Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
SweDuck

Grymt bortfall på bandbredden genom trådlösa.

Rekommendera Poster

Tjo! Vanligtvis hjälper jag men jag är lite ny på trådlöst så jag får väl erkänna att jag får fråga själv... :)

Jo, jag bytte just till Telia och fick deras modem (ZyXEL P-660OH Triple Play) samt trådlös router (ZyXEL P-320W). Jag kopplade modemet och TPtestade ett snitt på 17mb/s (testade ett par gånger under en halvtimme). Sen var det dags för routern och direkt fanns där ett bortfall på över 10mb/s! Jag ringde till först Telia och sen ZyXEL men de hade ingen direkt idé vad det kunde bero på att det blev ett så stort bortfall. Jag vet att det blir något bortfall, men inte så gigantiskt.

Vidare sitter jag bara ett par meter från routern, jag har ingenting emellan, antennen står rakt upp som på en nyvaken tonåring och det finns inga maskiner i närheten som kan störa.

Någon som har mer vana med trådlösa routers som kanske har en idé?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med kabel via routern?

Det är normalt att det blir ungefär hälften av överföringshastiheten via en trådlös förbindelse än via kabel.

Finns det grannar med trådlösa nätverk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kabel via routern ger runt 17, samma som direkt från modemet.

Ja, när jag sökt ser jag att här finns ett par trådlösa till i närheten men signalen från de är nästan obefintlig. De har sina oskyddade, kan de ha någon påverkan? Men ändå inte tycker jag för jag väljer ju vilken jag ska koppla upp sig mot och det är min egen skyddade. Och ändå igen, ett bortfall på mellan 10-13mb/s tycker jag verkar extremt mycket.

Tilläggas bör kanske att hastigheten upp är nästan exakt samma.

[inlägget ändrat 2007-06-14 11:20:02 av SweDuck]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det spelar ingen roll huruvida de trådlösa nätverken är oskyddade eller inte, men om de ligger på samma eller en närliggande kanal så kan de störa varandra, så du kan pröva med andra kanaler i routern.

Tilläggas bör kanske att hastigheten upp är nästan exakt samma.

ADSL kan väl inte ge mer än 3 Mbit/s upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag menade att min hastighet upp är samma på trådlösa som på när jag kör på bara modemet. Det är med andra ord bara nedladdningen som har runt 75% bortfall på bandbredden.

Sorry, fick telefon precis när jag skrev så det blev lite hafsigt där. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får alltid ett bortfall på ca 10mbit på trådlöst... Har varit samma sak med alla routers jag testat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag får alltid ett bortfall på ca 10mbit på trådlöst... Har varit samma sak med alla routers jag testat.

Sheit, jag hade ingen aning om att det var så illa. Men de på supporten på ZyXEL sa att det inte skulle vara så mycket. De gav mig en del tips idag och det enda jag inte hunnit prova är att ändra frekvensen och testa på olika men det har jag inte haft tid till än. Jag får hoppas att det kan göra en del i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan inte säga vad du har för fel, men jag har också exakt samma grejer som du.

Jag är väldigt långt från telestationen, så jag ligger på 12 ner och 1,8 upp med kabel direkt till modemet. Det roliga är att när jag kör trådlöst så ligger jag på 13 och 2!? Alltså lite bättre...

Kolla igenom inställningarna så du har samma inställningar på allt, t.ex. 802.11-inställningen. Kör på g på bägge, och inte auto...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...