Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pinnacle 10 och videokamera med hårddisk


Pensionär65

Rekommendera Poster

Pensionär65

Funderar på att köpa en Panasonic SDR-H250E som har hårddisk för lagring av filmen. Den lagrar i MPEG2-format.

 

Min fråga är hur det är att redigera i detta format. Har förstått att det blir segare än att jobba med DV-band. Jag tror att Pinnacle 10 kan ta emot MPEG2...?

 

Är det någon som har erfarenhet av detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pinnacle 9 och uppåt klarar MPEG2 utmärkt. Inget segt att jobba med (redigera), men ska du bränna ut med annan kvalité, t ex DVD, tar renderingen, dvs skapandet av DVD-filerna lång tid beroende på hur snabb CPU du har, ofta längre än speltiden. Det gör det f ö också vid DV-AVI. Själva bränningen går sedan på några minuter.

 

Skillnaden är bildkvalitén, MPEG2 är sämre än DV-AVI, så tänker du skaffa HDTV och kanske Blue-Ray framöver ska du definitivt inte hålla på med MPEG2. Men om samplingshastigheten hos kameran är minst 8000 Mb/s räcker det till DVD.

 

Om du har hårddisk måste du tömma den genom att föra över till dator. Det tar stor plats på datorn i max kvalité, så ska du spara originalen på dator blir det lika dyrt som DV-band, fast sämre kvalité.

[inlägget ändrat 2007-06-14 07:49:04 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte redigerat speciellt mycket MPEG2 eftersom jag alltid filmar med DV. Men de gånger jag provat (med Vegas) har det inte varit några problem i sig.

 

För min del är det inte redigeringsbarheten som är det värsta, det är tveksamheter runt inspelningskvaliteten. MPEG2 brukar inte fungera bra alls med vanliga, skakiga, panorerande hemmainspelningar. Som slutformat kanske, men redigerar man blir det en omkomprimering (oftast). Nå, det har väl egentligen inte med frågan att göra.

 

Sen kan man inte byta band i den, komma hem till sin dator är ett måste. Kanske inget problem, kanske blir besvärligt om man far på semester och vill filma en massa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pensionär65

Om jag nu använder Mpeg2 och redigerar i Pinnacle 10 kan jag då bränna en DVD på samma sätt som jag gjort med mina DV-band.

 

Om jag förstått saken rätt så skapas en AVI-fil efter renderingen. Den använder jag sedan i ett program som heter MyDVD (Sonic) eftersom DVD-bränningen i Pinnacle oftast har strulat för mig.

 

Men nu börjar jag bli skrajsen att köpa en hårddiskvideo. Samtidigt har jag mycket dåliga erfarenheter av Canon MV10i vad gäller bandhanteringen. Allt är toppen med den kameran förutom att den kostat mig dryga 7000 kr i reparationer under de senaste åren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett vad du har för format in i Pinnacle Studio 10, så väljer du att antingen spara som fil, t ex DV-AVI, MPEG2, MPEG1, eller så sparar du som DVD-format på disk. Ska du ha DVD på skiva, sker detta i steg 2 efter renderingen till DVD-format. Default är att detta följer automatiskt efter renderingen.

 

Men om du sparar på fil och sen bränner med ett annat program tar detta dubbelt så lång tid, eftersom filen måste konverteras till DVD-format innan den bränns. Kvalitén kan också bli sämre, även om mellanformatet är DV-AVI.

 

Vad är det som strular vid bränningen med Pinnacle?

 

Jag håller med lizardKng vad det gäller hårddiskvideo; om du är ute och reser utan dator när du filmar, blir det problem. Det är lättare att byta band, även om det är ett känsligt medium.

 

Sen finns det DVD-video (Sony), men kvalitén där är också lägre än med band, en typ av MPEG2.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte svara för Pinnacle 10.

 

Redigerar man MPEG2 i Vegas ser man till att rendera resultatet direkt till det MPEG2-format som ska läggas på DVD så man slipper ytterligare konverteringar. Jag misstänker starkt att Pinnacle också klarar av det.

 

Jag vet inte om Canon skulle vara sämre än andra på bandtransport. Jag har under de senaste 10 åren filmat kanske 50 Hi8-band och lika många DV och enda problemet har varit att den gamla kameran inte ville ladda kassetter vilket kostade 1500:- att fixa. Båda två är från Sony.

