Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Tappat" cd-romen i Vista


Duke of Earl

Rekommendera Poster

Duke of Earl

Har en ny bärbar med Vista där jag plötsligt i gårkväll märkte att jag hade "tappat" CD/DVD-romen i utforskaren. Enheten har fått en triangel i enhetshanteraren. När jag grottar i problemet så säger Vista att drivrutinerna inte kan installeras (om det var felkod 89 eller 39) Men när jag försöker att uppdatera drivrutinen så säger guiden att jag redan har den senaste Prövade med att avinstallera enheten och bootade om, men det löste inte problemet. Försökte även med en systemåterställning utan lyckat resultat. "Tappade" samtidigt min inbyggda wekamera, Acer Orbicam. Låter onekligen som Vista strul, men frågan är hur man löser detta utan att behöva göra en total ominstallation av Vista? Men jag börjar iofs bli van :-) , Datorn är drygt en vecka och jag gjort tre totala ominstallationer redan, så inte ens tredje gången gillt verkar duga för Vista.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Duke of Earl

Tack, Jag kollar direkt efter jobbet om lite registerarbete kan lösa det :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Duke of Earl

En fråga dock, antar att nycklarna i Vistaregistret inte liknar dom i XP etc?

Eller är denna typ av nyckel "universiell"?

// Duke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga dock, antar att nycklarna i Vistaregistret inte liknar dom i XP etc?

Har själv aldrig hamnat i situationen, men har sett inlägg om detta. Och vad jag förstår så är det samma nycklar. Återkom annars så kan jag testa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Duke of Earl

Tack för ditt svar maratonmannen! CD/DVD-romen lyckades jag att få att fungera igen tack vare ditt tips :thumbsup:. Underbart! Däremot så får jag inte den inbyggda webcameran (Acer Orbicam) att fungera igen :-( Både den och DVD/CD'n lade av i går så det är säkert något registerpul där också. Inga tips på det månne? :-) Det slog mig att jag precis innan dessa två saker la av så installerade jag en kortläsare (USB) med Vistas egna drivrutiner, det var säkert den som saboterade allt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Duke of Earl

Tyvärr :-( försökt flera ggr nu. Har avinstallerat den i enhetshanteraren och bootat om. men...Hittar den i enhetshanteraren som säger att den fungerar utmärkt, men när jag försöker starta applikationen så säger den att "Acer Orbicam Application har slutat att fungera" Ett problem gjorde att programmet slutade att fungera korrekt osv...Förmodligen in och böka i registret igen som med CD/DVDn, men vart och vad göra där?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Duke of Earl

Det enda raka var att ominstallera hela Vista. Det måste ha blivit strul i registret även för webkameran. Men nu fungerar allt :-) Vis av erfarenheten har jag inte bara litat på systemåterställningen, utan gjort backup så att jag kan rulla tillbaka allt igen. Det vete katten om man törs installera minneskortläsaren igen med tanke på allt strul!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...utan gjort backup så att jag kan rulla tillbaka allt igen.

Hur gjorde du din backup och var har du den sparad?

Kan vara bra att veta för framtida behov.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Duke of Earl

Hej! Just i mitt fall så ingick det ett program med min Acer som heter "Acer eRecovery" som sparar backupen på en dold partiotion på håddisken, men jag är på jakt efter ett backupprogram för Vista som gör att jag kan göra en backup på en extern hårddisk. Tydligen så har inte Norton Ghost 10 stöd för Vista ännu. (skall vara på gång om jag förstår saken rätt) men jag kan ha fel.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just i mitt fall så ingick det ett program med min Acer som heter "Acer eRecovery" som sparar backupen på en dold partition på håddisken, men jag är på jakt efter ett backupprogram för Vista

Jag trodde att du hade testat Vistas inbyggda backupprogram, som egentligen heter Säkerhetskopiering.

Har du testat att Acers backup fungerar? Kan vara bra så att du inte förlitar dig på det, men det inte fungerar.

Annars finns Acronis True Image 10, som ska ha stöd för Vista, för $49.99.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...