Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
krulletrick

Mapp som raderas kommer tillbaka

Rekommendera Poster

Hej!

Jag kopierade en CD-skiva till datorn och lade .mp3-filerna i en mapp på skrivbordet. När jag sen var klar med filerna så raderade jag hela mappen genom Shift+Del. Men efter en stund (ca 15-30 min) så kommer mappen tillbaka tom med samma namn och på samma ställe på skrivbordet. När jag då raderar den igen med Shift+Del så kommer den tillbaka igen efter en stund. Har hållit på så i ett par veckor nu. Mappen vill inte försvinna för evigt! Vad ska jag göra för att få bort den för alltid?

Hoppas nån kan hjälpa mig! MVH Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara Systemåterställningen som ställer till det?

Låter konstigt i och för sig, för att så borde det inte vara om du inte backat systemet bakåt i tiden. Prova att radera alla punkterna där.

Om du nu har det aktivt?

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Startknappen >> Kör >> skriv regedit i fältet, klicka på knappen Ok.

Tryck tangent F3, skriv in namnet på mappen, klicka på sökknappen, när mappen hittas så tryck på delete för att ta bort den, tryck åter tangent F3 och fortsätt enl. ovan tills hela registret genomsökts.

Var försiktig när du gör något i registret.

Sysselsättning är nog bra, bara det inte urartar till arbete!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
krulletrick skrev:

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Kan du beskriva det lite enklare? Prova att radera vilka punkter?

I XP finns det möjlighet att skapa återställningspunkter. Du kan t ex skapa en när du provar någon systeminställning, installerar något program som du är osäker på.

XP skapar också egna punkter vid varje installation som du gör. En punkt skapas också av systemet när det varit i drift ett dygn.

Rensa dom här systemåterställningspunkterna kan du göra genom att gå in i Kontrollpanelen/Prestanda & Underhåll/Frigöra utrymme på hårddisken. Där under fliken Avancerat kan du välja att rensa alla systemåterställningspunkter utom den senaste.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har samma problem, fast det gäller min hårddisk.

Det är en tom-mapp som när jag tar bort den så kommer den tillbaka efter en kortare tid.

Jag har nu formaterat hårddisken, men till min stora förvåning, upptäckte jag nu att denna mapp, med samma namn, kommer tillbaka.

Vad kan detta bero på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen till forumet!

Ibland beror det på att mappen hör ihop med något program som när den märker att mappen saknas skapar den på nytt, eller att det är en mapp som Windows anser ska finnas.

Vad är det för mapp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Mappen heter väl inte Saved Games för i så fall ska den finnas (i alla fall i Windows 7) vilket jag lärde mig efter att ha tagit bort den. Se länken som jag hänvisar till i den här tråden https://eforum.idg.se/topic/345276-thumbs-mapp-på-skrivbordet Jag skrev: Ett sätt att slippa se mappen thumbs på skrivbordet kan förstås vara att flytta den (dra och släpp) till C:\Users\ditt användarnamn Det gjorde jag med en tom mapp som jag därefter helt har kunnat glömma:
https://eforum.idg.se/topic/345158-hur-blir-jag-av-med-meddelandet-att-saved-games-saknas/

Redigerad av mbgtmari

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, skrev Xen:

Jag har samma problem, fast det gäller min hårddisk.

Det är en tom-mapp som när jag tar bort den så kommer den tillbaka efter en kortare tid.

Den som skapade tråden hade problem med en mapp på Skrivbordet.

Gäller det även dig, att det är på Skrivbordet mappen syns?

Man kan ju välja vad som ska visas och inte visas på Skrivbordet, ex. Papperskorgen, den här datorn osv.

Finns denna mapp (om det nu är på Skrivbordet den syns) med i den listan att välja objekt?

image.png.c7e1675cebcb24925c1606ee22d00bbb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2019-10-19 på 17:33, skrev Cecilia:

Välkommen till forumet!

Ibland beror det på att mappen hör ihop med något program som när den märker att mappen saknas skapar den på nytt, eller att det är en mapp som Windows anser ska finnas.

Vad är det för mapp?

Hej!

Mappen heter "K" och innehåller en Mapp som heter "Foton 2017". Båda mapparna är tomma.

Det är så konstigt att mappen kommer tillbaka på den externa hårddisken efter att jag formaterat om den...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2019-10-19 på 18:34, skrev Mikael63:

Den som skapade tråden hade problem med en mapp på Skrivbordet.

Gäller det även dig, att det är på Skrivbordet mappen syns?

Man kan ju välja vad som ska visas och inte visas på Skrivbordet, ex. Papperskorgen, den här datorn osv.

Finns denna mapp (om det nu är på Skrivbordet den syns) med i den listan att välja objekt?

image.png.c7e1675cebcb24925c1606ee22d00bbb.png

Nee mitt problem gäller en extern hårddisk.

Och en mapp som kommer tillbaka inte bara efter att jag raderat mappen utan också efter att jag formaterat om den externa hårddisken.

Mappen som heter "K" är helt tom förutom att den innehåller en mapp som heter "Foton 2017" som i sin tur är helt tom.

(jag tror att jag någon gång i tiden haft en mapp med ett sådant namn)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, skrev Xen:

Nee mitt problem gäller en extern hårddisk.

Och en mapp som kommer tillbaka inte bara efter att jag raderat mappen utan också efter att jag formaterat om den externa hårddisken.

Mappen som heter "K" är helt tom förutom att den innehåller en mapp som heter "Foton 2017" som i sin tur är helt tom.

