Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med nätverk mellan Vista-->XP


Tmed

Rekommendera Poster

Alltså, jag får inte till det hur jag än försöker.

 

Jag har 2 datorer med XP home, 1 HTPC med MediaCenter och 1 dator med Vista Ultimate.

 

Jag kan inte se XP datorerna ifrån Vista-datorn vilka inställningar jag än provar. Alla har samma arbetsgrupp, fildelning är aktiverat m.m. men det vill sig ändå inte. XP-datorerna ser varandra men inte Vista.

 

Jag har förstått att jag inte är ensam om detta och en slutgiltig lösning borde gå att hitta.

 

Så finns det någon som har lyckats med detta konststycke...???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte se XP datorerna ifrån Vista-datorn vilka inställningar jag än provar.

Hur ser status ut i Vistas Nätverks- och delningscenter? se bifogad bild som ett exempel.

Har du lösenord på kontona i respektive operativsystem?

Vilken brandvägg använder du?

 

[bild bifogad 2007-06-17 20:04:12 av Maratonmannen]

954311_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 2 datorer med XP home, 1 HTPC med MediaCenter och 1 dator med Vista Ultimate.

En fråga till, kan du pinga respektive dator?

Mappar utdelade?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för ett snabbt svar.

 

Jag har fäljande på i Nätverks- och delningscenter:

 

Nätverksidentifiering: På

Fildelning: På

Delning av delade mappar: På

Skrivardelning: På

Lösenordskyddad delning: Av

Mediedelning: På

 

Jag kan pinga datorerna.

 

Jag kör med Vistas egen brandvägg och med Norton Antivirus 2007!

 

Mappar är utdelade och jag kan se att dom är det när jag kollar på "Visa de filer och mappar som jag delar ut"

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du har valt Privat nätverk och inte Publikt?

Du har valt "Lösenordsskyddad delning Av", men ändå har du konton med lösenord?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, privat nätverk är satt.

 

En korkad fråga kanske, men måste jag skapa fler konton för att jag ska kunna se dom andra datorerna ifrån Vista?

 

Jag har inte angett något lösen ord till något konto!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En korkad fråga kanske, men måste jag skapa fler konton för att jag ska kunna se dom andra datorerna ifrån Vista?

Det finns inga korkade frågor, bara korkade svar.

Du ska inte behöva skapa fler konton. Antar att du har ett konto med administratör-behörighet?

Sätt lösenord på kontona för att testa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Nätverks- och delningscenter, klicka på Visa fullständig karta -> Varför saknas vissa datorer och enheter? där du har ett antal lösningar vad gäller t.ex. nätverksprotokoll. Kan vara värt att gå igenom.

En annan möjlighet är att du kör Diagnostisera och reparera i Nätverks- och delningscenter.

Eller att du helt enkelt skapar ett nytt nätverk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare frågor:

• Hur är datorerna sammankopplade, via router, switch?

• Har du statiska eller dynamiska IP?

• DHCP aktiverat eller inaktiverat?

• Har du Internet-åtkomst för alla?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Nätverks- och delningscenter, klicka på Visa fullständig karta -> Varför saknas vissa datorer och enheter? där du har ett antal lösningar vad gäller t.ex. nätverksprotokoll. Kan vara värt att gå igenom.

 

Har gått igenom dessa, allt verkar ok!

 

En annan möjlighet är att du kör Diagnostisera och reparera i Nätverks- och delningscenter.

 

Gjort, utan resultat.

 

En annan möjlighet är att du kör Diagnostisera och reparera i Nätverks- och delningscenter.

 

Samma sak....

 

Ytterligare frågor:

• Hur är datorerna sammankopplade, via router, switch?

• Har du statiska eller dynamiska IP?

• DHCP aktiverat eller inaktiverat?

• Har du Internet-åtkomst för alla?

 

Alla är sammankopplade via router, 2 st med trådlöst, resten med kabel.

Alla datorerna har statiskt ip inom nätverket.

Jag har DHCP aktiverat

Ja alla kan nå internet!

XP-datorerna ser varandra men vista-datorn står utanför.......

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yez!

 

Jag funderade på om Brandväggen kan ställa till problem ellerk kanske till och med Norton!

 

Jag ska avinstallera Norton till att börja med sedan får vi se!

 

Jag måste även tacka för intresset du lägger ner!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderade på om Brandväggen kan ställa till problem eller kanske till och med Norton!

