen inte flytta över hårddisken till en annan dator? Det är absolut pålitligast för att inte råka skriva över någon av de försvunna filerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...