Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Använda oformaterad hårddisk?


pelia

Rekommendera Poster

En fråga som jag även skickade helt nyligen till "Expertsvar" på idg.se, men jag vill gärna ha flera svar så fort som det bara är möjligt!

 

Okunnig började jag använda en extern hårddisk utan att först formatera den. När jag ofta hade problem med att nå den från datorn sökte jag information och fann denna tråd: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=742107#742110

 

Jag har märkt att det ofta hjälper att dra ur kontakten och sätta i den igen på hårddisken. Då kan jag oftast nå den i "Den här datorn" efteråt så det funkar ju om än lite kryckigt.

 

Nu har jag redan en massa bild- och musikfiler på hårddisken och dessa vill jag vara rädd om. Det står i Utforskaren att 25,2 GB utrymme är ledigt av 38,3 GB.

 

Nu kan jag ju inte formatera den här hårddisken utan att spara filerna någon annanstans först, för då raderar jag ju dem!

 

Har tänkt köpa en ny hårddisk för att lägga över filerna på men vill undvika en stor utgift (>1000 kr är en lite för stor utgift för mig, tex.) Känner nog ingen jag kan låna en av. Har också funderat på att hyra någon tillfällig filuppladdningstjänst på nätet.

 

Finns det någon risk med att fortsätta använda hårddisken i oformaterat skick? Det är en Q-Tec 750H USB 2.0 HDD Case 3.5". Kan man förlora filerna? (Min dator är ganska klent utustad: ThinkPad R50e 1834-S3GCeleron med 40 GB HDD.)

 

Jag vill hemskt gärna få tips om hur jag kan gå tillväga. T.ex, är det värt pengarna att köpa en ny hårddisk hur som helst för att den gamla är skräp, eller är det lika bra att fortsätta köra på med den här oformaterade och önska sig en ny i julklapp? Tips på billig bra extern hårddisk eller hur väl/dåligt det funkar att använda någon filuppladdningstjänst?

 

[inlägget ändrat 2007-06-16 08:27:29 av pelia]

[inlägget ändrat 2007-06-16 08:33:22 av pelia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken du har var nog redan formaterad när du köpte den. En oformaterad disk kan du inte lagra filer på.

 

Om du ibland har problem att komma åt disken beror det nog på något annat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur väl/dåligt det funkar att använda någon filuppladdningstjänst?

 

Jag har precis "upptäckt" Amazon S3 som är en tjänst för fillagring på nätet.

 

http://www.amazon.com/gp/browse.html?node=16427261

 

Med detta program kan man enkelt komma åt data från Windows, Mac och Linux:

 

http://www.jungledisk.com/

 

Priset för lagringen tycker jag är helt ok, de tar betalt lite olika beroende på vad man gör - uppladdning, lagring, listning, nerladdning.

 

Uppladdning verkar gå med konstant 1Mbit/s och det är väl helt ok.

 

Säkerheten ska vara riktigt bra, geografiskt spridda servrar o s v.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, så det är inte det som är felet med hårddisken! Men "formatera", jag föreställde mig att det betyder att datorn och den externa hårddisken lär känna varandra, att den anpassar sig så min dator håller reda på den, eller något åt det hållet. Men det verkar väl som att det inte är något större fel här utan att jag kan ha kvar filerna på Q-Tec-disken och vara trygg med det. Tack för svaret!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Ska hålla det i minnet om jag trots allt behöver flytta undan mina filer från hårddisken. Men det verkar inte vara någon brådska om jag har tolkat ldt0:s svar rätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, det blev bara ett poäng på inlägget pga att jag inte fattade hur man gör! Jag var helnöjd med svaret.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...