 

Jag vill inte skrämma bort dig från hårddiskinspelande apparater men om du är mån om kvaliteten tycker jag du ska försöka få provfilma och titta på resultatet i datorn, det är bara då du själv kan se om det blir tillräckligt bra. Panoreringar och allmännt skakig video brukar vara vardagsmat om man "semesterfilmar" så det skulle jag vilja testa. Sägas ska också att jag inte provat den själv, min "dom" angående MPEG2 kommer sig av mjukvarukonverteringar mestadels.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pensionär65

Tack för alla tips.

 

Ska försöka låna en hårddisk-kamera och testa den innan jag beslutar om köp. Men förmodligen hamnar jag ändå på en med DV-band om jag ska följa de råd jag fått.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pensionär65

Glömde att nämna att jag har problem med FireWire-ingången i XP med SP2.

Här är den tråden:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=953322#953453

 

Tipset här är att av-och ominstallera FireWire-kortet vilket jag kommer att göra. Funkar det inte då kan jag ändå inte köpa en DV-bandkamera utan måste ta en med hårddisk.

 

Lite av Moment 22 faktiskt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar det inte då kan jag ändå inte köpa en DV-bandkamera utan måste ta en med hårddisk.

 

Hmm, nog borde kameratypen vara av större vikt än att du nu råkar ha problem med Firewire? Ett sånt problem borde verkligen gå att fixa. Kanske det behövs ett nytt Firewirekort som funkar bättre med SP2 eller nåt sånt.

 

Köpa "fel" kamera blir en permanent lösning på ett tillfälligt problem. Själv skulle jag hellre köpa en extra dator om så behövdes än att skaffa "fel" sorts kamera.

 

Men visst, jag förstår din sitation... Kanske det visar sig att du verkligen vill ha hårddiskkameran :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Pensionär65

Nja, du har nog delvis rätt - visst jag tycker att det verkar bra med att slippa bandeländet fast inte till priset av lägre kvalitet.

 

Fast nu har jag kommit på en lösning. Min laptop saknar FireWire men det går ju att fixa genom att köpa ett PCMIA-kort med FireWire-ingång. Då slipper jag problemet med min stationära som alltså inte kan hantera FireWire i kombination med SP2.

 

Alternativt kan jag ju köpa en kamera med USB2-ingång och därmed förhoppningsvis krångla mig förbi problemet.

 

Så nu gäller det bara att få tips om vilken kamera jag ska införskaffa (dvs med DV-band). Säg i prisklassen 5000-7000 kronor. Jag är ointresserad av att använda kameran för stillbilder.

 

Tacksam för tips...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativt kan jag ju köpa en kamera med USB2-ingång och därmed förhoppningsvis krångla mig förbi problemet.

 

Mig veterligen är det enbart Panasonic som kan använda USB för att få ut DV-kvalitet, alla andra märken använder USB för en lågkvalitetsversion av det man filmat.

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=932328#932403

 

Men kan du använda din laptop istället är det förstås bra, bara den är snabb nog. Den måste klara av att skriva runt 3,5MByte/s utan avbrott. Får den problem med det går det att koppla in en extern hårddisk, det hjälper väldigt mycket. Ett extra plus med en extern hårddisk är att filmerna blir enkla att flytta till din stationära dator om det är där du vill redigera.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pensionär65

Bra idé.

 

Har kollat in Panasonic GS320 som verkar ha både FireWire och USB2-utgång.

Någon som vet mer om den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar inte GS320 på den sidan jag länkade till.

 

Att den har både USB och Forewire betyder dessvärre inte att USB är användbart till annat än videosnuttar i dålig kvalitet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Pensionär65

Dags att avsluta den här tråden.

 

Alltså...

 

Jag har lärt mig att DV-band är bättre än både hårddisk och DVD-skivor som lagringsmedia i videokameran. Tackar för all info om detta.

 

Följden blev att jag nu köpt en Panasonic NV GS320 som jag är nöjd med (åtminstone hittills...)

 

Angående problemet med Firewire tillsammans med SP2 så har jag lyckats lösa detta genom att skaffa ett PCMIA-kort med Firewire-ingång och använder nu min laptop för att göra capture i Pinnacle Studio 10.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu har jag testat att koppla Panasonic via FireWire till min stationära PC. Och nu funkar uppkopplingen. Kanske det var fel på Canon-kameran eller dess drivrutiner i allafall.

 

Hur som helst så kunde varken HP, Canon eller Microsoft lösa problemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...