Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gå tillbaka i tiden live cd?


Re-JeeP

Rekommendera Poster

Hej!

 

Gjorde en defragmentering på en dator i nätverket härom dan. Efter defraggen ville inte datorn starta.

 

Vet någon om det finns någon live cd som har en funktion för att gå tillbaka i tiden?

 

// Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, live cd är inte magiska och kan därför inte resa i tiden.

 

Får du något felmedelande när du startar datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, live cd är inte magiska och kan därför inte resa i tiden.

Varför skulle inte en live cd klara av det om man kan göra det från Windows?

 

Får du något felmedelande när du startar datorn?

Nej, den står och laddar i uppstartnings läge (Där dom gröna prickarna går från vänster till höger).

 

Jag kan starta i felsäkert läge. Men så fort jag klickar på något får jag blue screen och datorn startas om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows har något som kallas återställningspunkter. Vilket är information om vilka komponenter som var installerade innan du gör en större förändring i systemet. Men det påverkar inte hur informationen är lagrad på hårddisken.

 

Defrag påverkar hur informationen är lagrad på hårddisken, och inte vilka komponenter som är installerade. En defrag kan man inte ångra.

 

Det jag skulle rekomendera är att du startar med windows installations cd, och gär en chkdsk på din hårddisk. Då kommer du förhoppningsvis hitta något fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows har något som kallas återställningspunkter. Vilket är information om vilka komponenter som var installerade innan du gör en större förändring i systemet. Men det påverkar inte hur informationen är lagrad på hårddisken.

 

Defrag påverkar hur informationen är lagrad på hårddisken, och inte vilka komponenter som är installerade. En defrag kan man inte ångra.

Ahh... Bra att veta!

 

Det jag skulle rekomendera är att du startar med windows installations cd, och gär en chkdsk på din hårddisk. Då kommer du förhoppningsvis hitta något fel.

Men om jag bootar från cd'n kommer jag ju att hamna i installationsläge. Hur väljer jag chkdsk där?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på vilken typ av cd det är, så kommer du få möjlighet att öppna en kommandoprompt. Kallas Reparations konsollen på svenska har jag för mig.

 

Nackdelen är om det är en så kallad återställnings cd, då vill den ju bara slänga bort allt från disk och börja om på nytt.

 

I så fall vill du använda någon annan typ av boot cd. Typ Linux. Men jag vet inte vilka linuxar som har verktyg för att reparera windows diskar. Om det ens finns någon.

 

Och då blir det i värsta fall till att köpa något verktyg som gör det åt dig.

 

Annars är det fullt möjligt at skruva ut disken från datorn. Peta in den i en kompis dator, som även denna persom kör XP, och köra chkdsk och andra spännande verktyg där ifrån.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag starade i felsäkert läge med kommando prompt.

Jag kunde köra chkdsk c: men efter 3% får den bluescreen och startar om.

 

Känns som att sätta i disken i en annan dator, göra en backup och sen ominstallera Windows är mitt bästa alternativ nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...