Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Stefan K

Fungerar routern Netgear DG834G till fiberuppkoppling?

Rekommendera Poster

Stefan K

Hej!

Jag använde tidigare routern Netgear (Wireless ADSL Firewall Router) DG834G till ADSL-uppkoppling men har nu bytt till fiberuppkoppling. Kan jag fortfarande använda routern fast det är fiber? Tänkte att det kanske skulle kunna gå att dra från vägguttaget till ett av LAN-uttagen på routern. Eller måste det vara en router med en speciell "ingång" för fibern? Nån som är mer insatt i området och vet hur det ligger till?

Routern: http://netgear.se/Products/RoutersandGateways/GWirelessRouters/DG834G.aspx

Om jag måste skaffa annat...är det nåt märke man ska akta sig för?

~ Stefan ~

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jojja

Om nu din ISP skulle dra en fiber direkt till ditt "uttag" så åker du på en rätt "nätt" summa.... men dom står med största sannolikhet för fiberkonvertern, så du kan nog tuffa på med din netgear.

Beroende på vad din uppkoppling levererar så tror jag inte att den kommer att orka med att få skälig hastighet med tanke på vad en fiber kan leverera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stefan K

Nu behöver vi inte haka upp oss på begrepp här =)

10 Mbit via stadsnätet har vi...

~ Stefan ~

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Det är alltså en kombinerad modem och router du har idag, eller hur?

Om du ansluter stadsnätet till en LAN-port på enheten så kommer du att koppla förbi själva routerdelen i den och den kommer bara att fungera som en switch. Det betyder att den inte har någon möjlighet att konvertera mellan den externa IP-adressen och lokala IP-adresser. Om du får flera IP-adresser (en per dator som ska användas) så räcker det men om du bara får en IP-adress så behöver du en router med full routerfunktionalitet för att det ska fungera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stefan K

Ja det är kombinerad.

Vi får 10 IP-adresser så det blir inget problem isf.

Ska det fortfarande fungera att koppla upp alla datorerna via trådlösa accesspunkten eller måste de kopplas upp via kabel om man gör så här?

~ Stefan ~

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Borde inte vara någon skillnad beroende på hur en dator ansluter. Du behöver antagligen stänga av DHCP i routern så att det inte blir någon konflikt. Om du har ett lokalt nätverk med fil- och skrivardelning så kan det vara svårt att få till det på ett säkert sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stefan K

Det var DHCP som ställde till det, när jag avmarkerade det fungerade allt som det ska. Tack så mycket!

~ Stefan ~

[inlägget ändrat 2007-06-16 08:47:29 av Stefan K]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...