(jag tror att jag någon gång i tiden haft en mapp med ett sådant namn)

Vilket filsystem använder du?, sen är det så att filer och mappar ligger kvar till du överskrivit datan ändå, exempelvis med nollor, det du ser är bara en synlig sökväg. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Något bildvisningsprogram som har kvar en sådan sökväg och skapar den när det går?

Kanske kan du hitta någon ledtråd om du söker efter Foton 2019 i registret?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
35 minuter sedan, skrev Nisse1236:

Vilket filsystem använder du?, sen är det så att filer och mappar ligger kvar till du överskrivit datan ändå, exempelvis med nollor, det du ser är bara en synlig sökväg. 

3 minuter sedan, skrev Hanse:

Prova med detta program använder det själv Lockhunter det är till för att radera sådant som av något har låst sig 

fast i datorn

HANS

https://lockhunter.com/

Problemet är ju inte att det inte går att ta bort mappen, för det går, men den dyker upp igen:

På 2019-10-19 på 17:26, skrev Xen:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, om man formaterar lagringsmedia så ligger fortfarande datan kvar, det är bara osynligt och ligger i överskriven fas, så en annan lösning kanske är att göra mappen osynlig så försvinner den för ögat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, skrev Hanse:

Prova med detta program använder det själv Lockhunter det är till för att radera sådant som av något har låst sig 

fast i datorn

HANS

https://lockhunter.com/

Har du något  att förlora på testa programmet, klicka på länken och  läs om programmet vad det kan

och ev. inte kan, men det är till för att radera filer och mappar som trilskas vi borttagning

HANS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte så att ni använder ONEDRIVE (eller liknande)???
Och att ni raderat mapparna på er hårddisk, men att de av någon anledning inte raderats på OneDrive (som då synkar tillbaka dom, om och om igen)

Det är bara en tanke.. men låter troligt då mapparna återuppstår...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, skrev Nisse1236:

dd används oftast för att skriva över data, dd är rätt vanligt i unix-linkande system. ’dd zero’ kan du Google efter.

Skulle definitivt avråda från att använda dd kommandot för att lösa detta problem. dd gör exakt som du säget åt den att göra och du kan utan problem trasa sönder hela din Windowsdisk om du använder dd på fel sätt.

Kommandot dd är extremt kraftfullt om det används på rätt sätt. Det är dock inget som man ska försöka sig på att köra för att lösa det problem som beskrivs i denna tråd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, skrev Automan:

Skulle definitivt avråda från att använda dd kommandot för att lösa detta problem. dd gör exakt som du säget åt den att göra och du kan utan problem trasa sönder hela din Windowsdisk om du använder dd på fel sätt.

Kommandot dd är extremt kraftfullt om det används på rätt sätt. Det är dock inget som man ska försöka sig på att köra för att lösa det problem som beskrivs i denna tråd.

Ja om du kör dig själv som admin i ett system och inte vet vad du gör, visst. vet dock inte så många som kör inloggad som admin, dd programmet skriver bara data, alla gör som de själva vill. - lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, skrev Nisse1236:

Ja om du kör dig själv som admin i ett system och inte vet vad du gör, visst. vet dock inte så många som kör inloggad som admin, dd programmet skriver bara data, alla gör som de själva vill. - lycka till.

Det jag vänder mig emot är att ge rådet att använda kommandot dd. Exakt hur hade du tänkt dig att dd kommandot skulle lösa problemet med att en raderad mapp återställs efter en tid? Att köra dd tillsammans med parametern zero innebär att du skriver över hela partitionen eller disken med nollor.

Det som efterfrågas är hjälp med att slippa från att den raderade mappen återställs, inte att få hela disken rensad från all data.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, skrev Automan:

Det jag vänder mig emot är att ge rådet att använda kommandot dd. Exakt hur hade du tänkt dig att dd kommandot skulle lösa problemet med att en raderad mapp återställs efter en tid? Att köra dd tillsammans med parametern zero innebär att du skriver över hela partitionen eller disken med nollor.

Det som efterfrågas är hjälp med att slippa från att den raderade mappen återställs, inte att få hela disken rensad från all data.

Dd är ett program , oftast används kort kommandot dd. Det finns många exempel på internet men det du har att göra med är troligen en dålig sektor så man borde flagga där den dåliga sektorn på i/o finns alltså där mappen finns, nu vet jag inte vilket filsystem som används. Annars kan man bara dölja mappen om det kliar i ögonen. http://man7.org/linux/man-pages/man1/dd.1.html manual till dd. Personen i fråga vill ta bort data och då måste datan skrivas över, det är bara så det fungerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan, skrev Xen:

Hej!

Mappen heter "K" och innehåller en Mapp som heter "Foton 2017". Båda mapparna är tomma.

Det är så konstigt att mappen kommer tillbaka på den externa hårddisken efter att jag formaterat om den...

Enligt https://forums.tomshardware.com/threads/deleted-folder-keeps-reappearing.2549334/ så är det troligen Foto-appen som har sparat att du "brukar" ha den mappen. I den tråden föreslår de en avinstallation av Foto-appen men du kan också kolla om du kan ta bort eller koppla ifrån mappen inifrån Foto-appen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, skrev Nisse1236:

Dd är ett program , oftast används kort kommandot dd. Det finns många exempel på internet men det du har att göra med är troligen en dålig sektor så man borde flagga där den dåliga sektorn på i/o finns alltså där mappen finns, nu vet jag inte vilket filsystem som används. Annars kan man bara dölja mappen om det kliar i ögonen. http://man7.org/linux/man-pages/man1/dd.1.html manual till dd. Personen i fråga vill ta bort data och då måste datan skrivas över, det är bara så det fungerar.

Nja...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...