Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla MySQL till asp.net med datasets


mm8

Rekommendera Poster

Hur gör man för att koppla en MySQL-databas till en aspx-sida genom att använda en DataSet som man skapar i Visual Web Developer?

 

Vill göra en sådan där sida där man kan lägga till, redigera och ta bort saker ur databasen men använda MySQL istället för MSSQL...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte exakt hur du ska skriva. Men du måste installera en komponent så du får tillgång till Namespacet Imports System.Data.Odbc .

Detta finns inte i .Net ifrån början. Sedan heter klasserna OdbcDataReader

OdbcConnection OdbcCommand istället för SqlDataReader , SqlConnection etc.

Men dom funkar på samma sätt. Det finns flera sätta att läsa ifrån databaser så jag vet exakt hur du jobbar.

 

Tror det är denna man ska ha för att få igång odbc koppling

--------------------------------------------------------------------------

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=6ccd8427-1017-4f33-a062-d165078e32b1&displaylang=en

 

Det går nog att använda ODBC ifrån kontrollpanelen också om du sätter upp en koppling där. Har ingen kod för det heller. Men tror det ska funka.

 

Vet inte om det var så mycket till hjälp men det är förhoppningsvis en start iaf.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att jag vill kunna använda mig av ett ObjectDataSource-object och en .xsd-fil (DataSet) för att kunna göra en sådan där lägg till, redigera och ta bort funktion som det ska vara så enkelt att göra i Visual Web Developer utan att behöva skriva någon C-sharp eller VB-kod. Får det inte att fungera...har provat med ODBC 3.51-drivern och MySQL:s .NET-connector. Hur ska .xsd-filen se ut?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...