Håller tummarna för att det är brandväggen eller Norton.

Verkar vara något med brandvägg och wireless. Har sett andra med samma problem.

 

Har själv inte ännu testat med wireless, men det känns som en utmaning då så många får problem.

Med kabelanslutning har jag satt upp nätverk med Vista, XP och Windows 2000 mer än 30 gånger. Aldrig något problem.

Har bara gjort följande:

• Aktiverat fil- och skrivardelning i Windows-brandväggen.

• Delat ut mappar.

• Konfigurerat Privat nätverk.

Sedan har det fungerat. Med statiska IP och switch eller dynamiska IP och router. Alltid med lösenordsskyddade konton.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderade på om Brandväggen kan ställa till problem eller kanske till och med Norton!

Ditt Norton, är det mer än bara antivirus? Har sett ett antal inlägg där antivirusprogrammet förhindrat ett nätverk. Dagens antivirus-program är inte bara antivirusprogram, utan också till en viss del "brandvägg". Men någonstans i inställningarna bör det gå att tillåta andra datorer.

Windows-brandväggen i sig är inget hinder för att sätta upp ett lokalt nätverk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet löst......

 

Tröttnade på allt och installerade helt enkelt om Vista och vips så fungerade allt som det skulle!

 

Jag fick iofs installera LLTD på XP-datorerna(se KB922120)!

 

Jag tackar ändå för att du försökt hjälpa till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick iofs installera LLTD på XP-datorerna

Bra att du fick till det till slut.

Hoppas att detta tips också kan hjälpa andra med samma problem.

 

Tittade på nerladdningssidan och informationen för LLTD och där står bl.a. följande:

LLTD-svararen (Link Layer Topology Discovery). Nätverkskartan på en dator som kör Windows Vista visar en grafisk vy av datorerna och enheterna i ditt nätverk och hur de är anslutna med hjälp av LLTD-protokoll. LLTD-svararen måste vara installerad på en dator som kör Windows XP innan den kan identifieras och visas på nätverkskartan.

Har du möjligen en print screen på hur nätverkskartan med den grafiska vyn ser ut efter att du installerat LLTD?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hejsan!

 

Hittad er tråd och fick lite hjälp av den med lltd-svararen. Däremot så kommer jag fortfarande inte åt min "server". Jag har intstallerat LLTD på samtliga 4 xp datorer i nätverket men kommer bara åt 2 av dem. När jag försökte deaktivera Norton Internet Security kom jag plötsligt inte åt någon dator igen. Man blir lite trött...

 

"servern" är alltså bara en xp-dator med en raid-array som delar filer.

 

bifogar en bild över hur nätverkskartan ser ut.

 

Nu kommer jag alltså inte åt någon datorerna. Jag ser dem bara i kartan. Har provat att pinga i cmd mot servern och min egen vista dator men får bara timeout.

 

[bild bifogad 2007-07-06 08:04:17 av rave_rune]

959670_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Efter 1½ timmes letande hittade jag felet. Det var att norton internet security blockade fildelning på dessa datorer. *suckar*. Så jag skapade en egen regel som öppnade upp brandväggen för det lokala nätverket. Skönt att det fungerar för en gång skull. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var att norton internet security blockade fildelning på dessa datorer. *suckar*. Så jag skapade en egen regel som öppnade upp brandväggen för det lokala nätverket.

Tack för den informationen!

Du får gärna lite i detalj beskriva hur du skapade regeln.

Det kommer säkert andra tillgodo.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag skapade regeln genom att klicka på norton ikonen nere vid klockan. Därefter valde jag fliken "norton internet security" varpå jag klickade på brandväggen. Därefter letade jag mig fram till avancerade inställningar för brandväggen och där innen fanns en flik med regler.

 

Jag hade NIS (norton internet security) 2006 på xp datorn och 2007 på vista. Och i 2007 var det lätt att skapa en regel där jag helt enkelt öppnade ett IP-intervall. exempelvis 192.168.1.1-192.168.1.45. Jag hade då också routern inställd på att bara dela ut ip-adresser i samma intervall.

 

I NIS 2006 gjorde jag likadant men det var nån skillnad som jag inte kommer ihåg nu. *sorry*

 

Hoppas informationen kan hjälpa någon i alla fall.

 

Men man kan väl säga såhär, om man har problem med fildelning över nätverk.

 

/ Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...