Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lite frågor kring WLAN...


Steve

Rekommendera Poster

Halloj!

Jag har nyligen skaffat Telias trådlösa router Zyxel P-320W tillsammans med adaptern G-202 till mitt 1/24 ADSL.

Jag har gjort en del inställningar i routern, som t.ex. WAP-PSK säkerhet och hide SSID t.ex.

Jag har också bra kontakt, tyvärr tappar jag förbindelsen ibland varvid det tar någon minut innan jag blir uppkopplad igen. Jag har kikat i Logen på routern, och det har funnits 2 olika meddelanden:

Disassociated: XX-XX-XX-XX-XX-XX because idle 300 seconds

Disassociated: XX-XX-XX-XX-XX-XX because RX deauth req

Kan någon vänlig själ berätta vad detta beror på?

 

En annan fråga är varför jag har MASSOR av otillåtna kontaktförsök? Då står det, så här: Unallowed access from WLAN XX-XX-XX-XX-XX-XX...

Jag har svårt att tro att någon sitter och försöker hacka min dator så ihärdigt, om det nu inte är någon som kör ett program som testar lösenord eller liknande?

En teori, någon?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hide SSID

 

Att dölja SSID är en ren BLUFF som sprids av okunniga amatörer!

Att dölja SSID ökar inte alls säkerheten utan försvårar endast kommunikationen...

 

se: http://www.icsalabs.com/icsa/docs/html/communities/WLAN/wp_ssid_hiding.pdf

 

In IEEE 802.11 networks, the SSID (Service Set Identifier) is viewed by some security professionals as an

unneeded advertisement of the wireless network to attackers and these professionals assert that all measures

should be taken to ‘hide’ the SSID. But this advertisement is the essential role that SSIDs are designed to

play. The broadcast of the SSID improves the performance of a wireless network and the SSID cannot be

hidden without degrading proper WLAN operations. Efforts to hide the SSID are at best half-measures

which lead to a false sense of security and to a degradation of wireless network performance, particularly in

a roaming situation.

 

Aktivera SSID och saker och ting kan börja fungera bättre!

 

 

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock Ej för XP home

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Hej,

 

Jag har samma router och samma problem. Jag har förgäves försökt kontakta Telia för att fråga om detta. Jag hamnar i nån sorts loop i deras voice responder system och till slut är det enda alternativet att lägga på. Otroligt trött på det.

Har också surfat och sökt på forum för att hitta svar men alla posts verkar dra iväg i en diskussion om allmän internet säkerhet utan att ge svar på mina frågor. Har också kollat på ZyXEL's hemsida men inte hittat nåt.

 

Jag skulle vilja ha svar på följande frågor:

1. Betyder unallowed access from WLAN att någon har försökt göra connect till mitt trådlösa nätverk men har misslyckats?

2. Betyder unallowed access from WLAN att någon har försökt göra connect till mitt trådlösa nätverk och har lyckats och då kan surfa genom min internetförbindelse?

3. Betyder unallowed access from WLAN att någon har försökt logga in på min ZyXEL router men har misslyckats?

4. Betyder unallowed access from WLAN att någon har försökt logga in på min ZyXEL router och har lyckats och kan ändra inställningar i min router?

5. Kan det vara så att någon grannes trådlösa nätverkskort försöker koppla upp sig "default" till alla nätverk den känner av och mitt är ett av dem och att grannen inte har en aning om att detta pågår?

6. Kan det vara så att någon granne aktivt försöker hacka sig in på mitt tådlösa nätverk?

 

Jag ser detta från 2 st mac adressser och det sker ibland 5-6 ggr per sekund. Det verkar inte vara ett manuellt förfarande utan nån sorts automatik men det vet jag inget om. Det sker upp till hundra ggr i timmen.

 

Är det någon som kan hjälpa mig?

 

/Sunkdeffarn

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...