Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Snabba HD


Henrik V

Rekommendera Poster

Jag har undersökt HD-marknaden efter de snabbaste HD som går att finna och blivit något konfunderad. Som jag förstått det så står slaget mellan Ultra2 LVD SCSI och FireWire (IEEE1394). Jag hittade en LVD-disk (9,1 GB) från Onetech (www.one-tech.com) som har en sustained throughput på 15,6 MB/s, samma företag har också en FireWire på 20 GB med en throughput på 18,4 MB/s. LaCie (www.lacie.com) har också FireWire-diskar med sustained throughput på 12-14 MB/s.

 

Så långt inget speciellt märkligt, det märkliga upptäcker man när man kollar priserna. LVD-disken går på 4755+moms, medans FireWire-disken går på 2875+moms. Varför kostar LVD-disken dubbelt så mycket för halva lagringskapaciteten, när den dessutom har en lägre överföringshastighet? Jag har letat runt efter information om detta, men inte hittat någon förklaring. Någon som kan reda ut detta åt mig, finns det några "hemliga" egenskaper hos LVD-disken som motiverar det höga priset?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen med SCSI är att den belastar prossesorn mindre vid Läsning och skrivning.

Jag har själv en Ultra 2 SCSI disk på 9,1 gig och kan tex spela UT samtidigt som nån drar nåt från den. HAde det varit en IDE disk hade det ryckt lite grann hela tiden...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att Firewire-diskarna har en 'max transfer rate' på det angivna värdet? (Pga gränssnittets begränsning) Medan SCSI-diskarna garanterar det värdet hela tiden och dessutom har betydligt högre 'burst transfer rate'?

 

Min IDE-disk ger vid ett snabbt lästest via REXTEST en rate på 19MB/sec..

 

/Weyland - spekulerar bara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nejdå, FireWire har en max transfer rate på 50 MB/s, men det är ju den konstanta överföringen som är intressant.

 

Känner inte till REXTEST, men jag har svårt att tro att en IDE-disk skulle kunna upprätthålla 19 MB/s någon längre tid, dvs minuter i sträck, vilket ju krävs om man arbetar med film i realtid exempelvis.

 

Ringde och pratade med en tekniker på Microwarehouse om saken, och han sa att FireWire är snabbare än LVD, och att det höga priset på dessa diskar beror på att tillgängligheten är låg, dvs LVD-diskar tillverkas inte i tillräckligt stor mängd än eftersom efterfrågan är låg.

 

En anledning till att FireWire inte är så utbrett skulle jag kunna tänka mig är att det inte finns något stöd i NT4 för FireWire. Nätverksteknikerna har med andra ord blivit "Microsoft-indoktrinerade" att använda SCSI istället eftersom FireWire är utvecklat av Apple och är mest utbrett i UNIX och Mac-världen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<Nejdå, FireWire har en max transfer

>rate på 50 MB/s, men det är ju den

>konstanta överföringen som är

>intressant.

 

Hmm. Det har du juh rätt i. Fast jag hade för mig att dagens SCSI-system kunde uppnå (teoretiskt) hastigheter på 160MB/s? Även om ingen enskild disk skulle orka med det...

 

>Känner inte till REXTEST, men jag har

>svårt att tro att en IDE-disk skulle

>kunna upprätthålla 19 MB/s någon

>längre tid, dvs minuter i sträck,

>vilket ju krävs om man arbetar med

>film i realtid exempelvis.

 

Joda, det kan den. Den är klart snabbare en två stripe:ade ide-diskar på vår videodator. Nackdelen, som hindrar videoarbeten med den, är juh att den drar ungefär all processortid också ;) Vilket en SCSI, RAID eller Firewire-lösning inte gör...

 

Det vore juh klart trevligt om Firewire blev mer använt även utanför videobranschen med dessa fördelar. (Är det nå'n mer än mig som tycker sladden är sexig? ;)

 

/Weyland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

>Varför kostar LVD-disken dubbelt så >mycket för halva lagringskapaciteten, >när den dessutom har en lägre >överföringshastighet

 

Visst är det en extern hårddisk du tittat på ?

 

Där är förmodligen så att inuti firewirehårddisklådan hittar du en vanlig IDE-disk.

Dvs. lådan konverterar mellan firewire och IDE.

 

Det finns RAID-system som funkar så också, dvs. SCSI extern, IDE internt.

 

/Johan

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Hej !

 

Firewire har (precis som du skriver) en teoretisk hastighet på 400 Mbit/s = 50 MB/s

 

Ultra SCSI 2 har en teoretisk hastighet på 80 MB/s = 640 Mbit/s

 

Det finns dessutom SCSI med 160 MB/s = 1280 Mbit/s nu vilket gör att de teoretiskt är mer än 3 ggr snabbare än firewire (i firewires nuvarande version).

 

SCSI användes av apple på i princip alla maskiner fram till G3:orna när de gick över till IDE, det finns dock G3:or med fabriksmonterad SCSI också (jag har till exempel en blå G3/400, i den sitter det en Ultra SCSI-2, LVD disk).

 

Så, jag håller inte med om att någon har blivit "microsoft-indoktrinerad" eftersom SCSI och MAC har en lång historia ihop.

 

Mvh

 

Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både SCSI:n och FireWire:n är externa.

 

Jo, jag är medveten om de teoretiska maxhastigheterna på diskarna. Men, som jag tidigare nämnde så har alltså FireWire-disken högre sustained throughput än SCSI-160 disken enligt tillverkarens egen tekniska spec. Vilket då återigen gör mig frågande angående priset...

 

Apropå FireWire, kolla in en produkt som heter FireBox 400 som Toms Hardware testat. Mycket intressant lösning för externa enheter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Apropå FireWire, kolla in en produkt som heter FireBox 400 som Toms Hardware testat. Mycket intressant lösning för externa enheter...

 

Jo, ett lättare sätt att flytta mängder av data (våra 3D-projekt ;) finns väl knappast... :)

 

/Weyland

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Det är nog helt enkelt så att firewirelådan är klart mer prisvärd, jag tog och tittade på one-tech:s hemsida och det verkar som att den 9 GB disk du tittade på innehåller en äldre SCSI-disk (en sådan ingen använder längre), det är dessutom en lågvarvig (7200rpm) rackare vilket gör att prestanda inte blir så bra.

 

Den IDE-disk som sitter i firewirelådan är en nyare generation och av egen erfarenhet vet jag att IBM:s nyare IDE-diskar är snabba och bra.

 

Dessutom borde det ju bli betydligt mer flexibelt med firewire än med SCSI överhuvudtaget.

 

Jag har personligen aldrig testat en disk med firewire, men det är mycket möjligt att firewireinterfacet i datorn är mer kapabelt och likt ett scsikort än ett IDE-interface vilket gör att det inte gör något att det sitter en IDE-disk i lådan.

 

Mvh

 

Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...