Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
krulletrick

Mapp som raderas kommer tillbaka

Rekommendera Poster

31 minuter sedan, skrev Mikael63:

Nja...

Så data behövs inte skrivas över efter skapat register i lagringsminne? Format i Windows vad jag vet skriver iaf inte över någon data bara sökvägar, Så enheten ser tom ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, skrev Cecilia:

Jo, men det innebär ju inte att bara vissa mappar återuppstår efter några dagar.

Jo det är dessvärre så, en dator är som en miniräknare läser in något och ger ut något, så ligger någon kod (en mapp är även kod) på ett minne så görs det tills den dagen någon har gjort ändring alltså skrivit över koden. Visst det kan vara system bug som agerar som temp (swap) så om man går till en annan dator så ser man inte mappen längre, men det är ändå så om det finns kod på lagringsenheten så kör bara datan rakt av och visar mappen, sektor/block fel. Det är inte kvant fysik precis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2019-10-20 på 21:52, skrev Xen:

Nee mitt problem gäller en extern hårddisk.

Och en mapp som kommer tillbaka inte bara efter att jag raderat mappen utan också efter att jag formaterat om den externa hårddisken.

Mappen som heter "K" är helt tom förutom att den innehåller en mapp som heter "Foton 2017" som i sin tur är helt tom.

(jag tror att jag någon gång i tiden haft en mapp med ett sådant namn)

Någonting gör att din mapp återskapas på din externa hårddisk. Om det skulle vara fråga om att den synkar från någon molntjänst, då borde du kunna hitta igen en motsvarande mapp K med undermappen "Foton 2017" på annan plats. Antingen på datorns interna hårddisk eller i någon molntjänst.

Du skulle också kunna testa att byta enhetsbokstav på din externa hårddisk efter du raderat mappen. Om det sker någon form av synkning och den är mappad mot en specifik enhetsbokstav, borde detta upphöra ifall din externa hårddisk ges en helt annan enhetsbokstav, t.ex. Z:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, skrev Nisse1236:

Jo det är dessvärre så, en dator är som en miniräknare läser in något och ger ut något, så ligger någon kod (en mapp är även kod) på ett minne så görs det tills den dagen någon har gjort ändring alltså skrivit över koden. Visst det kan vara system bug som agerar som temp (swap) så om man går till en annan dator så ser man inte mappen längre, men det är ändå så om det finns kod på lagringsenheten så kör bara datan rakt av och visar mappen, sektor/block fel. Det är inte kvant fysik precis.

Nej, en mapp är inte kod i betydelsen programkod. Däremot består Foto-appen av kod och den är programmerad att återskapa mappar som den kommer ihåg har använts som mappar för bilder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan, skrev Cecilia:

Nej, en mapp är inte kod i betydelsen programkod. Däremot består Foto-appen av kod och den är programmerad att återskapa mappar som den kommer ihåg har använts som mappar för bilder.

Ok, varför behövs program som mkdir för att skapa en mapp, varför använder man inte bara touch ny mapp, samma för Windows. Hur som helst har du hittat svaret.

Redigerad av Nisse1236

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan, skrev Nisse1236:

Ok, varför behövs program som mkdir för att skapa en mapp, varför använder man inte bara touch ny mapp, samma för Windows. Hur som helst har du hittat svaret.

Det jag menar hur vet en data vad som är vad, om det inte finns en header som säger vad det är för något. Där av lite kod. Sen är mappar ett dåligt exempel men tror inte att datorn hade läst ut något som inte existerar 0kb. Hur som helst - lycka till

Redigerad av Nisse1236

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för alla svar!

jag är inte så duktig på det här med datorer

men det här blev nästan lite spännande :)

Jag ska göra några test, försöka hitta om mappen ligger i någon av mina foto-appar eller i någon molntjänst

Jag återkommer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...